استاندار خوزستان: شیوع ویروس کرونا بسیار جدی است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: غلامرضا شریعتی شامگاه شنبه در نشست ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خوزستان در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: اگر  کنترل ویرورس طی هفته جاری و هفته آینده  به خوبی کنترل شود پس از آن روند رو به کاهش خواهد داشت.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا بسیار جدی و حساس است  و الان چون ما در پیک  این بیماری قرار نگرفته‌ایم ممکن است برخی آن را لمس نکرده باشند.

شریعتی گفت: داشتن حساسیت نسبت به آن بسیار ویژه و مهم است و باید مورد توجه همگان قرار گیرد و تشکیل ستاد ملی برای این ویروس در کشور از سوی رییس جمهوری، نشان از حساسیت  این مساله را دارد.

استاندار خوزستان ادامه داد: مقابله با کرونا مثل جنگ است اما جنگی که دشمن آن با چشم دیده نمی شود و در دوره نهفته خود همه را تهدید می کند اما در عین حال توان علمی، پشتیبانی و حمایتی ما در مقابل مقابل آن کم نیست و امکان کنترل و مهار آن با بضاعتی که داریم  وجود دارد اما ضرورت دارد که ما تا آنجایی که امکان دارد میزان آلودگی را به حداقل برسانیم و زنجیره های  سرایت را قطع کنیم.

وی بیان کرد: اگر میزان سرایت را محدود کنیم پیروز می شویم و میتوانیم ان را به خوبی کنترل کنیم و اگر این امر را جدی نگیریم  و زنجیره همچنان وصل باشد ویروس مدام سرایت پیدا می کند و همه ما، همکاران، دوستان و خانواده هایمان را درگیر خود می کند.

شریعتی خاطرنشان کرد: کوتاهی در امر  مقابله با ویروس کرونا نباید ایجاد شود،  در سیل اخیر همه مسئولان آن را دیدند و لمس کردند و همه امکانات برای مقابله با آن  بسیج شد و آن را کنترل و مدیریت کردند  اما کرونا چون دیده نمی‌شود به نظر می رسد حساست کمتر از ان است  در حالی که خطر آن می تواند بیشتر باشد.

وی گفت: همه باید دست به دست هم دهیم و در کنار هم باشیم در غیر این صورت تلفات انسانی بیشتر می شود و منابع ما به هدر می رود، اما با پیشگیری و رعایت مواد بهداشتی و دستورالعمل های پزشکی و بهداشتی می‌توانیم بر آن فائق آییم.

استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت حفظ سلامت مردم استان به عنوان اولویت مدیران ادامه داد: فرمانداران و دستگاه های اجرایی کارهای روتین خود را کنار بگذارند و جز کارهایی که در اولویت است کار دیگری نکنند و همه امکانات باید برای مقابله با این مساله بسیج شوند.

وی ادامه داد: در برهه حساس فعلی برگزاری نشست های عمومی ضرورتی ندارد، لذا باید به صورت میدانی عمل شود و  فردا اولین ستاد استانی را به ریاست فرماندار  تشکیل دهند، دستور العمل ها را عملی کنند و همه  امکانات شهرستان ها در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار دهند، هیچ مسئولی حق دریغ کردن امکاناتی که در اختیار او هست را ندارد.

شریعتی بیان کرد: تمامی امکانات در اختیار بیمارستان های تحت امر دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد و از پذیرش بیماران غیر ضروری خودداری شود.

وی گفت: شنیده شده بیمارستان تامین اجتماعی یا بیمارستان نفت دستگاه با دانشگاه علوم پزشکی تعامل ندارند که در صورت حقیقت با مسئولان آن برخورد می شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: اطلاع رسانی از طریق بیلبوردهای شهردای انجام شود، شرکت های استان در کنار این موضوع باشند و مانند سیل یک ستاد پشتیبانی تشکیل شود و همه شرکت های پتروشیمی، فولاد، نفت، ملی حفاری، پالایشگاه ها و … اعتبار مشخص برای این امر اختصاص دهند  و مانند سیل نقش بی بدیل خود را ایفا کنند.

توزیع ۳۰ هزار ماسک برای مقابله با کرونا

مدیر کل مدیریت بحران و جانشین استاندار در ستاد پیشگیری استان خوزستان با اشاره به انجام اقدامات لازم در کنار قرارگاه مقابله با کرونا گفت:  تاکنون ۳۰ هزار ماسک فیلتردار N۹۵  برای مقابله با کرونا توزیع کرده ایم که ۱۵ هزار ماسک به دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان و مابقی نیز به دستگاه های خدمات رسان  داده شده است.

کیامرث حاجی زاده ادامه داد: این ماسک ها در سال گذشته با همکاری شرکت ها برای بحث ریزگردها با پایین ترین قیمت خریداری شده است که در انبار مدیریت بحران استان نگه داری می شده است و الان با توجه به شرایط موجود در حال توزیع آن هستیم.

وی  با اشاره به تهیه ۱۸ دستگاه خوردرو شستشوی چند منظوره و مه پاش از سوی اداره کل مدیریت بحران استان افزود: این خودروها سه ماه پیش به فرمانداری ها تحویل شد که اکنون کار ضدعفونی معابر و گندزدایی را انجام می دهند، البته باید گفت از این خودروها تنها ۲۰ دستگاه در کل کشور بود که ۱۸ دستگاه از سوی مدیریت بحران خوزستان خریداری شد.

مدیر کل مدیریت بحران استان ادامه داد: در طول اقدامات و نشست‌هایی که برای مقابله با ویروس کرونا در مدیریت بحران استان تشکیل شده است، تاکید ما بر حساسیت این موضوع است و باید آن را بسیار جدی بگیریم چراکه ما با یک بحران ناپیدا در حال مبارزه هستیم که چهارده روز دوره ماندگاری ان است.

وی گفت: ستاد مدیریت بحران کماکان آمادگی دارد در کنار دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستانها باشد.

بیماری جدید ویروس کرونا با یک دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است.

این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.؛

ویروس  کرونا در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد

مطالب پیشنهادی