ورود جدی دستگاه قضایی خوزستان به تخلفات زیست محیطی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رییس کل دادگستری خوزستان گفت: دستگاه قضایی استان برای کاهش تخلفات زیست محیطی به صورت جدی ورود و قاطعانه برخورد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین صادق مرادی در جلسه بررسی آلایندگی شرکت‌های پتروشیمی شهرستان‌های بندر امام خمینی و بندر ماهشهر و همچنین پسماند ۸ شهرستان استان که با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، اشرفی رئیس اداره کل محیط زیست خوزستان و تعدادی از مسئولین استانی و شهرستانی بصورت ویدئو کنفراس برگزار شد از ورود جدی دستگاه قضایی خوزستان به تخلفات زیست محیطی خبر داد و گفت: بی‌توجهی به محیط زیست، افزایش تخلفات زیست محیطی و بهره برداری بی‌رویه و غیر قانونی از منابع طبیعی را موجب از بین رفتن فضای طبیعی و فاجعه‌ای زیست محیطی توصیف نمود که ابعاد و اثرات واقعی آن در آینده بیشتر نمایان و نسل‌های بعدی از هوای پاک و زمین و آب پاک محروم می‌شوند و دستگاه قضایی استان در امر حفظ محیط زیست و کاهش تخلفات آن به صورت جدی وارد و قاطعانه برخورد می‌کند.

وی افزود: روساء و دادستان‌های سراسر استان، کوتاهی و سهل انگاری در توجه و حفظ و حراست از محیط زیست را از ناحیه هر شخص و گروه حقیقی و حقوقی و سازمانی را نباید بپذیرند و در این زمینه نظارت مستمر داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مرادی خاطر نشان کرد: تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با محیط زیست ضمن توجه جدی به انجام وظایف و حساسیت ویژه به جلوگیری از تخلفات، گزارش‌ها و شکایت‌های خود را به سرعت و با دقت نظر به دستگاه قضایی گزارش کنند و نسبت به این مقوله بی‌توجه نباشند.

وی بر ضرورت کاهش آلایندگی‌های پتروشیمی‌ها در استان تاکید کرد و گفت: دغدغه همه ما صیانت از محیط زیست می‌باشد و از طرفی دیگر با توجه به شرایط حساس اقتصادی کشور و بهره مندی از صنعت پتروشیمی، باید این صنعت را بدون آلایندگی توسعه داد و روساء دادگستری‌ها و دادستان‌های شهرستان‌های که در آن صنعت پتروشیمی فعالیت دارد در راستاء حقوق عامه مواظف هستند که بر روی عملکرد واحد‌های پتروشیمی در کاهش و حذف آلودگی‌های مختلف زیست محیطی نظارت مستمر داشته باشند و اگر تخلفی مشاهده کردند در اسرع وقت و وفق مقررات برخورد کنند.

رییس دادگستری خوزستان در ادامه با اشاره به مشکلات برخی پسماند‌های شهری در استان اظهار داشت: مراقبت از سلامت مردم و حفظ بهداشت محیط از مهمترین وظایف همه دستگاه‌های مرتبط است که در این رابطه شهرداری‌ها به عنوان نهاد اجرایی در جمع آوری و دفن بهداشتی زباله‌ها مسئولیت مستقیم دارند.

وی تصریح کرد: عدم مدیریت پسماند تبعات بسیار جدی در سلامت جامعه دارد که باید اجرای صحیح برنامه مدیریت پسماند، قوانین و ضوابط مرتبط با آن توسط دستگاه‌های متولی بخوبی انجام شود و اگر در این زمینه تخلفی صورت بگیرد دستگاه قضایی بدون مسامحه برخورد خواهد کرد.

در ادامه این جلسه حسینی پویا دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: متاسفانه برخی شهرداری‌های استان در بحث مدیریت پسماند و دفن اصولی و بهداشتی زباله‌ها کوتاهی می‌کنند و باعث به خطر افتادن سلامت شهروندان شده اند که دادستان استان در راستاء حقوق عامه سهل انگاری و کوتاهی این شهرداری‌ها را قبول نمی‌کند و حتما با آنان برخورد خواهد کرد.

وی افزود: اداره محیط زیست خوزستان مواظف است که متخلفین پسمانده‌های شهری را در اسرع وقت معرفی که با آنان برخورد شود.

در این جلسه مشکلات آلایندگی پتروشیمی‌های بندر امام خمینی و ماهشهر و همچنین پسماند و دفن اصولی و بهداشتی زباله‌ها و ساماندهی سایت‌های زباله شهر‌های اهواز، دزفول، شادگان، آبادان، خرمشهر، ایذه و رامشیر مورد بررسی قرار گرفت.

مطالب پیشنهادی