یک سوم جمعیت اهواز حاشینه نشین است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: این بار لنز دوربین خبرنگاران به جنوبی‌ترین شهرهای کشور، یعنی غرب اهواز رفت و روی آب بازی کودکانه فرزندان اهواز در منطقه کوی سَیاحی اهواز زوم کرد، آب بازی کودکان جنوب کشور در برکه‌ای از فاضلاب!

سالیان دراز است که دفع فاضلاب در منطقه کوی سیاحی، در جوی‌های روباز انجام می‌شود؛ وعده‌هایی از قبیل پاکسازی این مناطق حاشیهای برای ساکنین خوزستان داده میشود؛ متاسفانه در کوی سیاحی جوی‌ها به شبکه فاضلاب شهری متصل نیستند و این وضعیت از سالیان دراز ادامه داشته و دارد و هر بار در حد یک خبر جنجالی رسانه‌ای میشود و بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده میشود.

حدودا سال ۹۳ بود یعنی شش سال قبل مجتبی گلستانی در سمت مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز این مشکل را مطرح کرد و پیشنهاداتی برای حل آن ارائه نمود اما گویا نه تنها کسی توجهی به آن نداشت بلکه مشکل ثابت و استوار سر جای خود باقی مانده و هر ساله با شروع فصل گرما این آب بازی کودکانه در کوی سَیاحی پر از  فاضلاب رسانهای میشود.

گلستانی در همان دوره با بیان اینکه درصدد ایجاد لوله کشی سرپوشیده با لولههایی روی کانال روباز کوی سیاحی است تاکید کرد: این کانال روباز وضعیت نامناسب را برای کودکان و مردم ایجاد کرده و قرار بر این است این کانال را با لوله‌های بزرگی سرپوشیده کنیم و پس از پاکروبی منطقه از آلودگیها، در نظر داریم در این منطقه فضای سبز با چشم اندازی مناسب ایجاد کنیم. این  اقدام خود میتواند وضعیت این کوی را سر و سامان داده و نوعی تشویق و آموزش نیز برای پاکی و زیبایی منطقه باشد.

بعد از گذشته شش سال از این خبر امروز بار دیگر مشکلات مردم منطقه کوی سیاحی اهواز با بازی کودکانه در بِرکه فاضلاب رسانهای شد، شاید در میانه درگیری کشور با معضل بهداشتی کرونا امروزه مطرح کردن این ماجرا سوار کردن بحران روی بحران باشد، اما آنچه اهمیت دارد سلامتی مردم جامعه و پنهان کردن مشکلات مردم در میانه مشکلات دیگر خطا اندر خطا است.

همه ایران، تهران نیست!

از تریبون رسانه‌های مختلف هر روز به بهانه‌های متفاوت عنوان کردیم که همه ایران شمال پایتخت نیست و به گونه‌های متفاوت صدا شدیم که حاشیهها را در حاشیه نگذارید!

امروزه ایران ما تهرانی دارد با انبوهی از مشکلات که اگر بخواهیم تک تک آنها را بررسی کنیم منشاء هر یک را در شهری می‌یابیم که امروزه در پایتخت جولان میدهند

شهرهای دیگر از شمال تا جنوب از شرق تا غرب میتوانند نقش موثری در اقتصاد و گردشگری و علی الخصوص در امنیت کشور داشته باشند ولی به جهت نبود امکانات در فقر فرهنگی و اقتصادی به سر میبرند و این یعنی زاییده شدن معضل که به مرور زمان برای گرفتن حق خود به بهانه‌های متفاوت از جمله کار به تهران هجوم آورده و امروزه ایران ما تهرانی دارد با انبوهی از مشکلات که اگر بخواهیم تک تک آنها را بررسی کنیم منشاء هر یک را در شهری می‌یابیم که امروزه در پایتخت جولان میدهند.

شهرهای کوی سیاحی، کوت عبداله، مارون و… را در نظر بگیریم هر یک در فصلی از سال با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم میکنند از سیل اسفندماه تا برآمدن فاضلاب بهار همه و همه در دورهای از زمان فقط رسانهای شدند.

رحیم کعب‌عمیر عضو شورای شهر اهواز سال گذشته در خصوص الحاق برخی مناطق حاشیه به شهر در طرح جامع در گزارشی عنوان کرد: هر شهری نقشه راهی به نام طرح جامع دارد. کارکرد طرح جامع برای مدت زمان ۲۰ ساله است اما معمولا کارکرد آن به ۳۰ سال نیز می‌رسد، طرح جامع اهواز مربوط به سال ۶۷ بود که تا سال ۹۷ ادامه داشت.

