زندکی شبانه در خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:

بنا بر مصوبه ستاد مدیریت بحران خوزستان با تشخیص این ستاد و در روزهایی با دمای بالای ۴۹ درجه، فعالیت ادارات به منظور صرفه جویی در مصرف برق تعطیل اعلام می شود. این مصوبه در سال گذشته بارها و در روزهای متعدد اجرا شد و امروز ۱۳ تیرماه نخستین روز اجرای این مصوبه در سال جاری است. همچنین ساعت کار ادارات و بانکها و مراکزدولتی در خوزستان تا شهریورماه از ۶:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر تعیین شده است.

گرمای هوا بر زندگی روزمره مردم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان به طور محسوس تاثیر می گذارد. از ساعات اولیه ظهر تردد و فعالیت روزمره تقریبا متوقف می شود و تا حدود غروب بجز تک و توک خودورهای عبوری نمی توان کسی را در خیابانها دید.

در این روزهای گرم با توجه به وضعیت هوا، عملا اهوازیها بیش از پنج ساعت از زمان روز را از دست می دهند مگر اینکه با خودروی شخصی یا تاکسی سرویس به محل مورد نظر رفته کار خود را انجام داده و  به خانه برگردند. همچنین ساعت کار ادارات که تا ۱۲:۳۰ تعیین شده و زمان رسیدگی به امور اداری را محدود کرده است. هرچند در عمل نیز گرمای هوا اجازه تردد را به شهروندان نمی دهد.

یک خانم مسن اهوازی درباره این روزها می گوید: نمی توانم صبحها برای خرید یا انجام کارها از خانه بیرون بروم. من بیماری فشارخون دارم و هوای گرم اذیت می کند. بخواهم بیرون هم بروم فرزندانم نگران می شوند. همه کارها را شبها و وقتی دیگر خورشید رفته باشد انجام می دهم. بیشتر هم پسرم مرا با ماشین بیرون می برد.

مریم هم که در یک مرکز خرید در اهواز یک فروشگاه کوچک دارد، می گوید: عصرها عملا یک زمان مرده است تا غروب بشود و گرمای هوا کمی فروکش کند. عصرها من و همکارانم به مرکز خرید می آییم ولی عملا تا شب مردم بیرون نمی آیند و همه جا خلوت است.

او می گوید: زمان در روزهای گرم برای ما محدود است و فرصت کمتری برای فروش داریم چون مردم دیرتر از خانه بیرون می آیند و از طرفی هم زمان فعالیت واحدهای تجاری تا ساعت ۲۳ است.

مرتضی که برقکار است و با دوستانش در این بخش کار می کند هم می گوید: کار ما تمامی ندارد. در روزهای تابستان فشار روی شبکه خانگی زیاد است و حوادث کوچک خانگی زیاد اتفاق می افتد. ما هر روز از این حوادث داریم و مردم با ما تماس می گیرند تا به منازلشان برویم و مشکل را برطرف کنیم.

حدیث هم یک کارمند اهوازی است که درباره مشکلات روزهای گرم می گوید: من برای رفت و آمد به محل کارم از تاکسی سرویس استفاده می کنم. ظهرها نمی شود حتی از محل کار تا سر خیابان پیاده رفت. آدم ذوب می شود!

کریمی هم که در یک منطقه مسکونی در اهواز یک سوپرمارکت دارد می گوید: نزدیک ظهر خیابانها خلوت می شوند. هیچ کس بیرون نمی آید. انگار شهر مرده است. مشتریها بیشتر غروبها می آیند و خرید روزمره شان را انجام می دهند.

مهرداد شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به دمای بالای خوزستان در روزهای اخیر به خبرنگار ایسنا گفته است: شهروندان در روزهای گرم برای جلوگیری از گرمازدگی سعی کنند تنها برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج شوند. کودکان و سالمندان گروههای آسیب پذیر هستند و این قشر تا حد امکان در ساعات اوج گرما نباید از منزل خارج شوند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز عنوان کرد: زمان کاری خود را طوری تنظیم کنید که از شدت گرما کاسته شود. کارگران نیز که مداوم در حال کار کردن هستند سعی کنند بیشتر از آب سرد و بهداشتی استفاده کنند تا کمتر در معرض گرمازدگی قرار بگیرند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از آب بهداشتی گفت: شهروندان از هر مخزن آبی استفاده نکنند و تنها از آبی استفاده شود که از بهداشتی بودن آن مطمئن هستند.  همچنین مردم یخ مصرفی خود را از هر جایی خریداری نکنند و در صورت امکان یخ مصرفی را در منزل ذخیره کرده و هنگام خروج از منزل به همراه خود ببرند.

محمد سبزه زاری، سرپرست اداره کل هواشناسی استان نیز از ثبت دمای ۵۱ درجه در ۹ ایستگاه هواشناسیاستان در روز گذشته خبر داده و به ایسنا  گفته است:  روز سه شنبه ۹ ایستگاه در هشت شهر خوزستان دمای ۵۱  درجه سانتی‌گراد را ثبت کردند. روز گذشته شهرهای امیدیه، بستان، اهواز، ایستگاه کشاورزی اهواز، رامهرمز، شوش، شوشتر، گتوند و هندیجان دمای ۵۱ درجه سانتی‌گراد را گذراندند. همچنین روز گذشته دمای هوا در آبادان، آغاجاری، شادگان و دزفول به ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: پیش بینی می شود از امشب افزایش رطوبت و وقوع شرجی را در سطح استان خوزستان شاهد باشیم.  این روند تا آخر هفته جاری ادامه دارد. از اوایل هفته آینده نیز روند افزایش دما و انتظار دمای بالای ۴۹ درجه را در اکثر شهرها و دمای بالای ۵۰ درجه را در برخی از مناطق استان خوزستان خواهیم داشت.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه روز گذشته بستان، امیدیه و ایستگاه رادار اهواز با ۵۱.۲ و دهدز با ۲۸ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین  ۵۱  و ۳۶ درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

خوزستان هر روز گرمتر می شود. مراکز بهداشت و مسئولان بهداشتی توصیه می کنند مردم بیشتر آب بنوشند و کمتر از خانه بیرون بیایند. ستاد مدیریت بحران خوزستان گوش به زنگ پیش بینی وضعیت دمای هوا از سوی اداره کل هواشناسی است و مردم به زندگی شبانه رو آورده اند تا این تابستان هم بگذرد. 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.