ازدواج‌ دو دختر‌ دبستانی در خوزستان/ نگرانی از ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایری

یک معلم مناطق عشایری خوزستان می‌گوید دو دانش‌آموز کلاس سوم و ششم دبستان او ازدواج کرده اند و در برخی مناطق، ۱۰۰درصد دختران پس از اتمام دوره دبستان‌ ترک تحصیل می‌کنند.

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: محمود حسینی معلمی که ۱۶ سال در مناطق حاشیه‌ای و عشایری استان خوزستان تدریس می‌کند درباره خطر بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان به تسنیم گفته است:  در مدارس عشایری و حاشیه شهرها مسائل و مشکلات مختلفی داریم از جمله ناعدالتی آموزشی؛ به عنوان معلمی که ۱۶ سال است در مدارس عشایری و حاشیه‌ای تدریس می‌کنم باید بگویم عدالت آموزشی نداریم چون در این مدارس زیر ساخت‌های اولیه برای آموزش وجود ندارد.

به گزارش عصرجنوب، او گفته است؛ این ناعدالتی برای همه دانش‌آموزان یکسان نیست و بحث ناعدالتی جنسیتی را هم داریم به گونه‌ای که دختران بیشتر ترک تحصیل می‌کنند و معمولاً پس از پایان دوره ابتدایی وارد مرحله بعد نمی‌شوند، این دلایل مختلفی دارد از جمله بافت فرهنگی، ازدواج، بیسوادی والدین.

این معلم گفته: دانش‌آموزان عشایر و مدارس حاشیه‌ای، مقطع ابتدایی را با کیفیت لازم در آموزش طی نمی‌کنند و خروجی‌های مناسب ندارند، آموزش در این خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی در اولویت نیست و نیازهای اولیه و تأمین نان شب در اولویت است، فرزندان نیروی کار هستند و خصوصاً دخترها جذب کار در خانه می‌شوند.

وی با اشاره به ازدواج زودهنگام دختران اظهار داشته، ۲ دانش‌آموز در  پایه ششم و سوم دبستان دارم که ازدواج کرده‌ و از چرخه آموزش جدا شدند، منطقه‌ای را داریم که ۱۲۰ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و هنوز امکانات اولیه مانند جاده، برق و مدرسه متوسطه ندارد ،در حال حاضر ۷۱۰ خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند و ترک تحصیل دختران ۱۰۰ درصد است چون مدرسه متوسطه اول و دوم وجود ندارد و از مدارس شبانه روزی هم به دلیل دوری استقبال نمی‌شود.

به گزارش شبکه خبری عصرجنوب، آقای حسینی تاکید کرده: ترک تحصیل و افت تحصیلی دانش‌آموزان بزرگترین دغدغه بنده است، از آمار ۴۲ نفری دانش‌آموزانم در سال جدید ۱۸ نفر ترک تحصیل  کردند، با وجود تلاش‌های بسیاری که کردم نتوانستم آنها را به مدرسه برگردانم. با ممنوع شدن کلاس‌های حضوری ترک تحصیل این دانش‌آموزان بیشتر هم می‌شود و نگرانم شرایط نامساعد فعلی آنها را مجبور به خروج از چرخه آموزش کند.

مطالب پیشنهادی