هشدار استاندار به بنادر و صنایع خوزستان/ برای مقابله با گرونا آماده باشید

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با اشاره به فعالیت بنادر و حضور اتباع چینی در پروژه‌های خوزستان، بر لزوم هوشیاری و انجام مراقبت‌های لازم به منظور جلوگیری از ورود ویروس کرونا به استان و آگاهی‌بخشی به مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرد.

غلامرضا شریعتی در نشست شورای پدافند زیستی خوزستان که امروز (۱۳ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: باید تلاش بر این باشد که با کنترل مبادی ورودی در محل‌های مختلف و نقاطی که امکان آسیب وجود دارد، ویروس کرونا کنترل شود تا حلاوت ایام دهه فجر و سال نو به کام مردم تلخ نشود.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به حجم و اهمیت فعالیت بندرامام در ماهشهر افزود: استان خوزستان یکی از مبادی اصلی ورودی کشور است. بندرامام در حال حاضر فعال‌ترین بندر کشور است به واسطه اینکه این بندر، یک بندر فله‌ای است، در حالی که بندر شهید رجایی یک بندر کانتینری است. مایحتاج و کالاهای اساسی کشور از بندرامام وارد می‌شود و با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد، ما بیشتر در بحث مایحتاج و کالاهای اساسی مشغول هستیم و در حوزه‌های دیگر به دیگر کالاها کمتر می‌پردازیم، بنابراین بندرامام از بندر شهید رجایی نیز فعال‌تر است.

شریعتی توضیح داد: کشتی‌هایی نیز که وارد بندرامام می‌شوند، بیشتر هستند و حتی بعضا در صف ورود هستند یعنی ورودی ما در این بندر بیشتر است؛ پس امکان انتقال ویروس به بنادر ما هم بیشتر است و باید حساسیت داشته باشیم.

وی گفت: از ما انتظار می‌رود که بیش از پیش مراقبت کنیم بنابراین دوستان ما در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و معاونت بهداشت و معاونت غذا و دارو باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند. در کنار بندرامام، بندرهای آبادان و خرمشهر را نیز در خوزستان داریم، هر چند فعالیت این بنادر به اندازه بندرامام نیست اما دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز حتما باید مراقبت‌های لازم را داشته باشد و حساس باشند.

استاندار خوزستان ادامه داد: همچنین پروژه‌هایی در استان خوزستان وجود دارد که چینی‌ها در این پروژه‌ها فعال هستند؛ از جمله پروژه پتروشیمی مسجدسلیمان و برخی پروژه‌ها که در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر مستقر هستند. این اتباع چینی احتمالا برای سال نو چینی به چین رفته‌اند و برمی‌گردند که باید در این موضوع مراقبت و دقت شود و مواظبت لازم انجام شود.

وی افزود: یکی دو گزارش که از سوی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز به من داده شد، حاکی از آن بود که حساس هستند و رصد و مراقبت می‌کنند اما حتما باید دانشگاه علوم پزشکی و سپاه و پدافند زیستی مراقبت لازم را داشته باشند و مواظبت کنند.

شریعتی تصریح کرد: علاوه بر این پروژه‌ها، باید تمامی پروژه‌هایی که در آن‌ها با اتباع چینی همکاری می‌کنیم، رصد شوند و مراقب باشیم که محل ورود ویروس کرونا به کشور نباشند.

وی گفت: دوستان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این خصوص کلیپ‌هایی تهیه کنند و در شبکه‌های مجازی و صدا و سیما انتشار دهند و روش پیشگیری از ابتلا به کروناویروس برای بزرگسالان و کودکان را تشریح کنند و حساسیت جامعه را نسبت به این موضوع برانگیزند. البته به گونه‌ای نباشد که ترس و واهمه ایجاد شود اما جامعه باید حساس باشد تا پیشگیری کنند.

استاندار خوزستان بیان کرد: تا مرحله پیشگیری، سکان امور دست ما است اما اگر این بیماری به کشور وارد شد، ممکن است اوضاع از دست ما خارج شود زیرا ویروس از ما اجازه نمی‌گیرد و منتشر می‌شود. این ویروس از ویروس‌هایی است که سرعت پخش آن زیاد است و انعطاف زیادی نیز دارد و از این بابت، ایستادگی ما در برابر این ویروس تزلزل‌پذیر است. به همین علت باید پیشگیری جدی داشته باشیم و دامپزشکی نیز باید در ورودی‌ها و مرزها مراقبت کنند.

مطالب پیشنهادی