۱۵۳ هزار دانش‌آموز خوزستانی به برنامه شاد دسترسی ندارند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: خوزستان از جمله استان‌هاست که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش ۱۵۳ هزار دانش‌آموز در این استان به تبلت و گوشی دسترسی ندارند و با اینکه توزیع ۳ هزار تبلت میان دانش‌آموزان کم‌برخوردار خوزستان آغاز شده است، اما این رقم دردی از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز دیگر دوا نمی‌کند.

سیداحمد هاشمی در روزنامه جوان نوشت: هنوز دانش‌آموزان زیادی در استان‌های مختلف وجود دارند که از داشتن موبایل و تبلت برای دسترسی به برنامه‌های شاد آموزش و پرورش محرومند. مسئله‌ای که ادامه تحصیل آن‌ها را سخت کرده و اگر فکری در این مورد نشود باید این جمع از دانش‌آموزان را در لیست بازماندگان از تحصیل قرار داد. خوزستان از جمله این استان‌هاست که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش ۱۵۳ هزار دانش‌آموز در این استان به تبلت و گوشی دسترسی ندارند و با اینکه توزیع ۳ هزار تبلت میان دانش‌آموزان کم‌برخوردار خوزستان آغاز شده است، اما این رقم دردی از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز دیگر دوا نمی‌کند.
روز گذشته استاندار خوزستان با بیان اینکه یکی از مشکلات بازماندگی از تحصیل به ویژه بازماندگی دختران در این است که در همه روستا‌ها مدارس متوسطه نداریم، گفت: «این بازماندگی به خاطر این است که تعداد دانش‌آموزان باید به یک سطح برسد. در هر چند روستا یک مدرسه متوسطه در نظر گرفته شده است. در برخی نقاط استان به‌دلیل مسائل فرهنگی، امکان رفتن دختران به مدارس در روستا‌های اطراف وجود ندارد و معمولاً پس از گذراندن دوره دبستان، تحصیل را ادامه نمی‌دهند.»
غلامرضا شریعتی ادامه داد: «آموزش مجازی می‌تواند راه را برای ما بگشاید و شرایط تحصیل دانش‌آموزان را فراهم کند. به آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود که حتی پس از کرونا، در استان خوزستان آموزش مجازی را در دستور کار قرار دهند. ما نیازمند ادامه یافتن آموزش مجازی در مقطع متوسطه اول و دوم هستیم.»
حرف‌های استاندار و درخواست‌های وی برای ادامه روند آموزش مجازی در شرایطی عنوان می‌شود که مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفته بود: «در استان حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار دانش‌آموز داریم که از این تعداد ۱۵۳ هزار دانش‌آموز به تبلت و گوشی دسترسی ندارند.» کوروش مودت که در آیین توزیع ۳ هزار تبلت میان دانش‌آموزان کم‌برخوردار سخن می‌گفت، ادامه داد: «از این تعداد، هزار تبلت در دسترس و آماده است و ۲ هزار تبلت دیگر در هفته‌های آینده در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.» بر اساس آمار‌های رسمی در خوزستان ۱۵۳ هزار نفر به تبلت و گوشی دسترسی ندارند که در حدود ۴۰ هزار خانوار زندگی می‌کنند. ارقام نشان می‌دهد ۱۳ درصد دانش‌آموزان این استان از تحصیل بازمانده‌اند و اگر فکری برای آن‌ها نشود، حتماً با گذشت زمان، شرایط سخت‌تر می‌شود.
قول‌ها و درخواست‌های آبکی
تهیه و توزیع قطره چکانی تبلت در خوزستان اصلاً اتفاق خوبی نیست و نباید به صرف مقایسه وضعیت خوزستان با دیگر مناطق، نفس راحتی کشید و از انجام وظایف و مسئولیت‌ها شانه خالی کرد. مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با مقایسه تعداد دانش‌آموزان این استان با آمار دورماندگان از تحصیلش گفته: «این تعداد دانش‌آموزی که تبلت و موبال ندارند، نسبت به استان‌های دیگر و جمعیت دانش‌آموزی استان، رقم مناسبی است. با این حال خیرین و دستگاه‌های اجرایی در حال تلاش برای تأمین تبلت هستند تا پوشش آموزشی کاملی صورت گیرد و وقفه‌ای در تحصیل دانش‌آموزان رخ ندهد.»
هر چند استاندار خوزستان نیز اعلام کرده در هفته‌های آینده با کمیته امداد تفاهمنامه‌ای خواهیم داشت و قرار است طبق این قرارداد، ۱۵ هزار تبلت توسط استانداری و ۱۰ هزار تبلت توسط کمیته امداد تأمین شود، اما این صحبت‌ها و حواله کردن وعده‌ها به هفته‌های آینده فقط وقت کشی به حساب می‌آید. شاید حرف‌های شریعتی وقتی تأمل برانگیز‌تر باشد که می‌شنویم، گفته: «اگر از هر ۱۰۰ دانش‌آموز تنها یک نفر منشأ خیر باشد و بتواند پله‌های ترقی را طی کند و تحولی در جامعه خود ایجاد کند، در کارمان موفق خواهیم شد!»
تأکید ایشان برای ادامه‌دار بودن آموزش مجازی هم به نوعی راحت شدن خیالشان در جهت تأمین فضا‌های آموزی است. البته استاندار خوزستان، با تأکید بر توجه به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، عنوان کرد: «در گذشته برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل داشتیم و اکنون نیز بر این مسئله تأکید می‌کنیم و از خیرین دعوت می‌کنیم تا به این مسئله توجه و در این حوزه هزینه کنند، زیرا ارزش این کار‌ها کمتر از مدرسه‌سازی نیست. از اداره کل نوسازی نیز برای تدارک دیدن این تبلت‌ها تشکر می‌کنم و بابت تأخیر در تأمین تبلت‌ها تذکر می‌دهم. آموزش دانش‌آموزان بر گردن ماست و تأخیر در آن پذیرفته نیست، زیرا زمان به عقب باز نمی‌گردد. تبلت‌هایی که قرار است از طریق تفاهمنامه‌ها تأمین شود، نباید در توزیع با تأخیر مواجه شوند.»
مطالب پیشنهادی