فقط چند پرس غذا برای فرزندانم‌بیاورید/ حکایتی تلخ از سیل زدگانی که به تپه های ماسه ای پناه بردند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: پس از طغیان رودخانه کرخه و دستور تخلیه ۱۳ روستای مسیر خسرج اهالی این روستاها وسایل خانه، دام و احشام خود را به تپه‌های شنی جنگل انتقال دادند اما خبری از غذا و چادر نیست و اهالی روی تپه‌های شنی شب را به صبح می‌رسانند.

 پس از روستاهای مسیر بامدژ، شوش و شعیبیه حالا نوبت به روستاهای مسیر خسرج رسیده است تا افزایش دبی رودخانه کرخه در حمیدیه سبب شود بیش از ۱۲ روستا تخلیه و به تپه‌های شنی جنگل مسیر خسرج پنا بیاورند.

جنگل خسرج  در قسمت چپ جاده حمیدیه-خسرج قرار گرفته است؛ تا آخرین نقطه دید، طبیعت سبز و زیبا چشم را نوازش می‌کرد در طول مسیر درختان کهور، سریم و نخل با فاصله‌های بسیار کم قرار گرفته‌اند و در جایی که جاده باریک می‌شد درختان در دو طرف جاده سقف سبزی به شکل تونل درست کرده بودند.

در قسمت راست مسیر اغلب روستاها خسرج قرار دارند و در قسمت چپ مسیر مزارع کشاورزی و از بعد روستای «حلاف بیت غضان» جاده جنگل آغاز می‌شود و کلیه روستاهای مسیر خسرج تمام وسایل خانه، دام و احشام خود را به این جنگل منتقل کرده‌اند.

۳ شب بدون سقف روی شن‌ها می‌خوابیم

حسین یکی از اهالی روستای شیخ زهراب است که با تراکتور وسایل خانه و خانواده خود را به جنگل منتقل کرده بود، می‌گوید: به من گفتند خانه‌های خود را تخلیه کنید اما تا این لحظه هیچ کاری برای ما نکردند؛ ۳ شب بدون سقف روی شن‌ها می‌خوابیم؛ هلال احمر نه چادری به ما داده و نه غذایی برای ما آورده‌اند؛ ۴ بچه به همراه خودم دارم؛ ماندن در بین این شن‌ها خطرناک است و هر آن ممکن است جانوری بچه‌هایم را نیش بزند؛ اگر آب وسایل برقی من را خراب نکرد حالا گرد و خاک و این شن‌ها روان خانواده را خراب می‌کنند.

چند پرس غذا برای بچه‌هایم بیاورید

صفیه می‌گوید: هیچ نمی‌خواهم فقط چند پرس غذا برای بچه‌هایم بیاورید و بگویید فقط یک چادر می‌خواهیم، ما خانم هستیم چرا باید جلوی بقیه دراز بکشیم و بخوابیم.

کوثر از اهالی روستای شیخ طعمه است حدود ۱۵ روز است که زایمان کرده است، وی می‌گوید: حالم خوب نیست، دخترم مدام بی‌قراری می‌کند؛ هلال احمر چادر به تعداد نیاورده است؛ آب سالم و بهداشتی نداریم؛ ۳ روز است که درست غذا نخوردم؛ هوا گرم است پشه‌ها ما را اذیت می‌کنند.

پُر کردن بشکه‌ها از آب سیلاب

ام کریم و سهام عروس یک خانواده هستند که از زمانی که دستور تخلیه روستای آنها داده می‌شود به قول خودشان اغلب سرپا بودند؛ آنها را کنار آبی که تا نزدیکی روستا آمده بود بشکه به دست دیدم سوال کردم چرا ازاین آب بشکه‌های خود را پر می‌کنند، سهام می‌گوید: پس چه کار کنیم از کجا آب بیاوریم.

وضع بهداشت و درمان سیل‌زدگان خوب نیست

در مسیر بازگشت از روستای  جنادله چند نفر از بهیاران مرکز بهداشت را دیدم و آنها که با اولین نگاه حدس زدند ممکن است خبرنگار هستیم تکرار کردند وضع بهداشت و درمان سیل زدگان اصلا خوب نیست امروز چند نفر را از این محل به بیمارستان منتقل کردیم.

مجید جنادله دهیار روستای قاسم زامل می‌گوید: خانوار این روستا پس از اینکه در محاصره سیل قرار گرفتند اهالی را به سمت تپه‌های ماسه‌ای جنگل خسرج منتقل کردیم.

مردم بدون چادر روی تپه‌های شنی می‌خوابند

وی می‌افزاید: تا کنون هیچ امکاناتی برای اهالی نیاوردند مردم از نداشتن غذا و چادر شاکی هستند، شب گذشته فرمانداری وعده ارسال چادر و مایحتاج اهالی را داد اما تاکنون چیزی ارسال نشده است.

دهیار روستای قاسم زامل با بیان اینکه اهالی روستاها به دلیل داشتن دام نمی‌توانند زیاد از روستاهای خود دور شوند، سه شب مردم بدون چادر روی تپه‌های شنی می‌خوابند.

به گزارش خبرگزاری فارس، به دنبال طغیان رودخانه کرخه مدیریت ستاد بحران حمیدیه دستور تخلیه ۱۳ روستای حمیدیه واقع در مسیر خسرج را داد.

مطالب پیشنهادی