خسارت ۱۲۵هزار میلیاردی سیل به خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: نخستین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده عصر امروز با حضور دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان برگزار شد.

غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان در این جلسه اظهار کرد: اگر چه سیل در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان وخرمشهر هنوز تمام نشده اما در مناطق دیگر تمام شد و به تدریج وارد مسائل پساسیل می‌شویم.

وی افزود: فرماندهی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده در کشور به وزیر کشور داده شده طبق چارت این قرارگاه متناظر استانی آن نیز تشکیل شده است که فکر نمی‌کنم متناظر استانی مناسب این چارت باشد چرا که استانهای مختلف ظرفیت های متفاوتی دارند و ممکن است در این چارت دیده نشود.

استاندار خوزستان گفت: باید تلاش شود متناسب با ظرفیت‌ها و منابع استان به کمیته‌های مورد نظر بودجه اختصاص داده شود تا وضعیت مناطق سیل زده بهبود پیدا کند.

امسال در میزان و الگوی کشت محدودیتی نداریم

شریعتی با اشاره به پیشنهاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر اینکه تمام شرایط کشت هم به لحاظ میزان و هم به لحاظ الگوی کشت را برای کشاورزان فراهم کنیم، بیان کرد: برخی از اراضی کشاورزی به دلیل باتلاقی شدن مناسب کشت برنج هستند و غیر از کشت برنج برای کشت دیگری جواب نمی دهند.

وی با تاکید بر اینکه امسال  در میزان و کشت محدودیتی نداریم، افزود: تمام تلاش را باید به کار ببریم که کشاورزان به کشت تابستانه برسند به همین دلیل  از سازمان آب و برق خوزستان خواستیم به طور مثال اگر ظرفیت سد کرخه ۵٫۲ میلیارد مترمکعب است پس از گذشت سیلاب اردیبهشت‌ماه آب ذخیره شده در سد کرخه به میزان ۵٫۸ میلیارد مترمکعب باشد تا حجم بیشتری از زمین‌ها زیر کشت برود و بر این اساس رهاسازی از سدها انجام شود.

شریعتی خطاب به معاونت عمرانی استانداری عنوان کرد: هر چه سریعتر تمام امکانات و خدمات دستگاه‌های اجرایی به منظور تخلیه سیلاب از زمینهای کشاورزی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار دهند تا کشاورزان در زمان مقرر به کشت تابستانه خود برسند.

وی با بیان اینکه دولت و نظام در خدمت جامعه کشاورزی  و در کنار آنها است،  گفت: قطعا مدیریت این شرایط و بازگشت کشاورزان به فعالیت طبیعی خود کمتر از مدیریت سیل نیست.

بیشترین خسارت سیل مربوط به خوزستان است

شریعتی با تاکید بر اینکه همه اذعان دارند بیشترین خسارت سیل مربوط به خوزستان است،  خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی، گفت: برآوردهای منطقی از سیل  ارائه دهید و برآورها به‌گونه‌ای نباشد که کار کارشناسی استان در  سیل را زیر سوال ببرد.

وی گفت: در حال حاضر برخی از مردم می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند اما چون به دولت اطمینان ندارند برنمی‌گردند چرا که  فکر می‌کنند در صورت بازگشت خسارت آنها داده نمی‌شود که لازم است تیم‌های کارشناسی در مراجعه به مناطق سیل‌زده در این خصوص به مردم اطمینان دهند که خسارات‌های آنها پرداخت خواهد شد.

مردم و دستگاه‌های اجرایی با همدلی بحران را مدیریت کردند

در ادامه این جلسه علی حسین حسین زاده معاون سیاسی استاندار  اظهار کرد: مردم و دستگاه‌های اجرایی استان با ایجاد فضای همدلی و انسجام  و حضور مستمر در صحنه توانستند بحران را مدیربت و کنترل کنند.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده گفت: پس از بررسی کمیته ها و  نظرات  و با توجه به  مشخص شدن کمیته های قرارگاه بازسازی، ناظر استانی و شهرستانی کمیته ها نیز مشخص شده است.

