ابتلای حدود ۳هزار نفر در خوزستان به ایدز طی ۶ ماه نخست امسال

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس مرکز بهداشت خوزستان، همزمان با روز جهانی ایدز در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدا سال جاری تا شهریورماه، تعداد ۲ هزار و ۸۰۶ نفر در خوزستان، به بیماری ایدز مبتلا که تعداد ۹۴۸ نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

سید محمد علوی امروز دوشنبه سوم آذرماه همزمان با روز جهانی ایدز، در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار کرد: در حال حاضر در اواسط موج سوم کرونا قرار گرفتیم و نگرانی‌ها از فصل سرما زیاد است. بستن درب و پنجره‌ها و جلوگیری از گردش هوا و همچنین افزایش مشکلات عفونتی، در این فصل امکان ابتلای خانوادگی را افزایش می‌دهد.

او می‌گوید: تاکنون چهار گام به‌منظور مقابله با کرونا برداشته شده است؛ گام اول غربالگری مردم از طریق برنامه‌های تلفن همراه و تماس تلفنی، گام دوم مراقبت از افراد پرخطر، مسن، دارای بیماری زمینه‌ای و بیماران مزمن تنفسی بوده که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد انجام شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، ضمن اشاره به افراد فوتی دارای بیماری زمینه و در توضیح گام سوم طرح مقابله با ویروس کرونا اضافه کرد: متأسفانه ۸۳ درصد فوتی‌ها دارای بیماری زمینه هستند. گام سوم برای افرادی تدارک دیده شد که از گام دوم‌ جامانده‌اند، شامل بیماران غیر واگیردار مانند قلبی و عروقی، کلیوی و نظیر آن است.

همچنین شناسایی افراد مبتلا و ترغیب کردن آن‌ها برای خود مراقبتی از دیگر اقدامات در مقابله با کرونا در گام چهارم بشمار می‌آید.

علوی همچنین در ادامه به جواب دهی تست‌ها اشاره کرد و گفت: تست‌های پی سی آر بین ۳ روز تا یک هفته زمان مصرف می‌شد اما با تست سریع که به تازگی راه‌اندازی شده، جواب دهی تست کرونا، تنها در ۲۵ دقیقه مشخص خواهد شد و درصد حساسیت آن در مرز ۸۰ درصد است.

وی در جمع خبرنگاران از طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت و تصریح کرد: این طرح به‌منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله محور با شعار هر خانه یک پایگاه سلامت است که با مشارکت مردمی، هماهنگی بین بخشی، بهره‌گیری از نیروهای بسیج و هلال‌احمر پیگیری خواهد شد.

وی افزود: هدف اختصاصی این طرح قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، به میزان ۹۰ درصد، کاهش ۵۰ درصدی میزان بستری، کاهش مرگ به میزان ۴۰ درصد و پوشش حمایتی افراد در خطر به میزان ۹۰ درصد، هر کدام در سه ماه خواهد بود.

وی با بیان از هر ۱۰ بیمار کرونایی یک نفر جان خود را از دست می‌دهد عنوان کرد: از ۱۰ بیمار کرونایی که در ICU بستری می‌شود پنج نفر و از ۱۰ نفری که اینتوبه (لوله‌گذاری) می‌شوند ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به روز جهانی ایدز، با شعار همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک گفت: هفته اطلاع‌رسانی ایدز از ۱۱ آذرماه تا ۱۷ آذرماه ادامه دارد که اهداف این هفته، اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص HIV جلب حمایت سیاستگذران، مسئولان و سازمان‌ها از برنامه‌های اطلاع‌رسانی و کنترل HIV معرفی اقدامات، دستاوردها و چالش‌های موجود در زمینه برنامه‌های HIV و جلب مشارکت انجمن‌های غیردولتی و عموم مردم در برنامه‌های پیشگیری و کنترل HIV است.

وی یادآور شد: تا پایان سال گذشته تعداد مبتلایان به ایدز در کشور، ۴۱ هزار ۴۹۴ نفر بود که از این مقدار مرگ ۱۹ هزار ۱۶۴ نفر بر اثر این بیماری به ثبت رسید که ۸۲ درصد آقایان و ۱۸ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که ۵۰ درصد آن‌ها در گروه سنی بین ۲۰ تا ۳۵ سال هستند.

وی در پایان توضیح داد: تا پایان شهریورماه سال جاری تعداد ابتلا HIV در خوزستان، ۲ هزار و ۸۰۶ نفر بوده‌اند که یک هزار و ۳۸۰ نفر آن‌ها تحت مراقبت و تعداد ۹۴۸ نفر هم نیز جان خود را از دست دادند.

گفتنی است؛ عمده‌ترین راه انتقال این بیماری، از طریق تزریق به میزان ۶۰ درصد، رابطه جنسی ۲۲ درصد و کودک به مادر نزدیک به ۲ درصد گزارش شده.

مطالب پیشنهادی