خسارت میلیاردی تانکرها به جاده های بی عوارض

عصر جنوب: محورهای ترانزیتی جنوب و جنوب غرب کشور بویژه خوزستان ﺳﺎل هاﺳﺖ جولانگاه آمد و شد ﺗﺎﻧﻜﺮﻫﺎﻱ ﺳﻮﺧﺖ ﺭﺳﺎﻥ و ﻧﻔﺖ ﻛﺶ ترانزیت است و به دلیل تردد و شتاب ، سالانه ۴۰میلیارد ریال به جاده های استان خوزستان خسارت وارد می شود و در مقابل آن هیچ گونه عوارضی از آنها دریافت نمی شود.
طبق آمار اعلام شده از سوی معاونت راهداری راه و شهرسازی خوزستان روزانه حدود دو هزار دستگاه از این نوع خودروها سنگین در جاده های این استان تردد دارند که خسارات زیادی به زیرساخت ها وارد می کند.

۵۴ درصد از مسیر تردد تانکرهای ترانزیت وارده از عراق از جاده های خوزستان می گذرند که با توجه به آمار بالای عبور و مرور این تانکرها لازم است دستکم برای جبران خسارت وارده تدابیری برای کاهش آن اندیشیده شود.

میزان صدماتی که تانکرهای نفتی عراقی به جاده های این استان وارد می کنند باید با دریافت عوارض در قالب افزایش اعتبارات راهداری به اداره کل راه و شهرسازی خوزستان پرداخت تا برای ترمیم جاده ها و رفع مشکلات و مسایل ناشی از آمد و شد این تانکرها هزینه شود.

به همین علت افزایش سوانح و حوادث رانندگی است که تردد تانکرهای عراقی از جاده قدیم اندیمشک – پل زال ممنوع اعلام شده است.

تانکرهای حمل سوخت عراقی برای پرداخت نکردن تعرفه آزاد راه اندیمشک – پل زال از جاده قدیم استفاده می کنند که این مساله موجب افزایش حوادث در این جاده شده است که بر اساس تصمیم های گرفته شده ازسوی استانداری خوزستان از این رانندگان برای تردد در محورهای استان عوارض دریافت خواهد شد.

از قرار معلوم مقرر است تصمیم های گرفته شده در این زمینه به صورت استانی باشد و در این باره نظر جمعی دستگاه ها و ادارات مرتبط دریافت شود.

اگر چه داشتن مراودات بین المللی برای تحکیم روابط بین کشورها و مناطق مرزی کشورمان با کشورهای همسایه یک ضرورت است اما این ضرورت نباید به هر قیمتی باشد.

بنا به اظهار اداره کل حمل و نقل و پایانه های خوزستان ورود و خروج تانکرهای نفتی عراقی از ۱۰ مرداد در جاده های خوزستان ممنوع شد اما همچنان شاهد عبور و مرور این وسایل نقلیه هستیم.

دلایل امنیتی هم البته برای رعایت شرایط و ضوابط و پرداخت عوارض جاده ای برای ممنوعیت تردد این تانکرها وجود ندارد.

از آنجایی هم که این تانکرها پلاک ترانزیتی ندارند امکان جریمه کردن آنها وجود ندارد و در این زمینه هم باید فکری کرد.

از حدود هشت سال گذشته تانکرهای نفتی عراقی در جاده های خوزستان تردد دارند از سوی دیگر هر سال در مجموع حدود دو هزار میلیارد ریال برای نگهداری راه ها در خوزستان هزینه می شود و ۴۰ میلیارد ریال نیز مربوط به خسارات ناشی از آمد و شد این وسایط نقلیه است.

با یک حساب سرانگشتی اگر سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه از تانکرها و تریلی های سوخت رسان عراقی در جاده های خوزستان تردد داشته باشند در صورتی که ریالی عوارض از این ها دریافت نشود این جاده ها متحمل خسارات بسیاری می شوند که جبران آن با توجه به کمبود و محدودیت های اعتباری سال ها زمان می برد و لذا باید برای رفع این کاستی در ساختار نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور اندیشه ای راه گشا اتخاذ شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.