خسارت‌های مزارع و منازل و برای ما اولویت دارد

فاضل عبیات معاون عمرانی استانداری نیز اظهار کرد: تبعات سیلاب و مراحل بحرانی آن همچنان ادامه دارد اگر و نباید از تبعات سیلاب بعد از فروکش کردن  و خشک شدن مزارع، روستاها و اطراف شهرها غافل  باشیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها باید تبعات سیل را رصد کند، افزود: در ارتباط با ادامه وضعیت سیلاب، دستگاه‌های مرتبط باید تحلیل میان مدت و کوتاه مدت داشته باشند و پیش‌بینی های لازم برای مدت باقی مانده از سیلاب را داشته باشند.

معاون عمرانی استاندار عنوان کرد: به نظر می‌رسد وضعیت ما در حوضه کرخه احتمالاً طولانی تر از وضعیتی باشد که در حوضه کارون با آن در ارتباط بودیم.

عبیات گفت: برای نوسازی و بازسازی مناطق قطعاً باید تحلیل کوتاه مدت و تا پایان سال آبی داشته باشیم تا بتوان تاثیر روان آب باقی مانده را در حوضه‌های مختلف و  پایین دست را رصد کرده و  تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی با تاکید بر رسیدن به اجماع در برآورد خسارتهای ناشی از سیل بیان کرد: به طور حتم نظرات دستگاه‌های مرتبط درمورد آمار و ارقام خسارت متفاوت است در درجه اول خسارت‌های مزارع و منازل و برای ما اولویت دارد اما بحث خسارت زیر ساختها به عنوان پیش‌زمینه‌های رفاه مردم باید در همه حوزه ها احصا شوند.

در بحث سیلابها شاهد یکسری موازی کاری ها بودیم

امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز با بیان اینکه در بحث سیلابها شاهد یکسری موازی کاری ها بودیم، اظهار کرد: امیدوار هستم در این مرحله با تقسیم وظایف و  مشخص شدن آنها   شاهد این موارد نباشیم.

وی افزود: خیلی مهم است برآوردهایی که در کمیته‌های قرارگاه بازسازی از استان به وزارت خانه ها ومجموعه‌های سطح ملی ابلاغ می‌شود هماهنگ و نظیر نیازهای ما باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با انتقاد از اینکه مسؤولیت کمیته بازسازی به مدیریت بحران استان داده شده است، گفت:  در زمان اجرا،  ابزار بازسازی در اختیار وی نیست به همین دلیل معاونت عمرانی بهتر می‌تواند این نقش را ایفا کند.

حاجتی بیان کرد: طی سه مرحله تن خواه مناسبی برای مدبریت سیل در استان  از طریق وزارت کشور به خوزستان تخصیص یافت که سبب شد دستگاه‌ها با فشار کمتری به مناطق سیل زده رسیدگی کنند.

۴۴۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شد

کی‌خسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با بیان اینکه ۳۵ هزار خانوار از سیل متاثر شدند، اظهار کرد: حدود ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی و حدود ۳ هزارو ۶۰۰ میلیاردتومان به نیشکر استان خسارت وارد شد.

وی افزود: کشاورزان یا داوطلبانه برای نجات شهر اجازه ورود سیلاب به زمینهای خود را دادند و یا ما به آنها گفتیم باید آب وارد زمینهای کشاورزی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه موازی با این قرارگاه کارگروهی برای احصا خسارت ها وپرداخت‌های بلاعوض تشکیل شده است، گفت: کشاورزان نه تنها تولیدات کشت پاییزه را از دست دادند  بلکه اگر برنامه‌ریزی نکنیم حتی ممکن است کشت تابستانه و بخشی از کشت پاییزه امسال  را نیز از دست بدهند.

