شایعه روادید یک دلاری اربعین حسینی صحت ندارد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مسئول کمیته هماهنگی سیاسی و کنسولی ستاد ویژه اربعین خوزستان، با اشاره به تعیین هزینه ویزای اربعین امسال، گفت: نرخ مورد توافق میان کشورهای ایران و عراق ۴١ دلار تعیین شده و شایعات در خصوص تعدیل نرخ روادید تا مبلغ یک یا دو دلار تا بدین لحظه صحت ندارد.

سید محمدهادی جزینی زاده یکشنبه در گفت وگو با ایرنا انعقاد تفاهم نامه فیمابین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت داخله جمهوری عراق در خصوص اربعین را یادآور شد و اظهار داشت: در این تفاهم نامه مبلغ روادید کشور عراق ۴١ دلار مورد توافق قرار گرفت که دولت، ارز ثانویه (۸۰ هزار ریال) برای شرکت در کنگره عظیم اربعین حسینی اختصاص داد، و مبالغی نیز برای بیمه، حق الزحمه کارگزاران حج و زیارت، هلال احمر و دیگر موارد به آن اضافه شد که جمعا مبلغ سه میلیون و ۷۷۷ هزار ریال کل پرداختی زائران برای دریافت خدمات است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان همچنین به زائران اربعین توصیه کرد: برای جلوگیری از جعل روادید، وحدت رویه و…از در اختیار قرار دادن گذرنامه خود به افراد یا شرکت های غیر مجاز جدا خودداری کنند و فقط از طریق دفاتر مجاز حج و زیارت (سامانه سماح) اقدام به ثبت نام کنند تا در دام افراد یا شرکت های غیر مجاز سودجو قرار نگیرند.
جزینی زاده افزود: پرداختی متقاضیان بابت خدمات ذکر شده به ریال و معادل مبلغ سه میلیون و ۷۷۷ هزار ریال خواهد بود بنابراین از پرداخت ارز به هر کس و هر عنوانی جدا پرهیز کنند.
وی اضافه کرد: متقاضیان ویزای اربعین با در دست داشتن گذرنامه دارای حداقل ۶ ماه اعتبار، تحصیل روادید عراق از طریق دفاتر مجاز و در اختیار داشتن بیمه می توانند به مرزهای معین شده که برای هر استان مشخص شده مراجعه و به کشور عراق عزیمت کنند، در غیر این صورت از خروج آنها از کشور جلوگیری به عمل می آید.
جزینی زاده در ادامه از شهروندان درخواست کرد که برای تسریع و تسهیل در امور، صدور روادید را به روزهای آخر موکول نکنند و از ابتدای شروع کار نسبت به اخذ روادید از طریق مبادی ذیربط اقدام کنند.
به گفته وی، روادید تحصیل شده، یک بار ورود و دارای سه ماه اعتبار با یک ماه اقامت در کشور عراق است، بنابراین زائرین اربعین حسینی قبل از انقضای مدت روادیدشان خاک عراق را برای مراجعت به ج.ا.ایران ترک کنند.
وی تاکید کرد: زائران اربعین از حمل هرگونه اشیای ممنوعه (مواد مخدر ، قرص های غیرمجاز و روان گردان و…) به مرزهای مشترک و کشور عراق خودداری کنند.
جزینی زاده گفت: پس از خروج زائرین از کشور ج.ا.ایران و ورود به خاک عراق همه اتباع کشورها موظف به رعایت قوانین و مقررات کشور عراق هستند و با فرد قانون گریز از سوی دولت عراق برخورد قانونی صورت خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه خروج اتباع کشورهای ثالث فقط از طریق مرز زمینی شلمچه امکان پذیر است، افزود: زائران برای اخذ روادید به اماکن دیپلماتیک مراجعه نکنند.
جزینی زاده تاکید کرد: حتی المقدور افراد سالخورده، ناتوان یا کم توان با توجه به شلوغی و ازدحام جمعیت و مشکلات دیگر در این ایام به عراق سفر نکنند در غیر اینصورت حتما فرد یا افرادی آنها را در این سفر همراهی کنند.
ویزای اربعین امسال در ۱۹ استان کشور صادر می شود.
هر سال بیش از ۲ میلیون زائر حسینی در ایام اربعین به عتبات مشرف می شوند که با توجه به سودجویی برخی افراد، مسئولان به تمامی زائران توصیه می کنند که تنها از طریق دفاتر مجاز حج و زیارت ثبت نام خود را انجام دهند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.