حاشیه شهرها بستر مناسبی برای شیوع بیماری سل است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیماری سل در حاشیه شهرها جای بسیار مساعدی برای گسترش این بیماری است.

دکتر محمد علوی روز دوشنبه در همایش بیماری سل در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: فقر، امنیت نداشتن، نبود زیر ساخت بهداشتی و تراکم جمعیت از جمله مواردی است که در این مناطق به چشم می خورد.
وی با اشاره به اینکه بیماری سل یک بیماری رفتاری است افزود: برای مبارزه با بیماری سل و دست یابی به اهداف عالی باید فکری باید برای بهبود وضعیت حاشیه شهرها و برطرف کردن مشکلات آنها کرد.
علوی بیان کرد: سل ارتباط تنگاتنگی با اعتیاد تزریقی دارد و این بیماری به ویژه در افراد درگیر اعتیاد تزریقی به داروها مقاوم شده است.

** ۲۵ درصد موارد سل دنیا در زندان ها اتفاق می افتد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: ۲۵ درصد موارد سل دنیا در زندان ها اتفاق می افتد چون فضا کوچک و بسته و جمعیت زیاد است.
وی اضافه کرد: این موضوع که هر بیمار مبتلا به سل می تواند ۱۰ تا ۱۵ نفر را مبتلا کند تئوریک است و با توجه به شرایط می تواند بیشتر یا کمتر باشد.
علوی گفت: هزینه ای که سل به دنیا تحمیل می کند در برخی کشورها به عهده دولت ها و در برخی دیگر به عهده بخش خصوصی است و درمان سل از ابتدا تاکنون در مملکت ما رایگان است و بیمارستان سینا از مراکز مبارز با سل خوزستان است.
رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد:برای مبارزه با سل مسئولان کشورها در تمام دنیا و کشور ما باید همراهی کنند و مشکلات اعتباری وجود نداشته باشد و مهمتر از همه اینکه مردم سرمایه اصلی مبارزه با سل هستند.
وی گفت: لازم است برای مبارزه با سل متولیان این امر، دانش و آگاهی خود را نسبت به این بیماری افزایش دهند، مراقب خوبی باشند و مهارت مراقبت از بیماری سل را بدانند؛ افراد فعال در زمینه مبارزه با این بیماری باید با بیمار، اطرافیان بیمار و مسئولان جامعه ارتباط برقرار کنند.
علوی بیان کرد: همچنین متولیان مبارزه با سل باید امکانات و نیروی انسانی و تجهیزات را به سمت رسیدن به هدف مدیریت کنند و فرد در راس تیم مبارزه با سل در قلب کارمندان، همکاران و بیماران جا داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: گزارش گیری و گزارش دهی بیماری سل در کشور ما اکتیو نیست یعنی بیمار خود به مرکز مراجعه می کند اما برای مبارزه با سل باید بیماران را خوب شناسایی کنیم و درمان موثر و منظم انجام شود.
وی گفت: هم اکنون امکانات خوبی در خوزستان برای مبارزه با بیماری سل وجود دارد و دستگاه ویژه این کار در عرض ۲ ساعت ، نوع ماکرو باکتری و مقاومت میکروبی را مشخص می کند.
۲۳ مهر روز ملی مبارزه با سل است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.