طبق ماده ۳ آیین نامه احراز شهردار عزل می شود؟

شهرداری پرماجرای بندرامام خمینی؛ شهروندان نگران آینده شهر/ جز استاد علیرضا باقری دیگر نامی نمانده

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: شهردار بندرامام خمینی یا سربندر، عنوانی جذاب و پر خاطرخواه، برای شهری که روزگاری بر سر زبانها بود و یکی از سریع ترین رشد جمعیت های شهری را تجربه کرده است.

اواسط دهه ۷۰ شمسی و با توسعه اداره بندر و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، این شهر که مهاجرین بسیاری را در چند موج مهاجرت از جمله توسعه بندر و جنگ تحمیلی به خود دیده بود با توسعه شهری نسبتا پایداری همراه شد.

در دهه ۸۰ هم ترانه خاطره انگیز “سربندر” جهانی شد تا این شهر اسم و رسم خاصی برای خود دست و پا کند.

اما بر خلاف دهه های پیش، درسالیان اخیر چهره ای خسته و خاکستری از این شهر مخابره می شود، شهری که جز “استاد علیرضا باقری” و طنازی های صادقانه اش دیگر چیزی برای عرضه ندارد.

مدتهاست که کارگران شهرداری این شهر مقابل بخشداری و شهرداری برای رسیدن به مطالبات به حق خود تجمع می کنند و به گفته ی یکی از اعضای شورای شهر؛ “شهرداری بندرامام عملا ورشکسته شده است و شهردار پییشین ۱۱۳ میلیارد بدهی را امضا کرده است و ۱۲ میلیارد هم مربوط به قراردادهای ادامه‌دار نظیر تامین نیروی انسانی و فضای سبز، قراردادهای عمرانی و خریدها بوده.”

بنا به گفته ی مسئولین شهری در برخی محافل خصوصی، بدهی شهرداری این شهر بندری در حاشیه خورموسی از ۱۲۰ میلیارد تومان هم فراتر رفته است و گاها در هفته چندین بار طلبکاران و کارگران برای دریافت مطالبات خود دست به تجمع و پهن کردن سفره خالی مقابل این سازمان شهری می زنند.

در پائیز سال گذشته حبیب نصیری فر شهردار سابق بندر امام خمینی(ره) در گفتگو با یک رسانه محلی گفته بود: “شهرداری را در ابتدای شهریور با ۱۱۱ میلیارد تومان بدهی تحویل داده ام که حدود ۷۰ درصد از این بدهی مربوط به مدیریت سابق است و اسنادش موجود است.”

او علی گلمرادی شهردار اسبق بندرامام خمینی را عامل بدهی انباشت سنگینی می داند که اکنون این سازمان مدیریت شهری را با چالش جدی مواجه کرده و سالها گریبان شهر را خواهد گرفت.

علی گلمرادی در نوروز سال ۹۴ و درحالیکه از سوی اعضای شورای شهر علیه او طرح سوال شده بود استعفای خود را تقدیم شورا کرد تا حبیب نصیری فر میراث دار بدهی سنگین به وجود آمده باشد.

در ابتدای شهریور سال ۹۶ اعضای جدید شورای اسلامی این شهر محمد عبیاوی را به عنوان شهردار جدید بندرامام خمینی معرفی کردند و برای صدور حکم توسط استاندار حدود ۱۰۰ روز را به انتظار نشستند.

این اعضا یکسال بعد، طرح سوال از شهردار جدید را استارت زدند، طرح سوالی که یکی از علل آن عدم سکونت شهردار در شهر عنوان شد.

آنگونه که فرماندار بندرماهشهر در گفتگو با خبرگزاری تسنیم مدعی شده بود: دو نامه و اخطار برای شهردار و شورای شهر بندر امام خمینی(ره) درباره  عدم سکونت شهردار در شهر، ارسال و در آبانماه سال جاری پیگیری موضوع عدم سکونت بوده است. او به خبرنگار تسنیم گفته بود: “با آرامش در حال پیگیری موضوع عدم سکونت شهردار هستم.”

عبیاوی تا لبه ی پرتگاه استیضاح هم پیش رفت اما عقب نشینی برخی اعضای شورای شهر او را از سقوط به دره ی  اخراج نجات داد.

ابهام در صلاحیت شهردار

خبرگزاری ایلنا  روزگذشته خبر داد، جمعی از شهروندان بندر امام خمینی در خصوص صلاحیت شهردار بندر امام خمینی ابهاماتی دارند و متأسفانه شورای شهر حاضر به پاسخگویی و شفاف‌سازی در این خصوص نیست.

