حوادث آبانماه در همه شهرهای خوزستان رخ داد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: سرهنگ حکیم عبداللهی در نشست تحلیل عوامل و دلایل اعتراضات اخیر در دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه استان خوزستان از سوی نیروهای تجزیه طلب در معرض خطر است، گفت: به هیچ وجه نظام و ناجا و ارگان‌های امنیتی مخالف اعتراض مردم در این قضیه نبودند. مردم حق دارند بگویند ما هستیم و مشکلاتی که دارند را برسانند و بیان کنند اما برداشتن سلاح و تیراندازی با اعتراض فرق دارد که این دو موضوع هم جدا شد و شاهد بودید که این اتفاقات تنها در خوزستان نیفتاد.

وی تصریح کرد: برخورد پلیس در این اغتشاشات با ملاطفت بوده است. بچه‌های یگان ویژه و یگان امداد زخمی شدند و سنگ خوردند و هدف سلاح گرم بودند. در ۲۷ شهرستان خوزستان اغتشاش ایجاد شده بود. در چندین نقطه هم با سلاح گرم به مردم و مامورین تیراندازی شد اما صدمات وارده به بانک‌ها، موسسات دولتی و ادارت الحمدلله در خوزستان نسبت به استان‌های دیگر خیلی کمتر بود به جز چند شهرستان خوزستان که خاص بودند و سعی شد که این مساله مدیریت شود.

وی  با اشاره به اینکه پلیس در جایگاه ارشاد قرار گرفته بود، بیان کرد: در این اغتشاشات طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، در مناطق اهواز مانند کیانپارس اتفاقاتی افتاد اما کسانی که در این اتفاقات بودند، کیانپارسی نبودند و از جاهای دیگر آمده بودند. بیشترین اتفاقاتی که افتاد در مناطق متوسط به پایین و قشر آسیب‌پذیر بوده است.

عبداللهی با اشاره به ناآرامی‌های ماهشهر بیان کرد: قرار بود در موضوع ماهشهر به صورت مقطعی کل مسائل را به عسلویه ارتباط بدهند و قرار بود بحث آرامکو را تلافی بکنند، چون در این قضایا، نقشه‌ای طرح شده بود. اتفاقات ماهشهر اکثرا وابسته به این مسائل بوده است. یکی از بچه‌های نیروی انتظامی و یک نیروی سپاهی هم در آنجا تیر خوردند و شهید شدند و چند نیرو هم زخمی شدند.

رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی خوزستان با تاکید بر اینکه قانون به کارگیری سلاح در شرایط سختی اتفاق می افتد، افزود: سعی پلیس بر این است که هیچ حادثه اجتماعی به حادثه امنیتی تبدیل نشود. تمام تلاش و سعی در این اغتشاشات این بود. به طرف بچه‌های یگان ویژه در این اغتشاشات سنگ پرت می‌شد اما آنها جلوی سنگ سپر می‌گرفتند. شاهد هستید که پلیس چقدر سعه صدر دارد. پلیس سنگ می‌خورد، پلیس تیر می‌خورد و در جاهایی که خیلی در خطر باشد، از گاز اشک‌آور برای پراکندگی جمعیت استفاده می‌کند.

سرهنگ عبداللهی گفت: پلیس هیچگاه خود را از مردم جدا نکرده است و برعکس، خود یک محوریت درست کرده که همگام با مردم باشد. ما شعاری داریم مبنی بر اینکه بهترین سرمایه پلیس، سرمایه اجتماعی است و سرمایه پلیس، مردم هستند. در حادثه اندیمشک هم صدا و سیما آن مردی که جزو اشرار مسلح بود و سلاح بر می‌داشت و تیراندازی می‌کرد را نشان داد که این فرد توسط ناجا دستگیر شد.

وی گفت: حوادث آینده پیش بینی نشده است ولی ممکن است حوادثی وجود داشته باشد. حال باید ببینیم سیاسیون چه کاری انجام خواهد داد و برنامه و هدف آنها چیست. آیا نارضایتی که بین مردم وجود دارد در آینده درک می شود؟

مطالب پیشنهادی