وضعیت آلودگی آب شرب اهواز نگران کننده اعلام شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دبیر شورای سلامت اهواز می گوید: قطعی مکرر آب در برخی نقاط شهری اهواز مخصوصا در مناطق حاشیه غرب و شرق اهواز به یکی از چالش های اساسی تبدیل شده که مرتب این موضوع را به آبفا اهواز تذکر دادیم و انتظار داریم در شرایطی که کرونا در سطح شهر بیداد می کند، تدابیری اندیشیده شود که آب با قطعی مکرر روبه رو نشود و دسترسی مردم به آب کافی باشد.

«مهران احمدی بلوطکی» با اشاره به نگرانی از وضعیت آلودگی آب شرب اهواز ادامه می دهد: آب لوله کشی که به دست مردم می‌رسد باید از نظر کلر باقی مانده و کدورت آب، در شرایط مطلوبی قرار بگیرد؛ هنوز هم نگرانی ما در مناطق حاشیه ای شهر و روستایی درخصوص آب آشامیدنی و لوله کشی به عنوان معضل جدی مطرح است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص مطلوبیت آب روستایی تاکید می کند: در آب سه شاخص کلر، کدورت و آلودگی میکروبی وجود دارد که در خصوص میزان باقی مانده کلر در آب روستایی مطلوبیت آب در این مناطق ۵۰ درصد است به این معنا که از نمونه هایی گرفته شده یا کلر ندارند یا کلر آنها در حد استاندارد نیست.

احمدی بلوطکی با اشاره به کدورت آب روستایی تصریح می کند: ۵۰ تا ۶۰ درصد نمونه های آب روستایی کدر است و شفاف نیست و در بسیاری از نمونه های تاسیسات آبرسانی روستایی، آلودگی های مکرری در این مناطق نیز مشاهده شده است؛ در این خصوص هم اقداماتی انجام شده اما آن طوری که باید به چشم بیاید از نظر بازرسان ما اقدامات ملموسی نبوده است.

او مناطقی مانند عین ۲، سیاحی، تصفیه شکر و دغاغله را دارای چالش جدی در حوزه آب و فاضلاب می داند.

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به اینکه در آب شهری نیز نگرانی هایی وجود دارد تاکید دارد: با اینکه می گویند مطلوبیت آب شهری از نظر کلرزنی بیش از ۹۰ درصد است ولی از نظر کدورت در نمونه های آب شهری ۲۰ تا ۳۰ درصد در برخی مناطق حتی مرکزی شهر کدر است که آب و فاضلاب باید مداخلات جدی و لازم خود را در این زمینه داشته باشند.

وی به دلایل کدورت آب شرب روستایی و شهری اشاره کرد و ادامه داد: آبفا دلایل مختلفی را مطرح می کند که از جمله آن قدیمی بودن شبکه آبرسانی و فاضلاب در اهواز است که تاسیسات آن مربوط به ۴۰ تا۵۰ سال گذشته است و در این مدت شکستگی های زیادی وجود داشته که یکی از عوامل اصلی کدورت آب است و راه های عملی بسیار زیادی دارد از جمله اینکه آبفا باید مسیرهای تأسیسات مرتب چک و شکستگی ها اصلاح کند.

احمدی بلوطکی انشعابات غیرمجاز را از دیگر عوامل مؤثر کدورت آب دانست و اذعان کرد: در اهواز و حومه تعداد انشعابات غیرمجاز نسبت به انشعابات کل کشور بسیار زیادتر است که این انشعابات می تواند در کدورت بالا و آلودگی آب تاثیر زیادی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه برداشت آب از رودخانه کارون یکی دیگر از عوامل کدورت آب است ابراز کرد: هرچند که آبفا اهواز می گوید آب اهواز از رودخانه غدیر و دز است اما درصد جزیی از آب کارون ممکن است برداشت و در تأسیسات بیاید که باعث آلودگی نیز می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه یکی دیگر از علت های کدورت آب، عدم لایه روبی تاسیسات است یاد آور شد: در بازدیدها مشاهده شده که در حوضچه های ۲ متری جمع آوری آب یک تا ۱.۵ متر آن گل و لای است که باعث کدورت آب می شود پس تاسیسات باید به صورت مکرر لایروبی شوند تا باعث بالا رفتن کدورت آب و آلودگی میکروبی نشوند.

مطالب پیشنهادی