قیمت حبابی پیاز با برداشت آن در خوزستان شکست

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: قیمت حبابی پیاز با شروع برداشت آن در خوزستان به ویژه در مناطق شمالی و شرق این استان شکست و این روزها قیمت این محصول پرمصرف خانواده ها رفته رفته به سمت ثبات می رود.

  قیمت پیاز در کشور در فروردین امسال به نحو سرسام آور و بی سابقه ای رو به افزایش نهاد به گونه ای که بالاکشیدن قیمت آن در کانال ۱۵۰هزار ریالی دست مایه ای برای طرح در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به وجود آورد.

با اینکه برخی از دست اندکاران بخش کشاورزی در خوزستان ، زمانی که قیمت پیاز تا ۱۰۰هزار ریال رسیده بود می گفتند قیمت ها به زودی با برداشت آن در استان شکسته خواهد شد ولی هیچ کس جلودار قیمت لجام گیسخته آن نبود تا اینکه هر کیلوگرم پیاز تا ۱۶۰هزار ریال نیز در اهواز رسید.
ترمز قیمت پیاز بالاخره در روزهای اخیر کشیده شد و به تدریج با برداشت زودهنگام پیاز سفید در مناطق شمالی خوزستان قیمت ها رو به کاهش نهاد.
هم اکنون بهای خرده فروشی پیاز سفید محصول خوزستان تا ۳۰هزار ریال کاهش یافته ولی با این حال هنوز به نظر می رسد قیمت پیاز بالا است.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از میدان میوه و تره بار اهواز حاکی است پیاز سفید درجه یک تا ۱۸هزار و پیاز قرمز تا ۲۴هزار ریال به فروش می رسد ولی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان می گوید در مزرعه قیمت پیاز بسیار کمتر از نرخ آن در میدان میوه و تره بار است.
محمد قاسمی نژاد افزود:دلالان و واسطه ها از بالا و پایین آمدن نرخ محصولات کشاورزی سود کلانی می برند ولی کشاورز به ندرت به آن سود رویایی دست می یابد.
وی گفت: امسال چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های شمالی و شرقی خوزستان زیرکشت پیاز رفته و هم اکنون این محصول به سرعت در حال برداشت است.
قاسمی نژاد میانگین برداشت پیاز سفید در خوزستان را ۴۰تن در هکتار بیان و پیش بینی کرد حدود ۱۸۰هزار تن پیاز در خوزستان برداشت و به بازار عرضه شود.
وی زمان برداشت محصول پیاز در خوزستان را مرتبط با قیمت آن دانست و افزود:چنانچه قیمت پیاز در همین سطح بماند برداشت محصول به سرعت به اتمام می رسد و چنانچه قیمت ها کاهش یابد برداشت پیاز تا پایان خرداد ادامه خواهد یافت.
به نظر می رسد با متعادل شدن قیمت پیاز در خوزستان و دیگر نقاط کشور ، یکی از دغدغه های خانواده ها برطرف شده و بازار این محصول با برداشت آن در سایر نقاط کشور رو به ثبات است.

** کیفیت پایین سیب زمینی در خوزستان
در حالی که قیمت پیاز با برداشت آن در خوزستان رو به کاهش است ولی بهای سیب زمینی تولیدی این استان با وجود کیفیت پایین آن رو به افزایش است.
بهای خرده فروشی سیب زمینی در اهواز بین ۵۵ تا ۶۰هزار ریال در هر کیلوگرم نوسان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان یکی از دلایل کاهش کیفیت سیب زمینی تولیدی خوزستان را شرایط نامناسب آب و هوایی و رطوبت بالا در زمین های زیرکشت این محصول بیان کرد و افزود:رطوبت بالا باعث بروز بیماری برگی در سیب زمینی و کاهش عملکرد این محصول شده است.
قاسمی نژاد در ادامه ابراز امیدواری کرد با عرضه سیب تولیدی دیگر استان ها ، قیمت سیب زمینی به نقطه تعادل و قابل قبول برسد.
قیمت ۲ محصول پیاز و سیب زمینی در ایامی از سال با نوسانات زیادی همراه است که این نوسانات ، بسیاری از خانواده ها را با سردرگمی رو به رو می کند.

مطالب پیشنهادی