توضیحات باشگاه فولاد خوزستان به انتقادات هواداران/ چرا پلنگ نماد فولادمردان شد؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: باشگاه فولاد خوزستان درپی انتقادات هواداران نسبت به انتخاب پلنگ به عنوان نماد این این تیم، در توییتر خود توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش عصرجنوب، سلسله توئیت‌های رسمی باشگاه فولاد خوزستان بدین شرح است:

۱. ‏در راستای مسئولیت های اجتماعی و رسالت های زیست محیطی شرکت فولادخوزستان و همچنین هماهنگی و همگانی نمودن حفاظت از زیست بوم کشور و در جهت حمایت از باقیمانده نسل پلنگ ایرانی در کشور و به خصوص استان خوزستان،باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان از این گونه در حال انقراض،اعلام حمایت نموده

۲. ‏و پلنگ خوزستان را با توجه به خصوصیات شجاعت، جرأت، زیرکی و دفاع از قلمرو خود به عنوان نماد باشگاه انتخاب نموده است. تلاش باشگاه فولاد خوزستان در جهت ترغیب و همراهی ارگان ها و مردم عزیز استان و کشور برای فراهم سازی زمینه های حفاظت از پلنگ خوزستان در موارد ذیل خواهد بود:

۳. ‏کمک به ارتقاء سطح کیفی زندگی و حفاظت از پلنگ خوزستان با افزایش شناخت مردم و هواداران، همراهی با ارگان های ذیربط جهت سازماندهی زیستگاه های موجود و برنامه های ترویجی آنها در استان خوزستان، اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ زیست محیطی، ‏کمک به فرهنگ سازی و آموزش مردم در مناطقی که زیستگاه این سنبل در استان خوزستان می باشد و فرهنگ سازی جلوگیری از شکار غیرمجاز آن یا نگهداری پلنگ در مناطقی خارج از زیستگاه اصلی آن در استان خوزستان از اهداف دیگر این باشگاه با معرفی این نماد می باشد.

۴. ‏زیستگاه این نماد در استان خوزستان و در رشته کوه های زاگرس میانی می باشد. این حیوان در مناطق صخره ای شمال خوزستان زندگی می کند. جمعیت اینگونه در فهرست سرخ ‎#IUCN در رده خطر انقراض قرار دارد.
یاد کردن از پلنگ در ادبیات کهن ایرانی نیز به چشم می خورد.

۵. ‏برای مثال در رباعیات مسعود سعد سلمان مشاهده می کنیم:
“با همت باز باش و با کبر پلنگ       زیبا به گه شکار و پیروز به جنگ”
بدیهی است دیگر گونه های جانوری نیز در استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفتند.

۶. ‏مانند گاومیش، مار شاخدار، اسب، باز و دیگر گونه ها، ولی صرف این که یک گونه جانوری در یک کشور، استان یا سرزمین زیست نماید، دلیل بر انتخاب نخواهد بود. واضح است گونه های جانوری اخیر در جمعیت های زیاد در استان خوزستان یافت می شوند.

۷. ‏و پلنگ خوزستان در رشته کوه های زاگرس میانی و شمال خوزستان گونه ای روبه انقراض است. همانگونه که تنوع جانوری در ایران بسیار زیاد بود ولی در مسابقات جام جهانی برای حمایت از یوزپلنگ ایرانی که این گونه نیز در خطر انقراض می باشد این نماد به عنوان سمبل تیم ملی ایران رونمایی گردید.

۸. ‏از دیگر مثال ها در این رابطه می توان به انتخاب گاندو برای تیم ذوب آهن اصفهان اشاره کرد که حتی در استان اصفهان هم زیستگاهی ندارد ولی در رسالت های زیست محیطی و فرهنگی باشگاه ها ایجاب می کند که در انتخاب اینگونه نمادها فلسفه های زیست محیطی را نیز لحاظ قرار دهند.

۹. ‏در پایان متذکر می گردد نمادی که برای یک باشگاه انتخاب می شود نبایستی توسط هواداران تیم های حریف بالاخص در بازی های خارج از خانه مورد تمسخر و بی حرمتی قرار گیرد و توجه داشته باشیم که بهتر است منبعد به عنوان پلنگ های خوزستان شهره شویم تا مارها،اسب ها،گاومیش ها، بازها یا فلامینگوها

۱۰. ‏لازم به ذکر است که شعارهای هواداری توسط تیم های حریف چنانچه با تمسخر نمادهای باشگاه همراه شود می تواند در روحیه قهرمانان داخل زمین تأثیرات بسیار منفی ایجاد کند. در همین راستا بایستی تلاش شود که بازیکنان ما را با لقب های شایسته ای مورد خطاب قرار دهند

۱۱. ‏و با این روش از سوء استفاده های احتمالی در استادیوم های کشور جلوگیری کنیم.
قاعدتاً واژه پلنگ های خوزستان، واژه ای است که حتی می تواند در شعارهای حماسی هواداران به عنوان ابزاری برای معرفی نماد غروز، تعصب، بالانشینی و زیرکی جایگاه ویژه ای پیدا کند.

مطالب پیشنهادی