سدهای خوزستان پر می‌شود؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: احتمال افزایش دبی خروجی سدها تا ۱/۵ برابر وضعیت فعلی وجود دارد به همین دلیل باید تمهیدات لازم برای خروجی فاضلاب‌ها و جاده‌های ساحلی دوطرف کارون پیش‌بینی شود.

هوشنگ حسونی زاده بعد از ظهر امروز در جلسه ستاد بحران خوزستان با بیان اینکه میزان بارش‌ها از صبح تا ظهر امروز نشان دهنده بارش‌های بالای ۱۰۰میلی‌متر در ورودی‌های حوزه‌های مختلف است، اظهار کرد: در حوزه رود دز نیز بالای ۱۰۰میلی‌متر بارش داشتیم و براساس پیش‌بینی‌ها دو پیک بارش داریم که یکی از دیروز شروع شروع شده و دیگری از روز شنبه آغاز می‌شود.

وی افزود: بنابراین حجم ورودی آب را در دو مقطع ۵ روزه و ۱۴ روزه پیش‌بینی کردیم که به عنوان مثال حجم ورودی ۵ روزه تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب و ۱۴روزه تا ۲ میلیارد و ۱۲۴ هزار مترمکعب می‌رسد و ضرورت دارد برای اینکه پیک بعدی را کنترل کنیم، خروجی سد را افزایش دهیم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت:  خروجی از سد دز افزایش می‌یابد بنابراین باید برای پایین‌دست سد دز تمهیدات لازم اندیشیده شود و سیل‌بندهای ضعیف و روستاهای در معرض سیل حفاظت شوند.

وی بیان کرد: با بارش‌های پیش‌بینی به نوعی می‌توان گفت سد دز پر شده است و تراز به ۳۵۱ خواهد رسید و درصورتی که تا ۱۸ فروردین بارش‌ها محقق شود قطعا سد دز پر خواهد شد.

حسونی زاده عنوان کرد: احتمال افزایش دبی خروجی سدها تا ۱/۵ برابر وضعیت فعلی وجود دارد به همین دلیل باید تمهیدات لازم برای خروجی فاضلاب‌ها و جاده‌های ساحلی دوطرف کارون پیش‌بینی شود و اخطاریه‌ها باید ابلاغ شده و حفاظت‌های لازم صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: حداکثر دبی رودخانه دز فعلا ۱۰۰۰ مترمکعب خواهد بود ولی در صورتی که مجددا ورودی‌ها افزایش پیدا کند احتمال افزایش خروجی را نیز خواهیم داشت لذا باید به منطقه شعیبیه توجه ویژه‌ای شود.

معاون سازمان آب و برق خوزستان افزود: ۲ تا ۳ نقطه را تعیین کردیم تا شکافته و آب را به مناطق پایین دست هدایت کنیم؛ بنابراین شرایط به این صورت است که باید رصد شده و وضعیت را دنبال کنیم و هرگونه تغییر در شرایط را اطلاع رسانی کنیم.

وی گفت: لازم است برای پایین‌دست کرخه تمهیدات لازم دیده شود چراکه بعد از این تاریخ، حجم مخزن سد کرخه هم پر می‌شود و حجم خالی نیز وجود نخواهد داشت در حوزه کارون نیز از شهید عباسپور تا گتوند علیا ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب خواهد بود که با این وضعیت به حدود ۲۲۲میلیون مترمکعب می‌رسد.

حسونی زاده عنوان کرد: با درنظر گرفتن این شرایط و در صورت تحقق یافتن این پیش‌بینی‌ها، این را باید مدنظر قرار داد که در وهله اول احتمال افزایش خروجی را خواهیم داشت و درصورت ادامه‌دار شدن این وضعیت تا پایان اردیبهشت خواهد بود.

وی بیان کرد: پیک بارش‌هایی که تا به الآن اتفاق افتاده در ورودی سد دز تا ظهر امروز ۳۲۰۰ و در کرخه ۲۵۰۰ مترمکعب بوده که احتمال اینکه به ۳۰۰۰هزار مترمکعب برسد بالا است.

مطالب پیشنهادی