در بازنگری طرح جامع جدید اهواز، مناطق جدیدی به طرح جامع شهر افزوده شد که این موضوع طبیعی است زیرا شهر بزرگ‌تر شده و نمی‌توانیم بگوییم محدوده شهر باید ثابت بماند، بر همین اساس در بازنگری طرح جامع اهواز، مناطق کوی ملاشیه، کوی گلدشت، کوی گلبهار، کوی سادات، کوی مندلی، کوی سیاحی، عین ۲، چنیبه، خبینه، بخشی از زرگان، کوی علی‌آباد، بخشی از فرهنگیان و کوی فدک به اهواز الحاق شدند.

با تمام تفاسیر عنوان شده حاشیههای شهر اهواز از کوی سیاحی تا کوی ملاشیه جزو اهواز هستند و باید خدمات جامع شهری به ساکنین این مناطق ارائه شود، چه کسی باید خدمات را ارائه دهد؟ شهردار، استاندار و یا فرماندار؟!

گذری در شهر اهواز با قلم

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی و کارون در مورد منابع غنی شهرهای جنوبی به خانه ملت می‌گوید: حدود ۷۸ درصد ازمنافع نفت و گاز ، نزدیک به ۱۷ درصد از منابع زارعی و کشاورزی کشور ، ۷ بندربزرگ کشور از جمله بندر امام خمینی(ره) در کنار بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی و مجموعه‌ای از منابع طبیعی زیرزمینی و روی زمینی از جمله منابع طبیعی شهرهای جنوبی کشور علی الخصوص شهر خوزستان هستند؛ در کنار تمام این منابع نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص در این استان از ظرفیت‌های بالقوه خوزستان و اهواز محسوب می‌شوند.

شهرهای اهواز و خوزستان و بوشهر و دیگر شهرهای جنوبی به لحاظ منابع نفتی و گازی بسیار غنی هستند با مردمی امانتدار که افتخار برای ایران محسوب می شوند

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم در ادامه تاکید میکند: اقلیت‌های مختلف از اقوام لر، بلوچ ، عرب و عشایر متفاوت در این شهر زندگی میکنند؛ بیشتر ساکنان شهرهای جنوبی و مرزنشینان حافظ جان مردم و خاک کشور هستند؛ شهرهای اهواز و خوزستان و بوشهر و دیگر شهرهای جنوبی به لحاظ منابع نفتی و گازی بسیار غنی هستند با مردمی امانتدار که افتخار برای ایران محسوب می شوند که محافظ این منابع طبیعی در طول سالیان دراز بودهاند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: شهرهای جنوبی کشور از جمله حاشیه‌های اهواز دچار مشکلات عدیدهای هستند که بیشتر آنها باز میگردد به مشکلات زیرساختی؛ دو موضوع آب و فاضلاب از جمله مسائلی هستند که باید مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرند متاسفانه حاشیه نشینان شهرهای اهواز با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنند. آب شرب و آشامیدنی در کنار فاضلاب دو عاملی که هر ساله شروع گرمای تابستان وسرمای زمستان با آن روبرو بودهاند به فرض مثال بالا آمدن آب در سیلاب چند ماه گذشته منجر به نفوذ فاضلاب به داخل منازل بسیاری از افراد شد و با شروع فصل گرما آب شرب آشامیدنی این مناطق با مشکلات گستردهای روبرو بوده است.

اهواز رتبه دار حاشیه نشینی

کلانشهر اهواز با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اهواز بیش از ۴۰۰ هزارنفر حاشیه نشین هستند متاسفانه بعد از مشهد دومین شهر به لحاظ جمعیت حاشیه نشینی است. بیشتر حاشیه‌نشینان شهر اهواز در مناطق ۶ و ۵ شهرداری زندگی می‌کنند به بیانی پرجمعیت‌ترین و محروم‌ترین مناطق اهواز شامل خشایار، کوی علوی، آهن افشار، خیابان انقلاب، ملاشیه، کیان، مندلی، عین دو، شهرک رزمندگان، سه راه خرمشهر، کمپلو، شهرک اهواز، گلدشت و لشکر سیاحی هستند، از معضلات این مناطق میتوانیم به نبود طرح خدمات شهری، نبود آسفالت مناسب، فاضلاب‌های سطحی و روباز، توجه نکردن شهرداری به جمع آوری زباله‌ها، نبود بهداشت مناسب در مسیر مدارس، نبود آب آشامیدنی بهداشتی، وجود ریل قطار در خیابان‌ها، متصل نبودن به سیستم حمل و نقل شهری، بیکاری، فراوانی شغل کاذب، اقتصاد کنار جاده‌ای، انواع بیماری، سوء تغذیه و نارسایی‌های بهداشتی و آموزشی، گسترش آسیب‌های اجتماعی، تبعیض اجتماعی و سیاسی و امنیت ناپایدار مهم‌ترین مشکلات مناطق حاشیه‌ای اهواز اشاره کنیم.