سیلاب به ۱۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی خسارت زد

چنگلوایی  عنوان کرد: آنچه دنبال آن هستیم درمرحله اول خارج کردن آب از اراضی کشاورزی است چرا که آب ۱۷۰ هزار هکتار از انواع کشت‌های کشاورزی را خراب کرده است که اکنون حدود ۳۵ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی از آب تخلیه شد؛ در حال حاضر برای تخلیه آب از اراضی کشاورزی حدود ۲۰ دستگاه بیل مکانیکی به‌کار گرفته شد.

چنگلوایی  خطاب به استاندار خورستان و مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: کشاورزان امسال از نظر سطح و الگوی کشت محدودیت کشت نداشته باشند؛ آبهایی را که به منظور مدیریت سیل رها سازی می‌شود می‌توان برای کشت برنج مصرف کرد.

وی افزود: برخی از اراضی که زیر آب رفته‌اند در کوتاه مدت جز کشت برنج نمی‌توان کشت دیگری درآنها انجام داد چرا که باتلاقی شده‌اند.

سیل ۱۴ ناحیه آموزش و پرورش را تعطیل کرد

حرج چلداوی معاون نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: با وقوع سیل ۱۴ ناحیه آموزش و پروش خوزستان معادل ۷۳۰ هزار دانش‌آموز تعطیل شد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد نمرات پایه دوازدهم در نمره کنکور موثر است، افزود: امسال حدود ۷۵ هزار دانش‌آموز کنکوری در مناطق سیل زده داریم که برای جبران روزهایی که مدرسه نرفتند نیاز به اعتبار داریم اگر چه آموزش و پرورش در این خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده است.

مسعود انصاریان مدیر بنیاد مسکن خوزستان نیز اظهار کرد: تیم های ارزیابی ما در قالب ۶ تیم از استانهای تهران، البرز، هرمزگان، کرمان، خوزستان و فارس  مشغول فعالیت و ارزیابی واحدهای مسکونی هستند که در حال حاضر در مرحله معرفی به بانک جهت بازسازی و نوسازی هستیم.

پروانه ساختمانی رایگان برای روستاییان صادر شود

وی افزود:  برای خانوارهایی که در چادر هستند مبلغ کرایه آنها مشخص شد در حال تشکیل  پرونده  و معرفی به بانک هستند که از این هفته پرداخت‌ به آن‌ها شروع می‌شود.

 مدیر بنیاد مسکن خوزستان گفت: تعدادی از روستاها در حریم رودخانه و تعدادی در بستر رودخانه قرار گرفته‌اند که تا زمانیکه تکلیف انها مشخص نشود نمی‌توان عملیات اجرایی در آن روستاها انجام شود که پیشنهاد می‌شود کمیته‌های با حضور سازمان آب و برق و بنیاد مسکن تشکیل شود تا این مشکل رفع شود.

انصاریان بیان کرد: صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری ها و دهیاری طبق مصوبه قرارگاه بازسازی باید مجانی و سریع انجام شود.

لزوم اجرای سیل‌بندهای استاندارد هم‌زمان با بازسازی روستاها

وی با بیان اینکه تا زمانی‌که آب از روستاها خارج نشود امکان ارزیابی منازل مردم وجود ندارد، عنوان کرد: در جوار روستاها سیل بندها هیچ کدام استاندارد نیستند که لازم است طرح اجرای سیل‌بند با مصالح مقاوم هم‎زمان با بازسازی اجرا شود چرا ممکن است سال آینده دوباره سیل مساله ساز شود.

حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز در این نشست از وارد آمدن خسارت ۱۲ هزار و ۵۱۲ میلیارد تومانی سیلاب اخیر به بخشهای مختلف خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرماندهی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده در کشور به عهده وزیر کشور و در استانها به عهده استانداران است. این قرارگاه در خوزستان در قالب ۶ کمیته قرار است در حوزه‌ بازسازی، برآورد تخصیص منابع، نظارت، بهداشت، اطلاع رسانی و فرهنگی فعالیت کند.

مطالب پیشنهادی