احزاب برای ثبت شناسنامه خود اقدام کنند/ هیچ گروه، حزب و تفکری را تحریم نمی‌کنیم

عصر جنوب: مدیرکل امور سیاسی استانداری خوزستان با تأکید بر لزوم ثبت شناسنامه‌ احزاب، گروه‌ها و جمعیت‌های فعال سیاسی و صنفی در استان و ایجاد هم‌افزایی بین تشکل‌ها برای رسیدن به یک درک مشترک در جهت فائق‌آمدن بر  مسائل و مشکلات استان تاکید کرد و گفت: شعاع ما نسبت به همه گروه های سیاسی فعال درون نظام به یک اندازه است.

محسن اورکی در نشست نمایندگان تشکل‌های سیاسی و صنفی استان که ۱۶ مهرماه در سالن جلسات معاونت سیاسی‌اجتماعی استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان این‌که این اتفاق‌نظر در استان بین همه وجود دارد که برای فائق‌آمدن بر مسائل و مشکلات اجتماعی و سیاسی استان به همدلی و هم‌افزایی نیاز است، اظهارکرد: ‌این همدلی و هم‌افزایی باید در چنین جلساتی به یک درک مشترک منتهی و سپس برای فائق‌آمدن بر مسائل و مشکلات استان به یک برنامه و یا یک نقشه راه تبدیل شود.

وی با استقبال از ارایه نقطه‌نظرات و انتقادات نمایندگان احزاب و تشکل‌های حاضر در جلسه به مجموعه استانداری، تصریح کرد: ‌اعتقاد داریم طرح مباحث و ارایه نظرات موجب کم‌کردن فاصله‌ها می‌شود و همه احزاب و گروه‌ها نیز اگر بیشتر از مجموعه استانداری نسبت به مسایل استان دلسوز نباشند، کم‌تر هم نیستند؛ بنابراین درصدد هستیم تا رسیدن به مقاطع حساس مسایل سیاسی و اجتماعی استان این جمع‌بندی و فهم مشترک حاصل شود.

مدیرکل امور سیاسی استانداری خوزستان مهم‌ترین مصداق مقاطع مهم سیاسی و اجتماعی در استان را انتخابات عنوان کرد و گفت: حدود یک سال و نیم آینده به طور هم‌زمان دو انتخابات خواهیم داشت و ایجاد فضا و بستر مناسب برای جلب مشارکت حداکثری و آگاهانه مردم از روال و روند این هم‌اندیشی و هم‌افزایی‌های نمایندگان تشکل‌ها و احزاب نتیجه می‌شود. بنابراین تشکل‌ها، گروه‌ها و جمعیت‌های سیاسی و اجتماعی می‌توانند بسترساز مسایل آتی مهم استان باشند و در شهروندان یک احساس مسئولیت دو جانبه نسبت به خود و دولت و حاکمیت ایجاد کنند.

اورکی ادامه داد:‌ واقعیت این است که اگر شهروندان با یک احساس مسئولیت مشترک در عرصه‌ها حضور نیابند معلوم نیست نتیجه مشارکتی که از روی آگاهی، میل و رغبت نباشد، چه خواهد شد؛ بنابراین در این جلسات بنا داریم که هم مورد انتقاد مثبت و منصفانه قرار بگیریم و هم راه‌حل‌ها و پیشنهادات را بشنویم.

وی با بیان این‌که تاکنون در چنین جلساتی فعالان سیاسی بدون توجه به شناسنامه‌دار بودن تشکل‌ یا حزب متبوع آن‌ها در استان، دعوت شده‌اند، از پایین‌بودن تعداد تشکل‌های سیاسی و صنفی شناسنامه‌دار در استان انتقاد کرد و اظهار داشت: تعداد تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی و صنفی در استان در حد انتظار نیست و این موضوع نیز در این جلسات به طور مرتب گوشزد شده‌است. اکنون هم بخش اعظم حاضران به‌عنوان فعال سیاسی حضور دارند و به طور عمده شناسنامه حزب خود را ثبت نکرده‌اند.

مدیرکل امور سیاسی استانداری خوزستان با تاکید بر این‌که فعالان سیاسی تا زمان رسیدن به انتخابات رسمی دور آینده مجلس، برای ثبت شناسنامه حزب خود اقدام کنند، اظهار کرد: ‌در این صورت می‌توان در یک فضای رقابتی سالم همه احزاب، گروه‌های سیاسی و نمایندگان فکری را در جامعه مشارکت داد و تمایل داریم که فعالیت‌های احزاب نیز در قالب رقابت‌های فکری و سیاسی رسمی انجام شود.

اورکی وجود حداقل ۱۵ گروه و حزب سیاسی در استان را برای تشکیل خانه احزاب ضروری دانست و اظهارداشت: در حال حاضر تعداد گروه‌های شناسنامه‌دار در استان به این عدد نمی‌رسد؛ بنابراین لازم است فعالان سیاسی گروه‌ها هرچه سریع‌تر نسبت به انجام فرآیند قانونی جهت ثبت شناسنامه اقدام کنند. در صورت وجود خانه احزاب، فعالان سیاسی در استان می‌توانند در آنجا مسایل استان را بحث و بررسی کنند و با برگزاری جلسات درون‌گروهی و طرح مباحث مختلف برای مسائل استان راهکار ارائه دهند.

