خوزستان و معضلی جدی به نام مهاجرت

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: “مهاجرت” واژه ای آشنا و تلخ برای مردم خوزستان، استانی که روزی مسجد سلیمان و خرمشهر و آبادان و اهوازش با موج پذیرش مهاجران مواجه بود به ناگهان از اواخر دهه ۵۰ و با حمله رژیم بعث تبدیل به مهاجر فرست ترین استان ایران شد. مهاجرتی که ۴ دهه است ادامه دارد.

برای رفتن از اینجا مقصد مهم نیست، شیراز، اصفهان، شاهین شهر و فولاد شهر، یزد، مشهد و یا شمال ایران که به گفته یک نماینده مجلس حدود نیم میلیون خوزستانی را در خود جای داده است و این موج مهاجرت همچنان ادامه دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در شورای برنامه ریزی استان چندی پیش گفته بود: “بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال۹۵، خوزستان رتبه نخست مهاجر فرستی در کشور را به خود اختصاص داده است.”

استاندار خوزستان هم معتقد است مشکلات ساخته شده توسط دست بشر ازجمله عوامل اصلی مهاجرت از خوزستان است. این مشکلات می تواند از به وجود آمدن معضلات محیط زیستی درپی سدسازی و انتقال آب گرفته تا پدیده ی نامیمون ریزگرد ها و آلودگی های صنعتی و استخدام غیربومی و احساس تبعیض و …. باشد.

این مقام دولتی عدم توزیع متناسب ثروت در خوزستان را از دیگر عوامل مهاجرت از این استان دانسته و گفته بود: “درآمد سرانه در کشور ۱۶ میلیون تومان و در خوزستان ۲۳ میلیون تومان است اما بیشترین افراد تحت پوشش بهزیستی در خوزستان هستند و این بدین معناست که توزیع ثروت در استان خوزستان متناسب نیست.”

شریعتی همچنین از مهاجرت نخبگان از استانی که در سال ۹۶ تنها ۴ روز هوای پاک دارد ابراز نگرانی کرده است.

به گفته ی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان؛ این استان دومین استان حاشیه نشین کشور است،‌ به شکلی که این جمعیت حاشیه ای از جمعیت برخی استانهای کشور بیشتر است.

حاشیه نشینی می تواند عواملی همچون موج مهاجرت روستائیان درپی نابودی کشاورزی و آبی به حاشیه شهرها داشته باشد. کشاورزانی که سالها مشغول کشت و پرورش دام بوده اند و اکنون با از بین رفتن تنها دارایی خود به دنبال پیدا کردن شغل به حاشیه شهرهای صنعتی خوزستان پناهنده شده اند.

هدایت الله خادمی نماینده مردم خوزستان در مجلس روز جمعه به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: “با توجه به معضلات متعدد زیست محیطی مشخص نیست خوزستان تا ده سال آینده جای زندگی باشد.”

او همچنین با ابراز نگرانی جدی از مشکلات خوزستان و برخی اشتباهات بزرگ مهندسی که منجر به شور شدن ّآب و خاک خوزستان شده است تاکید کرده بود: “سد گتوند به عنوان بزرگترین اشتباه مهندسی دنیا محیط زیست خوزستان را نابود کرده به گونه ای که حتی تا هزار سال دیگر نیز زمین های خوزستان قابل کشت نخواهند بود.”

اکنون موج نگرانی ها به مهمترین حوزه، یعنی آموزش رسیده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان به خبرگزاری آنا گفته است: ” شاهد سیل مهاجرت از استان به دلیل شرایط آب و هوایی هستیم و این مسئله می‌تواند یک معضل جدی برای آموزش‌وپرورش به‌حساب بیاید.”

این نگرانی به حدی است که آیت الله کعبی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری آن را یک وضعیت اوژانسی در آموزش استانی خوانده که به گفته او با آمار بالای ناامنی، طلاق، مصرف مواد مخدر، فقر، مشکلات طبقاتی و … دست و پنجه نرم می کند.

مطالب پیشنهادی