فولاد اکسین و ثروت‌ ملی برباد رفته در طول یک دهه

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: در جلسه نشست هم اندیشی میان مدیران مسئول و خبرگزاری های و مدیریت شرکت که خبر آن در خبرگزاری ایرنا، رسانه های استان و روزنامه دنیای اقتصاد مورخ دوشنبه ۱ دیماه ۹۹ منتشر شد نکات حائز اهمیتی و تعجب آوری از وضعیت این شرکت در دهه گذشته دیده می شود که به گفته کانال خبری سپاه قدس ایران سازمان بازرسی در صدد بررسی وضعیت بازرگانی شرکت فولاد اکسین در دهه گذشته است .
۱- شرکت فولاد اکسین تا سال ۱۳۹۸ تقریبا هرساله زیان ده بوده است.( منبع نمودار سود سالانه شرکت در روزنامه دنیای اقتصاد ) طبق این نمودار بالاترین سود پنج سال گذشته شرکت در سال ۱۳۹۵ فقط ۵ میلیارد تومان بوده است و در بقیه سال ها با زیان انباشته سنگینی در حدود منفی ۱۶۴ میلیارد تومان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

۲- طی سال های ۹۱ – ۹۷ فروش محصولات اکسین بر اساس فروش اعتباری ، چکی و کارمزدی انجام می شد که باعث شده شرکت در بخش فروش اعتباری بیش از ۱۰۰ هزار تن بدهی محصول و بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان چک بلاوصول از مشتریان خاص داشته باشد و در فروش های مشارکتی و کارمزدی، دستمزد دریافت شده از محصولات مبلغ ناچیزی برای پرداخت حقوق پرسنل و هزینه های جاری داشته باشد. بطوریکه در اواخر سال ۹۷ قادر به پرداخت بیمه کارگران و قبوض برق و گاز نبوده است.
۳- ارزش روز ۱۰۵ هزار تن بدهی محصول بر اساس قیمت روز ۱۶۰۰ میلیارد تومان می باشد. در حالیکه قیمت زمان شکل گیری این تعهدات در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است . جالب است به گزارش یک منبع مطلع از امور حقوقی این شرکت سود برخی از پیش فروشها در سال ۹۴ بصورت ماهانه ۸ درصد و یا سالیانه ۹۶ درصد بر علیه شرکت بوده است و در فروش های چکی هیچ دیرکردی در پیش بنی نشده است( این یعنی شرکت در قبال دیر پرداخت دیون باید سالیانه یک برابر جریمه اصل پول را می داده که در هیچ سیستم نزول و ربا خواری نیز بدین صورت جریمه دیر کرد وجود ندارد!)
۴- این شرکت در سالهای ۹۱ الی ۹۷ بیش از ۱۰۰ هزار تن ورق فولادی بصورت چکی فروخته است و بسیاری از این فروش ها فقط بر اساس یک پیش فاکتور و بدون هیچ وثیقه معتبری بوده اند .
۵- شرکت در دو سال گذشته با پیگیری های حقوقی فراوان توانسته است بسیاری از این چک ها و مطالبات وصول نشده را در دادگاهها به ثمر برساند و اصل پول را به قیمت ۵ سال پیش دریافت کند.
۶- به زبان ساده طی سال های یاد شده از بخشی از مشتریان پول نقد دریافت شده و به آنها محصولی داده نشده است ولی محصول را به افراد دیگری بصورت چکی بدون هیچ گونه جریمه دیرکرد داده اند وتا سالها این چک ها وصول نشده اند.
۷- اکسین می بایست طلب بستانکاران بصورت محصول با چندین برابر ارزش بپردازد و بدهی های چکی را باید در دادگاهها به قیمت ریال قدیم دریافت کند.
۸- در دوسال گذشته بیش از ۹۰ هزار تن ورق طلبکاران پرداخت گردید و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بدهی های جاری شامل اقساط بانکی ، بدهی های مالیاتی ، هزینه های برق و گاز، بدهی به بازار بابت خرید قطعات پرداخت شد . جمعا ارزش روز این بدهی ها که تسویه شده اند بیش ۱۰۰۰ میلیارد تومان می باشد که از سود این شرکت در سال ۹۸ شده که اگر این پرداخت ها نبود سود شرکت در سال ۹۸ به رقم ۱۵۰۰ میلیارد می رسید.
۹- علی رقم تمامی این مشکلات و تودیع بدهی های قبلی، شرکت فولاد اکسین در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۱۳ میلیارد تومان سود داشته است و این سود امروز تا پایان آبان ۱۳۹۹ به ۱۲۱۶ میلیارد تومان رسیده است.
نکته ای که حائز اهمیت است چرا سهامداران و دستگاههای نظارتی بر عملکرد مالی این شرکت ها در دوره های مختلف نظارت نداشته اند؟ چه کسانی در این سالها از خریدهای چکی منتفع شده اند ؟ چه دلال هایی با خرید کارمزدی محصولات اکسین این شرکت را زمینگیر کرده اند ؟
چگونه فقط طی دو سال با تغییر مدیریت و اصلاح روشهای فروش سود یک شرکت ۱۰۰ برابر می شود ؟ چرا این رویه ها از سوی سهامداران در سالهای گذشته اعمال نشده؟
لازم بذکر است سهامداران اکسین شرکت های گروه ملی ، شستا و صندوق بازنشستگی کشوری با دهها میلیون کارگر ، مستمری بگیر و بازنشسته هستند و در نهایت هرگونه سود و زیانی به تمامی کسانی که دفترچه بیمه تامین اجتماعی دارند و یا بازنشستگان و کارگران خو رسید.
اکسین یک ثروت ملی است

مطالب پیشنهادی