مدیرکل امور سیاسی استانداری خوزستان با اعلام آمادگی استاندار و معاونت سیاسی‌اجتماعی استانداری برای دستیابی به این فهم مشترک و همچنین ثبت شناسنامه احزاب و گروه‌ها در استان، از جای خالی بعضی تشکل‌ها در اتخاذ مواضع مناسب نسبت به مسائل استان نیز انتقاد کرد و با بیان این‌که همه احزاب، گروه‌ها و جمعیت‌های دارای شناسنامه زیر سقف نظام جمهوری اسلامی هستند، بر هدف این جلسه که با حضور نمایندگان همه طیف‌های سیاسی برگزار شد،‏ مبنی بر رسیدن به درک مشترک و تفاهم برای پیشبرد امور مردم تأکید کرد.

اورکی افزود:‌ تاکنون متأسفانه برخی افراط و تفریط‌ها مانع از دستیابی به یک قدر مشترک شده‌است؛ باید اخلاق کنار هم‌بودن و کار گروهی را تکرار و تمرین کنیم و اگر فرد یا گروهی از نظر فکری موردقبول ما نیست نباید به خود اجازه دهیم که وارد حیطه توهین شویم.

وی با تاکید مجدد بر این‌که نمایندگان تشکل‌ها و گروه‌های‌ سیاسی در استان هرچه سریع‌تر فرایند اداری ثبت تشکل خود در استان را انجام دهند، اظهارداشت: رسالت استانداری پیشبرد سیاست‌های عمومی دولت در استان است؛ بنابراین هیچ گروه، حزب و تفکری را تحریم نمی‌کنیم؛ شعاع ما نسبت به همه گروه های سیاسی فعال درون نظام به یک اندازه است و کار را به نحوی پیگیری می‌کنیم که همه گرایش های سیاسی بتوانند در چارچوب نظام و در کنار یکدیگر فعالیت کنند و مباحث انتقادی سازنده درون گروهی را به پیش ببرند.

مدیرکل امور سیاسی استانداری خوزستان تصریح کرد: ‌واقعیت این است که در استان ظرفیت و امکان پیشبرد مسایل سیاسی و اجتماعی بر مدار و محور قومی را تا بی‌نهایت نداریم و بر این امر واقف هستیم؛ بنابراین به هر میزان که تشکل‌ها، گروه ها و احزاب سیاسی از انجام وظایف خود شانه خالی کنند، مطالبات مردم در جای دیگری انباشته می‌شود که ممکن است مورد سوء‌استفاده و بهره‌برداری خاص قرار گیرد که گاه این مسئله هم اتفاق افتاده‌است.

اورکی همه دغدغه مجموعه استان را سازماندهی فعالان سیاسی در چارچوب نظام و در قالب یک رقابت سازنده و مثبت برای ارایه بهترین و کارآمدترین راهکارها در جهت برون‌رفت  از مسائل و مشکلات استان عنوان و خاطرنشان کرد:‌ اگر در دوره ای مسایلی موجب نقار و کدورت شده‌است، نباید به آن دامن بزنیم و آن را عمیق کنیم. دولت آقای روحانی هم قدر مشترک همه سلیقه‌های سیاسی است یعنی نه اصلاح‌طلب قطعی، نه اصول‌گرای قطعی و نه کارگزار قطعی است و درواقع فضای بینابین همه سلایق است.

وی با مرور دوباره بر اهداف برگزاری این نشست، افزود: باید بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را در مسائل اجتماعی و مبتلا به استان درگیر کنیم. همچنین در این نشست می‌خواهیم مشخص کنیم چه میزان می‌توانیم کار گروهی و مشترک انجام دهیم و نسبت‌های مشترک را پیدا کنیم. حرکت به سمت اجتماعی‌کردن و سیاسی‌کردن مسائل به‌جای امنیتی‌شدن آن‌ها از دیگر اهداف است؛ زیرا حجم و انبوه مسائل اجتماعی ارزش دارد که نسبت به مسائل چالشی گاه سیاسی، بیشتر به آن پرداخته شود.

مدیرکل امور سیاسی استانداری خوزستان با بیان این‌که درصدد هستیم رشد، فرهنگ و حمیت کار جمعی در چنین نشست‌هایی نمود و بروز یابد و در نهایت با انتقادات سازنده و ارائه راه‌حل‌های معقول، منطقی و مطابق نیازها و مقدورات کشور به مسئولان و مدیران کمک شود؛ خطاب به فعالان سیاسی حاضر در نشست، ادامه‌داد: از شما انتظار می‌رود به‌عنوان یکی از بال‌های سیاسی‌اجتماعی استان، مدیران و مسئولان را در جهت پیشبرد مسائل یاری کنید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.