برداشت آب بالا دست رودخانه کارون ظلم در حق مردم خوزستان است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل اتحادیه آبزی پروران خرمشهر برداشت آب از بالا دست رودخانه کارون را ظلم در حق مردم خوزستان دانست و گفت: ۲۸۰ گونه ماهی دریایی از آب شیرین استفاده و در آن تخم ریزی، و سپس به دریا باز می گردند که با منع ورود آب شیرین به دریا نسل ماهیان منقرض می شود.

احمد شریفات پنجشنبه در نشست خبری در خرمشهر با غیر اصولی و غیر علمی خواندن سد سازی ها بر روی روخانه کارون، افزود: مانع شدن ورود آب شیرین به دریا، شور شدن آب رودخانه ها را در پی داشته و باعث وارد شدن استرس به ماهی و در نتیجه تلف شدن ماهیان در حوضچه های ماهی شده است.
وی بیشترین تلفات ماهی را در مجتمع پرورش ماهی خرمشهر مربوط به گونه ماهیان بیگهد و فیتوفاگ بیان کرد و گفت: خوراک گونه ماهیان بیگهد و فیتوفاگ، از آب است و آب شور باعث تلف شدن آنها می شود.
شریفات با اشاره به کمبود آب در رودخانه کارون افزود: مسئولان مربوطه باید به فکر رهاسازی آب از پشت سدها باشند تا بتوان از تلفات ماهیان پرورشی ناشی از شور شدن آب رودخانه کارون جلوگیری کرد.
وی سهمیه بندی آب را از راهکارهای مناسب بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه خرمشهر در آخرین نقطه رودخانه کارون قرار دارد و شرکت های کشت و صنعت نیشکر بخش زیادی از آب رودخانه را برداشت می کنند، از مسئولان مربوطه تقاضا داریم در هفته ۲ روز آب را برای پرورش دهندگان ماهی اختصاص دهند.
وی ادامه داد:خرمشهر و آبادان معروف به ۶ میلیون نفر نخل بودند، و قطب صادرات خرما در کشور بودند که به دلیل کمبود آب در آینده ای نزدیک کشاورزی و نخیلات در این دو شهرستان از بین می رود.
شریفات، منع ورود آب شیرین به دریا و تالاب ها را کاری غیر قانونی و غیر شرعی خواند و اضافه کرد: استحصال نفت ناشی از خشک کردن تالاب ها ، موجب از بین رفتن گونه های ماهی تالاب ها شده و اشتغال تالاب نشین ها را در معرض خطر قرار داده است.
** بازار عراق بهترین بازار برای صادرات ماهی پرورشی است
مدیرعامل اتحادیه آبزی پروران خرمشهر گفت:پرورش دهندگان ماهی در استان بصره عراق به دلیل شور شدن آب رودخانه فعالیت پرورشی ماهی خود را تعطیل کرده و هم اکنون بازار ماهی در این استان آماده ماهیان صادراتی است.
شریفات افزود: ماهی کپور تنها گونه پرورشی در استان بصره عراق بوده و به دلیل بالا بودن هزینه تولید و پرورش این گونه برای پرورش دهندگان این استان به صرفه نیست.
وی از آمادگی اتحادیه آبزی پروران خرمشهر برای راه اندازی بازارچه مرزی عرضه ماهی خبر داد و گفت: اتحادیه آبزی پروران خرمشهراین آمادگی را برای راه اندازی بازارچه عرضه روزانه ماهی و فروش آن به اتباع خارجی در مرز شلمچه دارد.
شریفات، درباره ورود گردشگران عراقی به منطقه آزاد اروند نیز بیان کرد: در چند ماه گذشته با بالا رفتن قیمت کالاها در کشور، بازارهای آبادان و خرمشهر با ورود گردشگران عراقی نسبت به دیگر شهرهای کشور از رونق مناسبی برخوردار بود.
وی همچنین گفت: بازارچه ماهی در خرمشهر خرده فروشی است و برای همین امر جوابگوی نیاز مردم و گردشگران نیست بنابراین احداث بازارچه عمده فروشی ماهی در مرز شلمچه و مرکز خرمشهر ضرورت دارد.
** ماهی از مرز شلمچه صادر نمی شود
مدیرعامل اتحادیه آبزی پروران خرمشهر گفت: از پارسال تاکنون به دلیل واگذاری پایانه صادراتی ماهی پرورشی از مرز شلمچه توسط منطقه آزاد اروند، محصول پرورش ماهی خرمشهر از مرز کردستان به عراق وارد می شود.
شریفات افزود: اتحادیه آبزی پروران خرمشهر در مرز شلمچه برای توسعه صادرات ماهی پرورشی خرمشهر زمینی را برای احداث پایانه صادراتی از سازمان منطقه آزاد اروند تقاضا کرد اما این زمین به یک پیمانکار برای احداث کارخانه آسفالت واگذار شد و متاسفانه تاکنون این کار عملی نشد.
وی میزان صادرات ماهی پرورشی خرمشهر را روزانه از مرز کردستان ۵۰ تن به ارزش ۱۵۰ هزار دلار بیان کرد و گفت: سالانه ۶۰ میلیون دلار ماهی پرورشی از خرمشهر به عراق صادر می شود.
** حوضچه های ماهی حاشیه رودخانه غرب کارون باید ساماندهی شوند
مدیر عامل اتحادیه آبزی پروران خرمشهر با بیان اینکه حوضچه های پرورش ماهی حاشیه غرب کارون باید ساماندهی شوند، گفت: صدور مجوز فعالیت برای حوضچه های ماهی که حریم رودخانه کارون را رعایت کرده اند، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری می کند.
شریفات افزود: با ساماندهی حوضچه های ماهی و حفظ اشتغال موجود ، دیگر نیازی به توسعه سایت های پرورش ماهی نیست.
وی بیان کرد: افرادی که زمین های کشاورزی بیش از ۱۰ هکتاری دارند این حق را دارند که زمین خود را در زمینه پرورش ماهی و یا کشاورزی احیا کنند و در این زمینه دولت باید مجوز لازم را برای فعالیت کشاورزان بدهد.
** مجتمع پرورش ماهی شهید احدیان خرمشهر هنوز تکمیل نشده است
وی در این نشست خبری بیان کرد: پروژه های زیرساختی مجتمع پرورش ماهی شهیداحمدیان خرمشهر پس از ۲دهه هنوز تکمیل نشده، و به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی افزود: ایستگاه های پمپاژ و زهکش گام نخست این مجتمع خراب شده و کانال های آبرسانی هنوز خاکی و جاده ها نیز به آسفالت نیاز دارند.
شریفات گفت: برق رسانی، احداث جاده دسترسی ، ایستگاه های دفع پساب و لایروبی ایستگاه پمپاژ از نیازهای زیرساختی گام دوم مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان است.
وی افزود: احداث و توسعه گام سوم مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان غیر اصولی است و باید ابتدا مشکل حق آبه و زیرساختی گام یک و دو این مجتمع را برطرف کرد و پس از آن به فکر توسعه افتاد.
در مجمتع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر و پیرامون آن ۶ هزار هکتار مزرعه پرورش ماهی وجود دارد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.