مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس:

ارزش تولیدات روزانه بیدبلند خلیج فارس ۴۰ میلیارد تومان است

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: درآمد این شرکت با وجود اینکه ۴۵ تا ۴۸ درصد خوراک آن تأمین شده است، روزانه ۴۰ میلیارد تومان است.

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: محمود امین‌نژاد امروز (دوشنبه، ۱۶ فروردین‌ماه) در آیین امضای قرارداد ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ و احداث ایستگاه جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید با شرکت‌های ایرانی به سال ۹۹ که سال بسیار سختی هم از نظر تحریم‌های اقتصادی و هم شیوع ویروس کرونا در کشور بود اشاره و اظهار کرد: با تدبیر و ریل‌گذاری مناسب مهندس زنگنه برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت سه استان خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، ابرپروژه بیدبلند خلیج فارس پارسال به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: هم‌اکنون پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان یکی از شاهرگ‌های انرژی، در تأمین انرژی کشور و خوراک پتروشیمی‌های ماهشهر در حال ایفای نقش است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه به‌منظور تکمیل زنجیره تأمین خوراک بیدبلند خلیج فارس، پروژه بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل به این شرکت واگذار شد، ادامه داد: قرارداد این پروژه به ارزش یک میلیارد یورو میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و هلدینگ خلیج فارس امضا شد.

امین‌نژاد تصریح کرد: پروژه بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شامل ۲۷ طرح در سه گروه پیش‌تراکم و تزریق، بهسازی تأسیسات قدیمی نفت و جمع‌آوری گازهای مشعل تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از مهرماه سال ۹۸ آغاز شد و مطالعات پایه آن از سوی پیمانکار داخلی انجام شده است، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۲ قرارداد با احتساب قراردادهایی که امروز امضا می‌شود به ارزش حدود ۳۶۳ میلیون یورو نهایی شده‌اند که از این ۱۲ قرارداد، ۱۱ قرارداد در حال مؤثر شدن است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه در دو ماه آتی با همکاری خوب شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، حدود ۳۵۰ میلیون یورو دیگر از این قراردادها مؤثر خواهد شد، اظهار کرد: بنابراین از مجموع یک میلیارد یورویی این پروژه تا دو ماه آینده ۷۰۰ میلیون یورو به قرارداد تبدیل می‌شود که دستاورد بسیار مطلوبی است و می‌تواند رؤیای جمع‌آوری گازهای مشعل را مانند بیدبلندخلیج فارس به واقعیت تبدیل کند.

امین‌نژاد با اشاره به اینکه امروز قراردادهای ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ به ارزش ۷۵ میلیون یورو با شرکت‌های توربوکمپرسور نفت (OTC)‌ و مهندسی و ساخت توربین مپنا (TUGA) و قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید-۱ به ارزش ۹۰ میلیون یورو با شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) امضا می‌شود، افزود: با جمع‌آوری گازهای همراه رگ‌سفید، ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون فوت‌مکعب در روز به تولید بیدبلند اضافه می‌شود.

وی به ساخت حدود ۱۱۰ دستگاه کمپرسور در اجرای پروژه بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل اشاره کرد و گفت: هدف ما این است که حداکثر استفاده از توان داخلی در تأمین این کمپرسورها انجام شود و آنهایی که فناوری آن در کشور وجود ندارد نیز برنامه‌ریزی شده است تا شرکت‌های ایرانی به‌صورت شریک با شرکت‌های خارجی این فناوری‌ها را به داخل کشور منتقل کنند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به ایجاد حدود ۳۵۰ کیلومتر خطوط لوله گاز ترش در این پروژه برای انتقال این خوراک به خطوط لوله بیدبلند خلیج فارس اشاره کرد و ادامه داد: حدود ۱۷۰ کیلومتر خطوط انتقال برق و ۹ ایستگاه پست فشار قوی از شاخصه‌های مهم این پروژه است.

امین‌نژاد با اشاره به وضع  کنونی صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی، خطاب به مهندس زنگنه گفت: تقاضا دارم که وزارت نفت درباره تنفس پرداخت خوراک یک فرصت سه‌ساله یا دوساله به بیدبلند خلیج فارس بدهد تا این شرکت بتواند با درآمد تولیدات کنونی این شرکت که با ۴۵ تا ۴۸ درصد خوراک، روزانه ۴۰ میلیارد تومان است، پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل را با استفاده از منابع خود با سرعت بیشتری پیش ببرد.

وی اظهار کرد: تلاش می‌شود با هماهنگی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و تمهیداتی که دیده شده و به سرویس آمدن ان‌جی‌ال ۱۲۰۰ تا خردادماه، خوراک بیدبلند خلیج فارس تا ۶۵ درصد تأمین شود.

مطالب پیشنهادی