تخلیه ۳ شهر و ده‌ها روستای‌ خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: سازمان آب و برق خوزستان شامگاه پنجشنبه طی ۲ اطلاعیه اسامی سه شهر و ۵۱ روستای حاشیه رودخانه های دز و کرخه که در معرض وقوع سیلاب هستند را اعلام کرد و خواستار آمادگی دستگاه های اجرایی برای تخلیه آنها شد.  در اطلاعیه های شماره ۶ و ۷ سیلاب سازمان آب و برق خوزستان آمده است: از آنجایی که ۱۸ روستا حاشیه رودخانه دز همچنین شهرهای بستان و سوسنگرد و رفیع و ۳۳ روستای کرخه تحت تاثیر سیلاب قرار خواهند گرفت، لذا لازم است دستگاه های ذیربط و مسئول در اسرع وقت برای حفاظت از شهروندان و روستاها و تاسیسات در معرض خطر آبگرفتگی حاشیه رودخانه دز اقدامات و تمهیدات لازم را به عمل آورند.
براساس این اطلاعیه روستاهای در معرض خطر سیلاب در حوضه رودخانه کرخه شامل دوار، سید عدنان، سید جمال الدین، سید موسی، سید عدنان، حاج قدیم، احمد بن حسن در شهرستان شوش؛ حویش یک و ۲، آلبوعید ۲، حلاف یک در شهرستان حمیدیه، قدرت آباد، میهن آباد، میان آباد، دفار، میهن آباد ۳، فنیخی، عبیات کوچک، رمیم، مچریه، ابورفوش، کسر، محیره، آلبوحافظ، کرشیه، آلبوعفری، آلبوعفری شمالی و مالکیه در شهرستان دشت آزادگان؛ هبچه، گبان، دغاغله، عمه و بیت کوار هستند.
همچنین روستاهای در معرض خطر سیلاب در حوضه رودخانه دز شامل دهول، زیدان، بنه مجید، عیلیه، شعیب نبی، یذاب و شیخ حسین در شهرستان شوشتر؛ کاظم حیدر، خلیفه حیدر، بیت غایب، بیت یدی، بیت محارب، بیت یباره و زبید دبات در شهرستان شوش؛ و سید نبی، سید حریر، سید یدیم و سید سلمان در شهرستان اهواز هستند.
سازمان آب و برق خوزستان همچنین امروز اطلاعیه آمادگی برای تخلیه ۱۸ روستای حاشیه رودخانه کارون را نیز صادر کرد.
حجم فعلی آب در مخزن سد کرخه ۵٫۱ میلیارد مترمکعب، سد دز ۲٫۴ میلیارد مترمکعب، سد گتوند علیا (کارون) ۴٫۱ میلیارد مترمکعب و سد مارون ۱٫۸ میلیارد مترمکعب است. هواشناسی بارش باران در هفته آینده را پیش بینی کرده است.
سازمان آب و برق خوزستان هشدار داده است که خروجی سد کرخه از حدود ۶۰۰ مترمکعب برثانیه فعلی ممکن است به یک هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز از یک هزار و ۳۰۰ مترمکعب برثانیه فعلی به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه برسد.
احتمال افزایش دبی کارون در مقطع اهواز نیز تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب برثانیه پیش بینی شده است.

** دستگاههای اجرایی برای تخلیه ۱۸روستای حاشیه کارون آماده باشند

سازمان آب و برق خوزستان شامگاه پنج شنبه نسبت به خطر سیلاب در ۱۸ روستای حاشیه رودخانه کارون هشدار داد و اعلام کرد: دستگاه های متولی برای تخلیه و حفاظت از ساکنان شهرها و روستاها آمادگی لازم را داشته باشند.

  به گزارش  روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، اطلاعیه شماره ۵ سیلاب این سازمان حاکی است : ۱۸ روستا در چهار شهرستان در معرض سیلاب رودخانه کارون قرار دارند.

بر اساس این اطلاعیه، روستاهای درآویزه در شهرستان باوی؛ روستاهای غزاویه کوچک، وعیلیه، ملیحان، فارسیات کوچک، ابومشیلش، اسماعیلیه یک و ۲، اسلام آباد ۲ و چمیان از شهرستان اهواز؛ نثاره کوچک، ام الغزلان و عچرشیه از شهرستان شادگان؛ ام نوشه، سوئیچتی یک، ۲ و ۳ و رحمانیه از توابع خرمشهر در معرض سیلاب ناشی از رودخانه کارون قرار دارند.
در ادامه اطلاعیه آمده است: از آنجایی که این روستاهای حاشیه رودخانه کارون و شهر دارخوین تحت تاثیر سیلاب قرار خواهند گرفت، لازم است دستگاه های ذیربط و مسئول در اسرع وقت برای حفاظت از شهروندان گرامی و روستاها و تاسیسات در معرض خطر آبگرفتگی حاشیه رودخانه کارون اقدامات و تمهیدات لازم را به عمل آورند.
در پی بارندگی شدید و افزایش خروجی سدها رودخانه های دز، کرخه و کارون در شرایط سیلابی قرار دارند و ستاد بحران استان در همه رودخانه ها آمادگی و هشدار سیل اعلام کرده است.
پیش از این معاون سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده بود: ۱۷ روستا در حوضه رودخانه دز و ۳۵ روستا در حوضه رودخانه کرخه نقاط پرخطر و در معرض سیلاب هستند که باید تمهیدات لازم و اقدامات حفاظتی برای آنها به عمل آید.

مطالب پیشنهادی