یکی از این شهروندان بندر امامی به ایلنا گفته است: ﻗﺒﻞ از ﺻﺪور ﺣﮑﻢ ﺷﻬﺮدار ﺑﻨﺪر اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺑﺎرﻫﺎ ﺑا اﺳﺘﺎﻧﺪاری ﺧﻮزﺳﺘﺎن، وزارت ﮐﺸﻮر و ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎزرﺳﯽ ﮐﻞ ﮐﺸﻮر مکاتبه داﺷﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺻﺪور ﺣﮑﻢ ﺷﻬﺮدار ﺑﻪ آیین‌نامه اﺣﺮاز ﺷﺮاﯾﻂ این ﺳﻤﺖ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮد ولی متأسفانه ﺗﻮﺟﻪ ﻧﺸﺪ و ﻧﻘﺾ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ.

این شهروند ادامه داده: همچنین طبق ماده ۸۰ و ۸۲  ﻗﺎﻧﻮن ﺷﻮراﻫﺎ از ﺷﻮرای اسلامی ﺷﻬﺮ بندر امام خمینی درﺧﻮاﺳﺖ داﺷﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺪرک ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺷﻬﺮدار ﻃﺒﻖ آیین‌نامه‌ی اﺣﺮاز شرایط ﺳﻤﺖ ﺷﻬﺮدا ﺑﺮرﺳﯽ گردیده و اعلام شود که آیا منافاتی با قوانین موجود وزارت کشور دارد یا خیر؟ که متأسفانه شورای شهر سکوت کرده و ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻠﺐ اﻋﺘﻤﺎد و ﺑﺪﺑﯿﻨﯽ ﻣﺮدم ﺑﻪ شورا ﺷﺪه اﺳﺖ.

این شهروند اظهار داشته: از طریق فرمانداری شهرستان ماهشهر نیز به‌عنوان ناظر بر مصوبات شورای شهر، پیگیر مسئله شدیم که از آنجا نیز پاسخی دریافت ننموده‌ایم. حال انتظار ما این است یا شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی در این مورد و همچنین موضوع سکونت شهردار شفاف‌سازی نماید و یا دستگاه‌های نظارتی مرتبط، به این موضوع ورود کرده و پاسخی به پرسش افکار عمومی داده شود.

طبق ماده ۳ آیین نامه احراز شهردار عزل می شود؟

علی دژمان معاون اداره کل بازرسی خوزستان با انتقاد از پدیده ی مرکز نشینی مدیران می گوید: خیلی از مدیران شهرستان ها و فرمانداران اغلب ساکن مراکز استان هستند که در قانون به خصوص قوانین شهرداریها؛ طبق ماده ۳ آیین نامه احراز شهر در توضیح شرایط شهردار گفته شده که هر شهردار از بدو خدمت تا پایان آن باید در محل خدمت خود سکونت داشته باشد؛ بنابراین اگر فرد در محل مورد نظر اسکان نداشته باشد شورای شهر می تواند دستور لغو حکم او را به مجلس بدهد، اما در خوزستان همچنان عده ای از شهرداران شهرستانها در اهواز سکونت دارند.

او با اشاره به اینکه، مشکل در تفسیر از سکونت است، ادامه می دهد: وزارت کشور و شوراها این سکونت را تفسیر می کنند و می گویند منظور بودن شخص شهردار است نه خانواده او، شهردار می تواند در مهمانسرای سازمان مربوطه بماند، درحالیکه منظور قانونگذار زندگی کردن شهردار با خانواده در شهر محل خدمت است، یک شهردار از بدو تولد مردم تا خاکسپاری با آنها درارتباط است و حتی بستگان یک میت باید مجوز خود را از شهرداری بگیرند، پس منظور سکونت دائمی است اما متاسفانه در استان ما رعایت نمی‌شود.

به گزارش عصرجنوب، رفته رفته به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، اما بندرامام خمینی که روزی آوازه اش در تمام کشور پیچیده بود همچنان در انتظار اقدامات شهرداری است که روزانه باید ده ها کیلومتر را طی مسیر کند تا به این شهر بیاید و با کارگرانی مواجه شود که جای هفت سین و سبزی پلو ماهی شب عید با پهن کردن سفره های خالی در انتظار نشسته اند تا شاید بتوانند برای فرزندان خود لباسی را بخرند که ماه هاست از پشت ویترین به آن نظاره می کنند…

** در پایان این پایگاه خبری آماده انتشار گزارش شورای اسلامی شهر و شهرداری بندرامام خمینی در خصوص ابهاماتی است که در ذهن شهروندان ایجاد شده است.

مطالب پیشنهادی