خطرات جدی برای تالاب‌های خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وجود ۵ تالاب بزرگ کشوری در خوزستان گفت: این تالاب‌ها از نظر ذخایر گیاهی و جانوری ویژه هستند. ۵۲ درصد تنوع زیستی تالاب‌ها در تالاب‌های خوزستان قرار دارد و ۱۶۴ گونه جانوری در هورالعظیم مشاهده شده است.

او با اشاره به نقش تالاب‌های خوزستان در هدایت جریان‌های آبی افزود: خوزستان همواره توسط تالاب‌های شادگان و هورالعظیم به دلیل جریان‌های رودخانه‌ای از سیلاب نجات یافته است.

اشرفی بیان داشت: در سیلاب امسال هورالعظیم بیش از ۴ میلیارد متر مکعب آب را در خود جای داد و تالاب شادگان نیز ۳ میلیارد متر مکعب، سیلاب سرکش را مهار کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: این تالاب‌ها نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال جوامع محلی پیرامون خود دارند. بخشی از مردم معاش خود را از راه شکار ماهی و دامداری در همین تالاب‌ها می‌گذرانند.

محمدجواد اشرفی ادامه داد: با وجود نقاط قوت در تالاب‌های خوزستان، ضعف‌هایی هم دیده می‌شود. برای نمونه تهدید تالاب‌ها با فاضلاب شهری، در تالاب میانگران ایذه، فاضلاب مستقیم به وارد تالاب می‌شود. همچنین به دلیل حفاری‌های صنعتی و نفتی، بسیاری از پساب‌ها روانه هورالعظیم می‌گردند.

این مقام مسئول تصریح کرد: صید غیر مجاز و وجود شوکر به طور آزار دهنده‌ای در خوزستان افزایش یافته است و محدود بودن امکانات سازمان محیط زیست، باعث شده تا این روند ادامه داشته باشد.

او تکه تکه شدن تالاب‌ها را از دیگر معظلات عنوان کرد و گفت: در هورالعظیم به دلیل توسعه فعالیت‌های استخراج نفت، این تالاب به مخازن متعددی تقسیم گشته و این وضعیت در تبادل آبی اثر گذاری منفی ایجاد کرده است. هر چند سازمان سعی کرده تا با ایجاد دریچه و جاده تبادل را در این تالاب ایجاد کند.

مطالب پیشنهادی