نگرانی از شیوع بیماری های عفونی و گوارشی در خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس بهداشت غرب اهواز گفت: آب‌گرفتگی‌های ناشی از بارندگی و پس‌زدگی فاضلاب سبب افزایش ابتلا به بیماری‌های گوارشی و عفونی خواهد شد.

ضعف و فرسودگی شبکه دفع فاضلاب، عدم زهکشی مناسب جهت دفع آب‌های سطحی و همچنین خطوط آبرسانی نامناسب، ازجمله معضلات دیرینه استان خوزستان بشمار می‌آید که پس از بارندگی‌های پاییز و زمستان، بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

مردم شهرهای مختلف استان، برخلاف دیگر استان‌های همجوار، به‌جای لذت بردن و استفاده از نزول رحمت الهی باید در کنار دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات متعدد ایجاد شده از پس بارش‌ها، باید نگران مسائل بهداشتی و بیماری‌های عفونی باشند چراکه ادغام آب فاضلاب با آب شهری از مشکلات بعد از بارندگی محسوب می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا و در توضیح این مهم اظهار کرد: آب‌گرفتگی‌های ناشی از بارندگی و همزمان شدن آن با پیک بیماری آلتور یا وبا، بیماری‌های روده‌ای، پوستی و اسهال، در این فصل از سال سبب ایجاد نگرانی در بین مردم می‌شود.

او در ادامه تصریح کرد: کیفیت آب روستایی هم نیز، باعث ایجاد نگرانی شده است. کِدر بودن رنگ آب در روستاها به دلیل شکستگی خطوط لوله، غیراستاندارد بودن کُلر باقیمانده در آب و همچنین نزدیک بودن آن به صفر است که کیفیت آب را کاهش می‌دهد.

احمدی بلوطکی اضافه کرد: انشعاب غیرمجاز و قطعی مکرر آب در مناطق روستایی و حاشیه شهر، از دیگر دلایل پایین آمدن کیفیت آب بشمار می‌آید که در این خصوص تذکراتی هم به شرکت آبفا استان ابلاغ شده است. شرکت آبفا و شهرداری باید در این روزها بیش از گذشته پای‌کار باشند و ضمن برطرف کردن آب‌گرفتگی‌ها باید پاسخگو معضلات زیست‌محیطی به وجود آمده باشند.

وی با اشاره به فرسودگی سیستم فاضلاب سطح شهر اهواز، گفت: شکستگی خطوط لوله آب شرب، سرایت آب‌های جاری و فاضلاب باعث بروز بیماری‌های مختلف میکروبی، گوارشی، روده‌ای و پوستی می‌شود که افزایش مراجعه مردم روستایی با چنین علائمی، تأییدی بر این موضوع است.

وی در پایان پس‌زدگی‌های فاضلاب، آب‌های آلوده و روان آب‌ها، را یکی از علل شیوع بیماری‌های عفونی عنوان کرد تذکر داد: یکی از علائم‌ کرونا، اختلال در سیستم گوارش هست که آلودگی آب شرب سبب تشدید علائم گوارشی این بیماری می‌شود و این اتفاق می‌تواند زمینه بیماری کرونا را فراهم کند.

مطالب پیشنهادی