وضع ناامیدکننده عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم و در اماکن عمومی گفت: این اعداد بسیار ناامیدکننده هستند و ادامه این وضعیت ما را نگران می‌کند.

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به چگونگی ابتلا در خوزستان، اظهار کرد: حدود ۴۸ درصد موارد ابتلا در خانواده‌ها و دورهمی‌های خانوادگی رخ می‌دهد که در این زمینه باید آموزش بهداشت، فعال کردن سفیران سلامت و اجرای پویش هر خانه یک پایگاه سلامت انجام شود.

وی افزود: ترددهای مکرر درون شهری حدود ۲۰ درصد علت موارد ابتلا را تشکیل می‌دهند که باید میزان رعایت پروتکل‌ها، اعمال محدودیت در فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، کاهش تعداد مسافران در تاکسی‌ها، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و انجام تست به صورت هفتگی برای رانندگان تاکسی، انجام شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۱۰ درصد موارد ابتلا نیز به دلیل حضور در مراسم عزاداری یا عروسی است که باید از برگزاری این مراسم‌ها ممانعت شود؛ در این زمینه باید بزرگان و شیوخ را اقناع کرد تا مراسم برگزار نکنند و با متخلفان نیز برخورد شود.

علوی بیان کرد: اماکن عمومی، مراکز خرید، بانک‌ها و ادارات نیز ۱۱ درصد موارد ابتلا را تشکیل می‌دهند که باید در این زمینه، تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اخطار و معرفی به مراجع قضایی، پلمب و جریمه انجام شود.

وی در خصوص وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ۸۱.۴ درصد است که نسبت به هفته قبل، کمی بهتر شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: لالی و  باوی با ۶۳ درصد، باغملک با ۶۴ درصد، رامشیر ۵۶ درصد، آبادان با ۶۱ درصد، شادگان با ۴۶ درصد، هفتکل با ۵۶ درصد و خرمشهر با ۶۲ درصد، کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته‌اند.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها کمی بهتر شده اما هنوز قابل قبول نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: میزان استفاده از ماسک توسط پرسنل ادارات به ۹۷ درصد و توسط مراجعه‌کنندگان به ۹۵ درصد رسیده است اما میزان رعایت فاصله‌گذاری بین مراجعه‌کنندگان و پرسنل ادارات ۳ درصد کاهش یافته و به ۹۱ درصد رسیده است. میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات نیز ۲ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: میزان استفاده از ماسک در بانک‌ها ۲ درصد کاهش یافته و به ۹۶ درصد رسیده است و تهویه بانک‌ها ۹۰ درصد است و پایین‌تر از حد انتظار است. در مجموع، متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بانک‌ها ۹۵ درصد است اما میزان رعایت پروتکل‌ها در بانک‌های خرمشهر، آبادان، ماهشهر، بهبهان و باغملک کمتر از ۹۲ درصد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: میزان رعایت فاصله در پلیس ۱۰+، دفاتر پیشخوان و مراکز پزشکی ۸۰ درصد است. میزان رعایت بهداشت فردی، ماسک و رعایت فاصله‌گذاری در جایگاه‌های سوخت نیز پایین است که بازدیدهای بهداشتی از جایگاه‌های سوخت، منجر به صدور ۲۶ اخطار، سه معرفی به دادگاه و یک پلمب شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در پایانه‌های مسافربری نیز رعایت فاصله، در پاساژها استفاده از ماسک، تهویه و فاصله‌گذاری و در نانوایی‌ها در مجموع رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین است.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌ها در باشگاه‌های ورزشی نیز بسیار پایین و ۴۰ درصد است. مهم‌ترین مشکل در باشگاه‌ها تهویه، ماسک و فاصله‌گذاری است.

علوی ادامه داد: در مجموع و با توجه به گزارش‌های میدانی انجام‌شده، این خوداظهاری‌ها را تعدیل کردیم و در نتیجه میزان تهویه اماکن ۴۰ درصد، استفاده از ماسک توسط خدمت‌دهنده ۶۰ درصد و استفاده از ماسک توسط خدمت‌گیرنده ۶۵ درصد، فاصله‌گذاری ۴۰ درصد و بهداشت فردی ۵۰ درصد است.

وی گفت: میزان استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری مردم در معابر و بازارچه‌ها نیز ۵۰ درصد است. این اعداد، معدلی از رعایت پروتکل‎های بهداشتی از بازارچه‌ها، نقاط مرکزی و حاشیه شهرها است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: این اعداد بسیار ناامیدکننده هستند و ادامه این وضعیت ما را نگران می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری تجمعات بزرگ در برخی شهرها، گفت: در هفته گذشته در ایذه ۳۸ مورد تجمع بزرگ، در شادگان ۱۵ مورد، در لالی ۱۴ مورد، در اندیمشک ۹ مورد، در اندیکا هشت مورد و در دهدز، باغملک، دزفول و شوشتر هر کدام شش مورد تجمع بزرگ برگزار شده است. در دزفول از برگزاری ۱۶ تجمع، در شوش هشت مورد، در مسجدسلیمان شش مورد و در ایذه از پنج مورد تجمع جلوگیری شده است.

مطالب پیشنهادی