آلودگی هوا و بوی نامطبوع، مهمترین معظل استان

عصر جنوب: مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: آلودگی هوا، انتشار بوی بد و نامطبوع، گرد و غبار و ریزگردها دامنگیر این استان شده است.
هاشم بالدی در نشست اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در آستانه هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی ،در محل استانداری خوزستان گفت: در بحران تنفسی پاییز پارسال در خوزستان بیش از ۲۰هزار نفر بر اثر بحران تنفسی در آغاز فصل پاییز پارسال راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی شدند.

وی افزود: همچنین امسال، خوزستان شاهد بلایای طبیعی عجیبی بویژه در ماه های اخیر شده که هیچ کس توقع رخداد اینها را نداشت.

وی بیان کرد: بر اثر وقوع صاعقه چهار نفر در ایذه جان خود را از دست دادند و وقوع توفان در اندیمشک و دزفول هفت نفر تلفات داشت و روی هم رفته ۱۱نفر در خوزستان بر اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست دادند.

مدیرکل بحران خوزستان افزود: در حالی که زلزله مورموری در ایلام با آن شدت، تلفاتی نداشت، خوزستان با چنین تلفاتی روبه رو بود و این ضرورت توجه به مدیریت بحران را می رساند.

بالدی با اشاره به نامگذاری ۱۹ تا ۲۵ مهر امسال به عنوان هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی گفت: به همین مناسبت از سوی وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران دستورالعملی در ۲۳شهریور امسال به خوزستان ارسال شد که در اختیار فرمانداری ها قرار گرفت.

بالدی بیان کرد: ارزش و توان ما در مدیریت بحران بالاتر از وضعیت فعلی است و این مدیریت در جاهایی مغفول واقع شده که در چنین شرایطی در زمان وقوع حوادث بازدهی لازم را نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: مدیریت بحران بر چهار اصل تاکید دارد که پیشگیری و آمادگی دو اصل اساسی آن است و در هفته ایمنی و با امکانات موجود باید روی این دو موضوع متمرکز شد.

بالدی با اشاره به تخریب دیوارهای مسکن مهر در استان ایلام بر اثر وقوع زلزله های اخیر، بر ضرورت نظارت دقیق بر مساله مقاوم سازی مسکن مهر در خوزستان تاکید کرد.

مدیرکل بحران خوزستان ادامه داد: به عنوان نمونه ، وقوع یک لرزش در مسجد سلیمان فاجعه بار خواهد بود؛ این شهر با چهار پل بهم متصل است که اگر این پل ها خراب شود شاهد فاجعه ای عظیم در مسجد سلیمان خواهیم بود.

وی افزود: ۶۶درصد بیمارستان های کشور ورای غیر استاندارد بودنشان ناایمن هستند و خوزستان هم از این قضیه مستثنی نیست.

بالدی با اشاره به فرا رسیدن فصل بارندگی ها در خوزستان گفت: برای جلوگیری از هرگونه تبعات احتمالی ناشی از بارندگی ها اعم از وقوع سیلاب و یا گرفتگی معابر، باید وضعیت موجود بررسی و امکانات مورد نیاز اعلام شود.

وی همچنین خواستار ارایه نسخه ای در زمینه خشکسالی، کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه بحرانی شد.

بالدی تاکید کرد: این مساله جزو وظایف هر اداره ای است و نباید تا زمان وقوع بحران مسکوت گذاشته شود.

سرپرست مرکز فوریت های پزشکی خوزستان هم گفت: دلیل بحران تنفسی پارسال هنوز مشخص نشده، و در هاله ای از ابهام قرار دارد.

شهریار میرخشتی افزود: قرار است برای حصول نتیجه ای مشخص در این زمینه مانوری با هماهنگی دیگر ارگان ها برگزار شود.

وی گفت: خوزستان بلا خیز است و آمادگی برای پیشگیری و خدمات رسانی در زمان وقوع بحران وجود دارد اما باید پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان نیز گفت: در مقابله با حوادث باید فرآیندهایی داشت تا اثرات مخرب آنها را کاهش دهد.

سید ناصر حسینی نژاد بر ضرورت پیشگیری و تداوم خدمات رسانی در زمان وقوع بحران تاکید کرد تا در بازه زمانی معینی بحث کنترل و خدمات رسانی تداوم یابد.

 

ایرنا

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.