آیا مسجدسلیمان باید منتظر یک زلزله‌ی بزرگ باشد؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: عضو هیات علمی گروه عمران مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی خوزستان درخصوص احتمال وقوع یک زمین لزره بزرگ در مسجد سلیمان گفت: به مردم توصیه می‌کنم دراین شرایط به شایعات توجه نکنند. نمی‌توان زمان دقیق زلزله را پیش‌بینی کرد و هر آنچه شنیده می‌شود در حد شایعه است و وقوع زمین لرزه‌های کوچک در مسجدسلیمان معمول است.

دکتر نوید سیاه‌پلو درخصوص زلزله روز گذشته که در مسجد سلیمان رخ داد، اظهارکرد: به طور میانگین تقریباً روزی یک یا دو زلزله پشت سر هم با بزرگی کوچک در مسجدسلیمان ثبت می‌شود. مسجدسلیمان در چین خوردگی‌های زاگرس قرار گفته است و ویژگی منطقه‌ای که مسجدسلیمان در آن قرار دارد، این است که انرژی زلزله در آن انباشته نمی‌شود که یک باره آزاد شود.

وی افزود: در این منطقه انرژی زلزله که طی مدت‌های طولانی جمع شده است، کم‌کم آزاد می‌شود. در یک ماه گذشته در مسجدسلیمان حدود ۲۲ زلزله به طور میانگین با بزرگی بین ۲.۲ تا ۳.۲ ریشتر در همین طول و عرض جغرافیایی رخ داده است.

عضو هیأت علمی گروه عمران مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: اتفاقی که روز گذشته رخ داد اصلاً دور از ذهن نبود و این ویژگی این منطقه است. روز گذشته تعدادی زلزله رخ داد که از بین این لرزش‌ها یک زلزله، لرزش قابل توجه ۵.۷ ریشتری را داشت.

سیاه‌پلو خاطرنشان‌کرد: با توجه به این‌که ما گسل معروفی به نام لهبری را در مسجدسلیمان داریم و خود گسل مسجدسلیمان و گسل باغملک نیز در این منطقه هستند. اگر موقعیت وقوع زلزله را نیز نگاه کنید نیز می‌بینید که رخ دادن آن دور از انتظار نیست.

وی گفت: ۵.۷ ریشتر از نظر مهندسی زلزله عدد بزرگی نیست. وقتی صحبت از زلزله می‌شود هم زلزله‌شناسان اظهارنظر می‌کنند و هم مهندسان زلزله. از نظر ما مهندسان زلزله ۵.۷ عدد بزرگی نیست و تداوم آن نیز چندان عدد بزرگی نبود. بنابراین احتمال وقوع تعداد قابل توجهی پس لزره وجود دارد و این اصلاً بعید نیست اما این پس لزره‌ها، پس لرزه‌هایی نیستند که شدت زیادی داشته باشند.

عضو هیأت علمی گروه عمران مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی خوزستان تاکید کرد: نمی‌توان گفت چون تعداد قابل توجی زلزله رخ داده است، این زنگ خطری برای وقوع یک زلزله بزرگ است. همچنین نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دقیقاً چه زمانی لرزش اصلی اتفاق می‌افتد و آیا این لرزش‌ها مقدمه یک لرزش بزرگ‌تر است یا نه، اما با توجه به موقعیتی که زلزله در آن اتفاق افتاده است، می‌توان گفت این جزو ساختار زمین در این منطقه است که انرزی را در این منطقه به صورت تدریجی آزاد کند.

سیاه‌پلو تصریح کرد: یکی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز زمانی که در سال ۸۳، ۸۴ تعداد زیادی زمین لرزه پشت سر هم در مسجدسلیمان رخ داد، مطالعه‌ای انجام داد و این مساله را اثبات کرد. به دلیل ویژگی‌های گسل‌های این منطقه چنین زلزله‌هایی به بزرگی همین حول و حوش رخ می‌دهد و این اعداد، اعدادی نیست که چندان نگران کننده باشد. بافت قدیمی این منطقه نیز در خرابی‌هایی که رخ داده است بی تأثیر نیست.

وی درخصوص احتمال وقوع یک زمین لرزه بزرگ به دنبال این پس لرزه‌های با بزرگی کم در این منطقه نیز گفت: من فکر نمی‌کنم اتفاقی رخ دهد. نیازی نیست مردم ما زیاد نگران این مساله باشند که این مقدمه‌ای برای یک لرزش بزرگ است. نمی‌توان این مساله را پیش‌بینی کرد. وجود زمین لرزه‌های متوالی پشت سر هم با بزرگی ۲ تا ۳ ریشتر حتی سه تا چهار بار در روز در این منطقه کاملاً طبیعی است. ممکن است مثل روز گذشته بخشی از انرژی زلزله با بزرگی بیشتری آزاد شود که خیلی نگران‌کننده نیست.

عضو هیأت علمی گروه عمران مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی خوزستان درخصوص خسارات وارد شده به ساختمان‌ها در مسجدسلیمان، تصریح کرد: اگر عکس‌ها و فیلم‌های خرابی‌ها را مشاهده کنید، می‌بینید یا ساختمان‌های سنگی آسیب دیده‌اند که از ساختنمان هایقدیمی این منطقه هستند یا ساحتما های یک طبقه با طاق ضربی که از قدیم ساخته شده‌اند. البته در بدترین شرایطنمای ساختمان‌ها در مسجدسلمیان آسیب دیده است.

سیاه‌پلو افزود: از نظر مقیاس مهندسی شدت این زلزله خیلی نمی‌تواند نگران کننده باشد به طوری که انتظار یک زلزله با شدت زیادی را داشته باشیم ولی این به این معنا نیست که نباید حواسمان جمع باشد. باید همیشه آمادگی کافی و حداقل امکانات را داشته باشیم.

وی گفت: در چنین شرایطی دیوارهای صلب اطراف ساختمان‌های قدیمی که داخل حیاط را ازبیرون یعنی خیابان جدا می‌کنند، بسیار خطرناک هستند. این دیوارها به خاطر وزن خود سرپا ایستاده‌اند و زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر نیز ممکن است باعث آسیب دیدن این دیوارها شود. مردم در ساختمان‌های قدیمی ساز، کاهگلی و سنگی باید بیشتر توجه داشته باشند.

عضو هیأت علمی گروه عمران مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی خوزستان تصریح کرد: در این شرایط مراجع رسمی اطلاع‌رسانی و برخی متخصصان نیز در این زمینه اظهارنظر می‌کنند. به مردم توصیه می‌کنم در این شرایط به شایعات توجه نکنند. مهندسان زلزله و زلزله‌شناسان هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که پس لرزه‌ها می‌توانند پیش زمینه یک زلزله قطعی باشند یا نه. هنوز هم نمی‌توانیم زمان دقیق زلزله را پیش‌بینی کنیم و هر آنچه شنیده می‌شود در حد شایعه است.

مطالب پیشنهادی