کرخه هم خشک شد / خوزستان کویر می شود!

عصر جنوب: مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: پس از رودخانه کارون، این بار باید منتظر ظهور فاجعه بی آبی در رودخانه کرخه دیگر رودخانه جاری در خوزستان باشیم.

محمدرضا شمسایی افزود: ورودی آب پشت سد کرخه چهار و نیم میلیارد متر مکعب در سال بود که متاسفانه این رقم فقط در پنج سال گذشته به رقم دو و ۹ دهم میلیارد مترمکعب رسیده است. یعنی چیزی درحدود نصف کاهش یافته است و این رقم تکان دهنده نشان از آن دارد که در آینده ای نزدیک مشکل اساسی خوزستان کم آب شدید رودخانه کرخه می شود.

وی علت پائین آمدن دبی آب کرخه را برداشت بی رویه از سرشاخه ها در بالادست دانست و گفت: در هنگام انتقال آب از رودخانه های کارون و کرخه از کمیت آب می گویند و از کیفیت سخنی به میان نمی آید که در نهایت این مسئله سبب نابودی تالاب هورالعظیم و اکوسیستم اطراف آن و پائین آمدن کیفیت آب در پایین دست می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: جای تعجب است انتقال آب از سرشاخه ها زمانی در حال انجام است که فقط در حوزه رودخانه کرخه به صورت کاملا قانونی بیش از هشت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و این یعنی به هدر دادن سرمایه های ملی. وزارت نیرو برای تخصیص آب به استان ها با ما هماهنگ نیست و بدون اطلاع ما آب را برداشت می کنند به همین دلیل سهم استان ما از آب مشخص نیست.

شمسایی در ادامه از تنظیم برنامه و طرحی برای جمع آوری زهاب ها خبر داد و تصریح کرد: این طرح تمام حوزه های پنج گانه آبریز خوزستان را شامل می شود و هدف اصلی آن جلوگیری از تولید زهاب و یا کاهش آن است که این امر با تغییر الگوی کشت از سنتی به نوین و ایجاد زهکش سراسری، میسر می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: اهمیت این موضوع با توجه به مشکلی که برای اکوسیستم و به طبع آن صیادان به وجود آورده شدیدا احساس می شود. نباید مشکلات پیش آمده از تخلیه زهابهای مزارع نیشکر برای سایر کشتزارهای استان پیش بیاید. هم اکنون طرح های آبیاری که به صورت سنتی در استان انجام می شود بازدهی در حدود ۴۵ درصد دارد و این رقم بسیار پائین است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه ای که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور داشتیم مقرر شد در مجموع ۴۸۹ میلیارد تومان برای احداث زهکش ها در سطح استان اختصاص یابد ولی مشخص نشد این مبلغ از چه منبعی تامین می شود. انتظاری که از معاونت برنامه ریزی استانداری خوزستان می رود این است که این مسئله مهم و حیاتی برای استان را پیگیری کند تا تکلیف این اعتبارات مشخص شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.