پاییز سخت آبی؛ آب شرب شهرهای جنوب و جنوب‌غرب خوزستان قابل استفاده نیست

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: این روزها مردم در جنوب و جنوب‌غرب خوزستان باید آب را در بشکه‌های ۲۰ لیتری بخرند و برای مصرف نگه‌دارند و البته دام‌ها هم باید از آب شور استفاده کنند.

جنوب و جنوب‌غرب خوزستان شامل شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و هندیجان است که جمعیت بیش از ۱ میلیون نفر را شامل می‌شود.

همزمان با کاهش آب رودخانه‌ها، حبیب آقاجری نماینده مجلس در جلسه دوروز پیش به وزیر نیرو گفته EC آب در هندیجان به بیش از ۱۲ هزار میکروموس رسیده و در دیگر شهرها تا ۸ هزار و شهر ماهشهر بیش از ۵ هزار میکروموس رسیده است.

البته وضعیت در شادگان سخت تر است، مردم باید برای تهیه آب تصفیه و شیرین شده در صف‌های طولانی انتظار بکشند‌.

 

در گزارشی که زینب مرزوقی بر اساس مشاهدات عینی تهیه کرده، در این شهر مردم گاهی تنها ۳ ساعت در شبانه روز آب دارند و آن ۳ ساعت هم به دلیل شوری بیش از حد و بوی تعفن، نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

آقای آلبوخنفر از اهالی روستایی شادگان می‌گوید هر روز باید ۴۰ کیلومتر تردد کند تا آب تهیه کند و برخی مراکز خصوصی تصفیه آب هم به دلیل توان پایین دستگاه ‌ها تعطیل کرده‌اند.

البته این تمام ماجرا نیست و یک زن که پوشش عربی دارد به خانم مرزوقی می‌گوید «چشم‌هایمان موقع شست‌وشو از شدت شوری آب می‌سوزد.»

ناصری نژاد نماینده شادگان می‌گوید پروژه انتقال آب شرب غدیر تکمیل نشده و مردم باید مخلوطی از آب کارون و غدیر را استفاده کنند.

کارونی که این روزها با کاهش ورودی آب به آن، بیشتر از آنکه آب داشته باشد، کانالی برای تخلیه فاضلاب است.

اما در آبادان؛ کاهش آب رودخانه کارون، یک ماهی می‌شود باعث شوری آب در انتهای بهمنشیر شده است.

کرمی نژاد مدیرعامل آبفای خوزستان گفته برای بهتر شدن شرایط در شهر آبادان، در روز‌های آینده میزان آب غدیر به دشت آزادگان را کاهش و به آبادان اضافه خواهیم کرد.

حالا مردم خوزستان که روزگاری جلگه ای پر‌رود از آب‌های شیرین را داشتند، باید در انتظار بارش باران برای بهتر شدن وضعیت آب شرب دست به سوی آسمان بردارند.

گزارش از عصرجنوب

 

 

مطالب پیشنهادی