تزریق واکسن آنفولانزا در فصل پاییز بی‌تاثیر است/ افزایش خطر ابتلا به کرونا با تزریق واکسن آنفولانزا

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دکتر مریم باقریان  اظهار کرد: از آنجایی که بدن انسان ﺩﻭ ﻫﻔﺘﻪ تا یک ماه ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﺰﺭﯾﻖ ﻭﺍﮐﺴﻦ ﺁﻧﻔﻠﻮﺍﻧﺰﺍ ﺑﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﯾﺮﻭﺱﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ این ﻭﺍﮐﺴﻦ ﺁﻧﺘﯽ ﺑﺎﺩﯼ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ لذا واکسن آنفولانزا باید قبل از شروع فصل پاییز و در شهریور ماه به افراد واجد شرایط تزریق شود و اگر این تزریق در ماه مهر صورت بگیرد به هیچ‌ عنوان تاثیری در پیشگیری از بیماری نخواهد داشت.

دکتر مریم باقریان بهبهانی فارغ التحصیل پزشکی عمومی در سال ۱۳۸۹ از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است او پس از گذراندن طرح خود در شهرستان گتوند به اهواز مراجعه کرده و در خانه‌های بهداشت ویس و جنگیه به فعالیت ادامه می‌دهد. علاقه دکتر باقریان به طب سنتی باعث شد که وی علیرغم انحلال دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز به صورت غیر پیوسته در این رشته ادامه تحصیل دهد. او تصمیم دارد که در رشته طب سنتی PHD کامل را دریافت کند.

دکتر باقریان امروز شنبه ۱۲ مهرماه ۹۹ در گفتگو با خبرنگار خورنا گفت: پاییز واقعی معمولا اندکی قبل از پاییز تقویمی و همراه با پیدایش نوعی حساسیت‌های فصلی ناشی از تغییرات آب و هوایی به وقوع می‌پیوندد بطوریکه در استان خوزستان از دو ماه پیش مواردی از اگزما و آبریزش بینی در برخی افراد دارای آلرژی‌های فصلی دیده شده است.

وی اضافه کرد: البته در پاییز امسال شرایط نسبت به سالهای گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد زیرا ما علاوه بر این حساسیت‌ها و بیماری‌های فصلی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا شاهد بیماری دیگری با نام کرونا نیز می‌باشیم که از سال گذشته در کشور حالت اپیدمی پیدا کرده است.

باقریان در مورد واکسن پیشگیری از آنفولانزا گفت: این واکسن برای افراد دارای بیماری ریوی و‌ کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا آنهایی که از قبل عمل پیوند عضو را انجام داده‌اند از سوی پزشک تجویز می‌شود.

وی یادآوری کرد: از آنجایی که بدن انسان ﺩﻭ ﻫﻔﺘﻪ تا یک ماه ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﺰﺭﯾﻖ ﻭﺍﮐﺴﻦ ﺁﻧﻔﻠﻮﺍﻧﺰﺍ ﺑﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﯾﺮﻭﺱﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻭﺍﮐﺴﻦ ﺁﻧﺘﯽ ﺑﺎﺩﯼ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ لذا واکسن آنفولانزا باید قبل از شروع فصل پاییز و تغییرات آب و هوایی مختص به آن یعنی در شهریور ماه به افراد واجد شرایط تزریق شود و اگر این تزریق در ماه مهر صورت بگیرد هیچ‌ تاثیری در پیشگیری از بیماری نخواهد داشت.

باقریان گفت: واکسن‌های مورد نیاز کشور معمولا توسط موسسه ﺍﻧﺴﺘﻴﺘﻮ ﭘﺎﺳﺘﻮﺭ ساخته می‌شوند و اگر کشور در این زمینه با کمبوداتی مواجه شود از جاهای دیگر مثل هندوستان وارد می‌کند که در بیشتر مواقع این واکسنهای وارداتی مثل ب. ث. ژ دارای عوارض بوده و از کیفیت پایین‌تری نسبت به نوع ایرانی آن برخوردار هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی تفاوت دارد اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از هموطنان ما تصور می‌کنند که با تزریق واکسن آنفولانزا می‌توانند سرماخوردگی و دیگر آلرژی‌های خود را نیز درمان کنند در صورتی که این یک باور اشتباه است و این واکسن تنها با ساخت پادتن نقش جلوگیری از ابتلا فرد به آنفولانزا را برعهده دارد.

