بازداشت چند عضو “الاحوازیه” در اروپا/ سفرای عربستان احضار شدند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دستکم ۴ عضو گروه‌ موسوم به جبهه آزادی بخش اهواز (الاحوازیه) در کشورهای اروپایی با اتهام جاسوسی و تلاش برای اقدامات خرابکارانه در خاک ایران دستگیر شده‌اند.

در هلند، پلیس اعلام کرده یک مرد ۴۰ ساله عضو این گروه را به ظن تلاش برای اقدامات خرابکارانه در خاک ایران، دستگیر کرده است.

این گروه که از اواخر دهه ۹۰ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده در چند کشور اروپایی ساکن و برای استقلال و تجزیه خوزستان و چند استان دیگر از جمله بوشهر و هرمزگان و تاسیس کشور الاحواز تلاش می‌کنند.

دادستان هلند تحقیقات قضایی در مورد این مرد را در ژانویه۲۰۲۰ بر اساس اطلاعات سازمان امنیت و اطلاعات هلند آغاز و در چارچوب تحقیقات، دادستان هلند دستور بازرسی آپارتمان فرد مظنون در شهر دلفت را صادر و تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباطی اش را ضبط کرده است.

استف بلوک، وزیر خارجه هلند سفیر عربستان در این کشور را به دلیل ارتباط احتمالی شخص دستگیر شده با عربستان  احضار کرده است.

هم‌زمان با دستگیری این فرد در دانمارک نیز سه تن از اعضای “جنبش عربی آزادیبخش الاحواز” به اتهام “جاسوسی برای عربستان سعودی” بازداشت شدند.

درپی‌ این دستگیری، وزارت امور خارجه دانمارک سفیر عربستان سعودی در کپنهاگ را احضار کرده است.

همچنین وزیر خارجه هلند به سفیر عربستان اطلاع داده که “فعالیت‌های نامطلوب” گروه جنبش عربی آزادیبخش الاحواز قابل قبول نیست.

خبرگزاری هلند گزارش داده است که “دستگیری‌های دانمارک به دلیل جاسوسی بوده است اما در هلند این‌گونه نیست”.

از اسامی بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست و شمار دستگیر شدگان متفاوت است، اما منابعی در اروپا میگویند که حبیب جبر رهبر این گروه، جزو بازداشت شدگان است.

این گروه هنوز هیچ واکنش رسمی نسبت به گزارش بازداشت افراد خود توسط پلیس دانمارک و هلند نداشته است.

از دیگر افراد بازداشت شده این گروه، عیسی الفاخر است که به عنوان گوینده تلویزیون «احوازنا» وابسته به این حزب فعالیت می‌کرده است.

همچنین خبرگزاری فارس در داخل ایران از دستگیری یکی از اعضای این گروه در خاک سوئد و استرداد او به دانمارک خبر داده است، این‌ خبر خبرگزاری فارس توسط منابع خبری اروپایی تائید نشده است.

مطالب پیشنهادی