توجه به زیرساختهای عمرانی و تقویت آنها و به کارگیری نیروی متخصص در جهت استفاده از ظرفیتهای غنی مناطق جنوبی باید به گونهای باشد که نشان از کل ایرانی آباد دهد

یوسفی در این راستا به خبرنگار خانه ملت میگوید: یک سوم مردم اهواز در مناطق محروم و در حاشیه شهر زندگی میکنند این مشکلات نیازمند توجه دولت دارد هر سال مشکلات از رسانههای متفاوت در قالب کم آبی و بی آبی و حتی نبود امکانات تفریحی و ورزشی مردم مطرح میشود و اینبار با بازی کودکان در برکه فاضلاب، باید مشکلات مردم مرزنشین علی الخصوص جنوب کشور به صورت جدی از طرف دولت و مسئولان مورد بررسی قرار بگیرید توجه به زیرساختهای عمرانی و تقویت آنها و به کارگیری نیروی متخصص در جهت استفاده از ظرفیتهای غنی مناطق جنوبی باید به گونهای باشد که نشان از کل ایرانی آباد دهد .

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تاکید می‌کند: بازی کودکان در کوی سیاحی که امروزه فیلم آن در شبکههای اجتماعی دست به دست می‌چرخد نشان از کمبود امکانات در این مناطق و بی‌توجهی به منابع و زیرساختهای شهرهای مرزی و جنوبی دارد که سالیان دراز وجود داشته است. کودکان این مناطق به دلیل نبود مراکز فرهنگی، تفریحی و فضای سبز مجبور به گذران اوقات فراغت در مناطق مثل برکه سَیاحی هستند بدون شک این بی‌توجهی عواقبی به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های عمرانی، فرهنگی و ورزشی به درستی تخصص منابع میشد بدون شک مناطق مرزی و جنوبی کشور کمتر در معرض آسیبهای اجتماعی قرار میگرفتند به فرض مثال هنوز که هنوز است در منطقه کوت عبدالله یک استخر و یا فضای ورزشی برای نوجوانان و جوانان وجود ندارد.

یوسفی ادامه داد: وظیفه نمایندگان مجلس قانونگذاری و نظارت است که به دنبال قانونگذاری وظایف سازمانی مشخص می‌شود در این بین قوه مجریه بحث اجرایی دارد باید با برنامه ریزی مشکلات اولویت بندی شود هیچ زمانی مشکلات یک شبه برطرف نشده است، متاسفانه منابع محدود ولی نیازها نامحدود است.

کارون خط بین غنی و فقیر

حاشیه‌نشینی بی‌هدف به دلایل شرایط نابسامان اقتصادی به شکل تصاعدی درخوزستان و اهواز رشد صعودی داشته است، به نظر می‌رسد به همان میزان که برج‌ها و ساختمان‌ها در داخل شهر اهواز قد می‌کشند به همان اندازه یا بیشتر آلونک‌هایی در حاشیه شهرها رشد داشته است. فیلم آب بازی یا آب تنی کودکان در برکه سیاحی اهواز فیلم امروز و دیروز نیست سال‌هاست فاضلاب و آب نوشیدنی مناطق جنوب حتی ریزگردها به زبان‌های متفاوت از رسانه‌های مختلف مطرح شده است از تصویر و عکس تا قلم و صدا هریک در مقطعی از زمان به طریقی مشکل را بیان کرده‌اند اما عکس العملی مناسب دیده نشده است.

امروزه کارون نماد کلانشهر اهواز یک مقّسم ثروت و مرز بین فقیر و غنی تبدیل شده است. کارون در غرب وقتی به بخش‌هایی مانند کیانپارس و پل طبیعت اهواز می‌رسد زمین و زمان و زندگی قیمت می‌گیرد و جان انسان‌ها با ارزش و ارزشمندتر می‌شود گذر کارون از این قسمت‌ها و دور زدن پل پنجم و پل ششم در شرق و بخش‌های کوت عبدالله ورق را برمی‌گرداند و اینبار زمین و زمان افول قیمت می‌کند و زندگی‌ چهره دیگر را نشان می‌دهد. فقر، شیوع بیماری‌ها، نابسامانی‌ها و ناامنی و کودکان معصوم غلطیده در فقر پررنگ‌تر می‌شود. کارون را می‌توان شکاف بین هستی و نیستی و بالا نشینی و پایین نشینی پایتخت قلمداد کرد./

گزارشگر: محبوبه اشرفی پیمان

مطالب پیشنهادی