نبود انگیزه در بازار ماهی

عصر جنوب: رییس اتحادیه آبزی‌پروران خوزستان گفت:‌ ‌برداشت ماهی تقریبا آغاز شده اما نبود برنامه مشخص صادراتی، بازار آن را دچار مشکل کرده است.

سیدمصطفی موسوی گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما تولید زیاد بدون بازار است. در همه کشورها ابتدا قبل از تولید، برای محصول بازاریابی می‌شود و پس از آن اقدام به تولید می‌کنند اما این جریان در کشور ما برعکس اتفاق می‌افتد.

وی اظهار کرد:‌ برنامه‌ریزی مدون برای صادرات، می‌تواند هزینه بخش زیادی از حجم تولید ماهی را تامین کند. بنابراین در شرایط فعلی لازم است متولیان تولید ماهی فکری به حال تولید ماهی و بازار آن کنند. متاسفانه متولیان تولید ماهی اراده قوی برای این کار ندارد و حتی در جلسات مربوط به ساماندهی بازار ماهی حضور نمی‌یابند.

رییس اتحادیه آبزی‌پروران خوزستان بیان کرد: ‌از سوی دیگر نبود تشکل‌های قوی در این زمینه نیز بر مشکلات فعلی بی‌تاثیر نبوده است. سال‌هاست که تشکل‌های آبزی‌پروری ما به دلیل بی‌توجهی، روز به روز ضعیف‌تر شده و قدرت تاثیرگذاری آن‌ها نیز کم رنگ‌تر می‌شود. ‌اگر شرایط فعلی به این شکل ادامه یابد تولیدات آبزیان قطعا با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد.

موسوی ادامه داد: به دلیل عدم برنامه‌ریزی در تولید و عرضه ماهی، قیمت آن هم‌زمان با شروع برداشت به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: با وجود افزایش چند برابری نهاده‌های تولید ماهی، قیمت آن کمتر از سه سال‌گذشته است. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم ماهی کپور ۹ هزار تومان، هر کیلوگرم ماهی آمور ۱۱ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم ماهی فیتوفاک و بیگ‌هد ۳۵۰۰ تومان است، در حالی که نهاده‌های تولید چند برابر این قیمت‌ها بوده است.

ایسنا

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.