آنفولانزای فوق حاد پرندگان به خوزستان رسید/ شهروندان مرغ زنده نخرند

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: نخستین مورد از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به تازگی در یکی از مناطق روستایی شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان مشاهده شد.

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مصطفی کنارکوهی اظهار داشت: در پی گزارش دریافتی مبنی بر وقوع تلفات در طیور بومی در یک واحد روستایی شهرستان دشت آزادگان، بلافاصله اکیپ‌های واکنش سریع بررسی و مراقبت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان خوزستان به محل مورد نظر اعزام و اقدام‌های قرنطینه‌ای و ضدعفونی و همچنین نمونه‌برداری را انجام داده و نمونه‌های آن را به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال کردند.

وی افزود: پس از دریافت نتایج آزمایشگاهی مبنی بر مثبت بودن واحد از نظر آنفلوآنزای فوق حاد پرنده‌گان‌، اکیپ‌های واکنش سریع اداره کل دامپزشکی خوزستان برای جمع آوری و معدوم سازی برابر با شیوه نامه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور  وارد عمل شده و در کوتاه‎‌ترین زمان ممکن طیور موجود در واحد آلوده جمع آوری و مطابق با دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور معدوم سازی شدند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه عملیات پاکسازی، ضدعفونی و معدوم سازی محل آلوده انجام شده است گفت: در زمان حاضر در هیچ یک از واحدهای صنعتی پرورش طیور استان و هم چنین واحدهای روستایی طیور بومی استان تلفات یا مورد خاصی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود ندارد و اکیپ‌های رصد و پایش  در حال انجام مراقبت های فعال و غیر فعال به صورت شبانه روزی در همه نقاط استان هستند.

وی گفت: شهروندان می‌توانند با اطمینان خاطر گوشت مرغ و تخم مرغ مورد تأیید اداره کل دامپزشکی استان خوزستان مصرف کنند  و در این خصوص هیچ گونه مشکلی برای  مصرف وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از شهروندان خواست از خرید مرغ زنده صنعتی و بومی که در سطح معابر عرضه می‌شود به صورت جدی خودداری کنند.

مطالب پیشنهادی