در گذشته طاعون، وبا و امروز کروناویروس در خوزستان!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: بهنام پریچه مدیر مسئول پایگاه خبری خوزپرس:خطر بیماری کرونا در خوزستان بسیار جدی هست و درصورتی که مردم رعایت نکنند قطعا فاجعه ای رخ خواهد داد، چرا که بیماری طاعون در سال ۱۲۴۷ و بیماری وبا در سال ۱۳۰۷ هجری قمری شوشتر که مرکز استان خوزستان بود را نابود کرد و جان خیلی از مردم را گرفت و امروز سلامت همه ی مردم خوزستان نیز در خطر جدی است.

در حالی که در روزهای گذشته استان خوزستان با تدابیر کنترلی و نظارتی مسئولان توانسته بود شیوع این ویروس را تا حد بسیار زیادی کنترل کند امروز شاهد آن هستیم که آمار افراد مبتلا به بیماری کرونا روز به روز در حال افزایش است که این یک فاجعه و زنگ خطر برای خوزستان است.

وقتی به گذشته شوشتر نگاه میکنیم در سال ۱۲۴۷ مرض طاعون درشوشتر راه یافت و در گوشه و کنار این شهر، عده کثیری را تلف کرد، و به قول لرد کرزن، قریب ۲۰هزار نفر را به کام مرگ کشاند چنانکه پس از این بیماری که در دوران قاجار رخ داد دیگر هرگز شوشتر به آن شکوه سابق بازنگشت و چندین سال بعدنیز به جای شوشتر که از زمان صفوی تا اواخر قاجار مرکز خوزستان بود اهواز به عنوان مرکز خوزستان انتخاب شد.

بعد از بیماری طاعون بیماری وبا هم آمد و در محرم سال ۱۳۰۷هجری قمری اینبار وبا در شوشتر شایع شد و بخش زیادی از باقی مانده جمعیت شهر را به کام مرگ کشاند و از شهری که روزگاری در دوران ساسانی چون نگین ایران بود جز ویرانه ای باقی نماند عده ی زیادی از بین رفتند و باقی مانده ها هم شهر را ترک کردند.

مردم عزیز استان خوزستان کرونا ویروس بسیار سخت و شیوع آن بسیار آسان است و تنها راه مقابله در شرایط فعلی در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی است، اگر جان خود و خانواده های خودتان برای شما حائز اهمیت است در خانه بمانید و از تردد غیر ضروری خودداری کنید.

امروز بسیاری از شهرهایی خوزستان در شرایط بسیار حاد هستند، تلاش های شبانه روزی بخش بهداشت و درمان خوزستان نمیتواند جوابگوی این بحران باشد، مردم عزیز خوزستان این بیماری خطرناک است و لذا برای سلامت ماندن باید عزمی جدی اتخاذ کنید.

اینجانب به عنوان صدای شما مردم عزیز تقاضا دارم به خاطر سلامت و همکاری با پرسنل بهداشت و درمان در خانه بمانید و یک پوییش در خانه بمانیم واقعی را راه اندازی کنیم تا همه در کنار هم بتوانیم این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.

میدانم که در این شرایط سخت و با توجه به مشکلات اقتصادی بازاریان و کاسبان صدمه های بسیار زیادی دیده اند که واقعا جای تقدیر است از بازاریان، بازاریان که علاوه بر همه سختی ها بازار را تعطیل کردند تا سلامت مردم را به خطر نیاندازند، اما امروز نیز باید عزم جدی برای فاصله گذاری با رعایت نکات بهداشتی در بازار به وجود آید تا این ویروس نابود شود.

ضمن تشکر از پرسنل زحمت کش بهداشت و درمان خوزستان، مردم عزیز وضعیت بهداشت و درمان در حالی که شبانه روزی برای مبارزه و درمان این ویروس تلاش می شود را در شبکه های مجازی دیده اید، بهداشت و درمان خوزستان توانایی درمان همه مردم در یک زمان را ندارد و این هشدار کاملا جدی است.

در پایان باید مجددا یادآوری کنم در صورت عدم رعایت در مبازه با این ویروس سرنوشت شوشتر در بیماری های طاعون و وبا، با کرونا ویروس در خوزستان تکرار خواهد شد!؟

مطالب پیشنهادی