او اضافه کرد: البته تردیدهایی حتی در کشورهای پیشرفته در مورد تاثیرات پیشگیرانه واکسن آنفولانزا نیز وجود دارد زیرا از آنجایی که زنجیره ژنتیکی این ویروس به طور مرتب در حال تغییر است لذا واکسنهایی که براساس یک کد ژنتیکی ساخته می‌شوند نمی‌توانند در پادتن سازی برای کدهای جدید ویروس نقش چندانی را ایفا کنند.

باقریان ضمن اشاره به ساخت هرساله واکسن آنفولانزا در کشور گفت: امسال نیز این واکسن به اندازه کافی توسط انستیتو پاستور ساخته شده است و هیچ نیازی به واردات آن نیست ولی از آنجایی که برخی به اشتباه تصور می‌کنند که با تزریق واکسن آنفولانزا می‌توانند خود را از بیماری کرونا محافظت کنند لذا در این زمینه ما با نوعی تقاضای کاذب در سطح جامعه مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه ﻭﯾﺮﻭﺱ‌های ﮐﺮﻭﻧﺎ و آنفولانزا علیرغم داشتن شباهتهای ساختاری ولی ارتباطی با همدیگر ندارند اظهار کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زدن واکسن آنفولانزا فصلی شانس ابتلا به ویروس کرونا را در فرد افزایش می‌دهد. زیرا در ابتدای تزریق این واکسن یک حالت کرختی و ضعف بدنی در شخص به وجود می‌آید که این ضعف بدنی می‌تواند پیش زمینه‌ای برای آلودگی بدن فرد به ویروس کرونا را فراهم کند.

این پزشک اهوازی در مورد تفاوت بین بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی گفت: علائم آنفولانزای فصلی به صورت بدن درد و تب بوده و مدت زمان بیشتری درمان آن به طول می‌کشد ولی سرماخوردگی با آبریزش بینی، عطسه و سرفه همراه است و لذا واکسن آنفولانزای فصلی نمی‌تواند جلو سرماخوردگی را بگیرد.

باقریان می‌گوید: هر بیماری جدیدی که در دنیا ایجاد می‌شود باید براساس یکسری روالهای معمول دارو و واکسن مورد نیاز آن ساخته شود بدین صورت که حداقل تا دو سال باید این دارو‌ یا واکسن بر روی حیوانات آزمایشگاهی مختلف مثل موش امتحان شود و سپس در مرحله بعدی با امتحان بر روی انسانهای داوطلب، میزان تاثیرگذاری آن در درمان بیماری مشخص شود. ولی در مورد بیماری کرونا این واکسنهایی که الان در خبرها می‌شنویم برای درمان آن ساخته شده است به دلیل عدم طی مراحل علمی ذکر شده نه تنها باعث بهبودی فرد بیمار نشده‌اند بلکه عوارضی را نیز در آن شخص ایجاد کرده‌اند و لذا در بیشتر موارد ساخت آنها متوقف شده است‌.

وی ضمن اشاره به واردات اخیر واکسن آنفولانزا از کشورهای اروپایی گفت: جای سئوال دارد چرا در حال حاضر که هیچ نیازی به دوز بیشتر واکسن نیست و تولید داخل کشور به اندازه کافی نیاز بیماران خاص را در این زمینه مرتفع می‌سازد ما شاهد واردات واکسن آنفولانزا با ارز دولتی هستیم و حتی مردم را نیز برای استفاده از آن تشویق می‌کنند؟ از سوی دیگر این پرسش نیز مطرح می‌شود که چرا کشورهایی که ما را تحریم دارویی کرده‌اند ناگهان دایه مهربان تر از مادر شده‌ و تصمیم گرفته‌اند که این واکسن را به راحتی به ما بفروشند؟

او در پایان اظهار کرد: آنفولانزا یک بیماری فصلی است که واکسن آن برطبق تشخیص پزشک برای بیماران خاصی تجویز می‌شود یعنی این افراد هرساله سهمیه واکسن خود را از محلهایی مثل خانه‌های بهداشت دریافت می‌کردند که در آنجا شرایط نگهداری این واکسن به طور استاندارد رعایت می‌شود. اما امسال با توجه به اینکه همه تصور میکنند باید واکسن آنفولانزا را بزنند سودجویانی نیز سوار بر این موج اقدام به خریداری واکسن از منابع نامعلوم و فروش آن به برخی داروخانه‌ها کرده‌اند که این مسئله می‌تواند خطرات بالقوه‌ای را برای استفاده کنندگان از این واکسن در پی داشته باشد زیرا هیچ شواهدی در دست نیست که آیا شرایط استاندارد نگهداری واکسن در این داروخانه‌ها رعایت شده است یا خیر.

مطالب پیشنهادی