توصیه های ایمنی قبل از ترک منازل در ایام نوروز

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز به منظور تامین ایمنی و سلامت هر چه بیشتر شهروندان و پیشگیری از بروز حوادث در ایام تعطیلات عید نوروز، توصیه ها، هشدار ها و موارد ایمنی قبل از ترک منازل، حین سفر وگردش، ایمنی رانندگی و… را ارائه کرد.

توصیه های ایمنی قبل از ترک منازل

۱٫ قبل از ترک منزل خود تمامی وسایل غیرضروری الکتریکی، از جمله شارژرها و وای فای و… را خاموش و درصورت امکان دوشاخه آنها را از برق کشیده و در شرایط مطمئن تر جریان برق آنها را از ناحیه فیوز مینیاتوری کاملا قطع نمایید.

۲٫ وسایل گرما زا را خاموش کرده و شیر اصلی گاز را از ناحیه بعد از کنتور و یا سیلندر گاز کاملاً ببندید.

۳٫ از بسته بودن شیرهای آب گرم و سرد منزل خود در زمان ترک منزل کاملاً مطمئن شده یا در صورت امکان بهتر است شیر کنتور آب را قبل از ترک محل ببندید.( دچار حوادث آبگرفتگی در مجتمع و ساختمان مسکونی نگردد )

۴٫ قبل از ترک منزل از بسته بودن در و پنجره های خانه اطمینان کامل حاصل کرده و در سفرهای طولانی کلید خانه را به سرایدار و یا شخص قابل اطمینان خود بسپارید تا در هنگام وقوع حادثه احتمالی بتوان از آن استفاده کرد.

۵٫ از قراردادن هرگونه وسیله اضافی و یا اثاثیه منزل وکارتن، کاغذ و هرگونه مواد قابل اشتعال و… در بالکن منزل جدا خودداری کنید، چرا که در اثر وزش باد احتمال سقوط اجسام برروی رهگذران وجود دارد و یا در اثر افتادن مواد آتش زنه امکان آتش سوزی میسر می باشد.

۶٫ از نگهداری ظروف مواد قابل اشتعال و یا کپسول های گاز اضافی در محیط خانه جداً خودداری نموده و اینگونه وسایل را در خارج از محیط منزل به مکانی مناسب انتقال دهید.

۷_اگر از سیستم گرمایش مرکزی جهت گرمایش منزل استفاده می نمایید در صورت امکان ، مشعل آن را کاملأ خاموش نمایید، در غیر اینصورت شیر رادیاتور را کاملأ ببندید.

۸_مواد قابل اشتعال مانند کاغذ باطله، روزنامه، نایلون و غیره را نباید در اطراف و پشت یخچال یا نزدیکی سیم‌های برق قرار داد.

۹_از سالم بودن سیستمهای اعلام و اطفاء خودکارحریق و ضد سرقت منازل خود اطمینان حاصل نمایید.

۱۰_اگر نمی خواهید از وسایل نقلیه و… تا مدتی استفاده کنید و آن را در پارکینگ و حیاط منزل پارک کرده اید ، از بسته بودن درب آن اطمینان حاصل نموده و همچنین سیستم برق آنرا بطور کامل قطع نمایید.

۱۱_اگر در محیط بیرونی منزل شیشه ای شکسته است باید قبل از ترک منزل نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

۱۲_نباید افراد سالخورده و کودکان را در خانه تنها گذاشت، همچنین نباید افرادی را که به تنهایی قادر به انجام کارهای خود نبوده و همینطور افرادی را که دچار بیماری‌های روحی و روانی هستند در منزل تنها گذاشت و حتی اگر سفر کوتاه مدت است باید از این کار پرهیز کرده یا اینکه حتما یکی از آشنایان مورد اعتماد را نزد آنان فرستاد.

۱۳_همچنین اگر برای شهروندان ضرورت داشته باشد و در نهایت قصد روشن نگه داشتن یخچال و فریزر و… را دارند، باید تنها فیوز آشپزخانه را روشن نگه داشته و سایر فیوزها را قطع کنند.

۱۴_افرادی که اقدام به نگهداری از حیوانات خانگی و… در منزل خود می‌کنند، قبل از سفر حتما باید این حیوانات را از خانه خارج و به همسایه‌ها یا آشنایان بسپارند .

۱۵_مراقبت و دقت بیشتری از شمع موجود روی سفره های هفت سین داشته باشید، قبل از ترک منزل کاملا خاموش شده باشد و همچنین مراقب باشید بازی گوشی کودکان نسبت به کبریت بازی و بازی با فندک و اقدام در جهت روشن کردن شمع، منجر به حادثه و آتش سوزی نگردد.

مطالب پیشنهادی