گامهای اداره کل دامپزشکی استان در تامین ایمنی غذایی در همه گیری کووید ۱۹

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دکتر رضا اسدی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان گفت جهان با تهدید بی سابقه ای همه گیر کووید ۱۹روبروست . همه افراد جامعه براساس پروتکل های وزارت بهداشت و توصیه های سازمان بهداشت جهانی بایستی از اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه پیروی کنند . اعمال این محدودیت ها موجب تعطیلی برای بسیاری از مشاغل – مراکز آموزشی و جلوگیری از سفرها وگردهمایی ها و جشن ها گردیده است و برای برخی افراد دورکاری و یا استفاده از فضای مجازی جهت آموزش یک روش جایگزین و مجازی در شرایط فصلی محسوب میشود ولی پرسنل شاغل در بخش صنایع غذایی و فرآورده های خام دامی فرصتی برای دورکاری نداشته و با توجه به ماهیت کار میبایست در محل کار خود حضور داشته باشند . سالم و ایمن نگه داشتن کلیه شاغلین مراکز مرتبط با صنعت فرآورده های خام دامی در همه گیری کنونی امری ضروری است تا ایمنی و سلامت فرآورده های تولیدی در زنجیره غذایی حفظ و در نهایت این امر جهت حفظ اعتماد و اطمینان مصرف کننده به ایمنی و دسترسی به غذای سالم ضروری است .

در همین رابطه اداره کل دامپزشکی صاحبان واحدهای مرتبط با تولید و نگهداری فرآورده های خام دامی را ملزم به استفاده از سیستم های مدیریت ایمنی غذایی براساس اصول تجربه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی جهت مدیریت خطرات ایمنی مواد غذایی و جلوگیری از آلودگی مواد غذایی نموده است و از این رو صنایع مربوطه با اعمال برنامه هایی نظیر اقدامات بهداشتی مناسب – تمیز کردن و رعایت اصول امنیت زیستی – محصور کردن پروسه تولید ، ذخیره سازی و توزیع و حمل و نقل مناسب و رعایت بهداشتی فردی از سوی پرسنل شاغل و فراهم شدن و حفظ بهداشتی محیط در جهت تولید محصولات خام دامی سالم اقدام می نمایند .

براساس سیستم های مدیریت ایمنی غذایی و کنترل نقاط بحرانی گروههای تخصصی وکارشناسی از سوی اداره کل دامپزشکی استان تشکیل و اعضاء این گروهها در تمام مراحل نظارت های لازم را اعمال می کنند . در حال حاضر از نظر دامپزشکی یک نیاز فوری در این صنعت حصول اطمینان از محافظت شاغلین مراکز مرتبط با محصولات غذایی با منشاء دامی در خصوص ابتلاء به کووید ۱۹ و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس است . هدف از اقدامات اداره کل دامپزشکی استان و پروتکل های ابلاغی از سوی دامپزشکی برجسته سازی اقدامات بهداشتی است تا یکپارچگی زنجیره غذایی حفظ شود و منابع غذایی ایمن و سالم برای مصرف کنندگان در دسترس باشد . تقویت اقدامات بهداشت شخصی و ارائه آموزش های بهداشتی و به روز در خصوص اصول بهداشت مواد غذایی اموری ضروری هستند که از جمله اقداماتی است که توسط دامپزشکی استان پیگیری میگردد .

استفاده از تجهیزات محافظت شخصی ( PPE ) – رعایت کامل فیزیکی – شستشوی مکرر و صحیح دستها در هر مرحله از فرآوری ، تولید و توزیع بایستی نهادینه و ترویج گردد . نتیجه این اقدامات علاوه بر محافظت پرسنل شاغل از فرورده های خام دامی از کووید ۱۹ منجر به تولید محصولات غذایی ایمن و سالم میگردد .

ذکر این نکته بسیار مهم است که هیچگونه شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از طریق خود مواد غذایی به انسان وجود ندارد و اصولاً ویروس کرونا نمی تواند در مواد غذایی تکثیر یابد و این ویروس برای تکثیر نیازمند میزبان است لیکن اگر ماده غذایی آلوده به ویروس گردد از طریق انتقال مکانیکی و فیزیکی امکان انتقال به انسان وجود دارد . به همین خاطر تاکید میگردد که از مواد غذایی بسته بندی شده و معتبر استفاده شود و مصرف کنندگان در هنگام قطعه کردن یا لمس فرآورده های خام دامی مثل گوشت یا ماهی بطور مرتب دست خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه شستشو و از مواد ضدعفونی کننده با مایه الکل بشکل مرتب استفاده کنند .

مطالب پیشنهادی