پیگیری نمایندگان خوزستان برای دیدار با رئیس جمهور در خصوص طرح انتقال آب “خرسان”

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از پیگیری نمایندگان استان برای تشکیل جلسه با رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری جهت جلوگیری از اجرای طرح انتقال آب خرسان از سرچشمه‌های رودخانه کارون خبر داد.

قاسم ساعدی با اشاره به مطرح شدن طرح خرسان جهت انتقال آب به فلات مرکزی اظهار کرد: طرح انتقال آب خرسان از سرچشمه‌های رودخانه کارون در استان کهگلویه و بویر احمد از طریق یک طرح یا لایحه در مجلس مطرح نشده است و در بررسی بودجه نیز موضوع این طرح محسوس نبود.
وی افزود: پس از تحلیل  و بررسی در خصوص طرح خرسان نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیدند که طرح خرسان با توافق آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و  دیگر مسئولین دولت مطرح شده است.
نماینده دشت‌آزادگان  با اشاره به دلیل بی‌اطلاعی نمایندگان خوزستان از وجود طرح انتقال آب خرسان، ادامه داد: طرح خرسان در مجلس مطرح نشده بود. اگر هم در مجلس مطرح شده بود با نام دیگری از آن صحبت شده بود.
ساعدی گفت: مجمع نمایندگان خوزستان دو روز پیش جلسه‌ای با استاندار خوزستان داشت که یکی از موارد مطرح شده در این جلسه با تاکید بر الزام پیگیری آن بحث طرح انتقال آب خرسان بود.
وی بیان کرد: متأسفانه دولت بدون اینکه آثار سوء طرح انتقال آب خرسان را در نظر بگیرد این طرح را مطرح کرده است. به دلیل اعتراض نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری طرح‌های قبلی مثل طرح انتقال آب بهشت‌آباد قابل اجرا نبود و بنابراین اکنون طرح خرسان را مطرح کرده‌اند.
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: نمایندگان خوزستان در خصوص طرح انتقال آب خرسان با آقای جهانگیری و رئیس جمهور دیدار خواهند کرد. در حال حاضر نامه‌ای درخواست تشکیل جلسه‌ای با رئیس جمهور تنظیم شده است تا مجمع نمایندگان خوزستان در این جلسه آثار سوء این طرح‌ها را با دلایل مطالعات علمی بیان کند.
ساعدی بیان کرد: دولت از هر حیث منفذ و راهی برای انتقال آب پیدا و در این خصوص اقدام می‌کند. شخصیت‌های تراز اول دولت در این زمینه  اقدام می‌کنند بنابراین توضیح دلیل این مسأله را از رئیس جمهور می‌خواهیم.
وی با اشاره به تبعات اجرای طرح انتقال آب خرسان، گفت: اجرای طرح خرسان صددرصد به خوزستان آسیب می‌رساند حتی اگر میزان انتقال آب محدود باشد اما همین میزان کم نیز برای خوزستان حیاتی است.
نماینده دشت‌آزادگان عنوان کرد: سدهایی در کهگیلویه و بویراحمد نیز در حال مطالعه هستند. اگر سیاست دولت در خصوص انتقال آب ادامه پیدا کند بسیار خطرناک است و در آینده نه چندان دور کشاورزی و حتی تامین آب شرب مردم خوزستان به مخاطره می‌افتد.
وی بیان کرد: نمایندگان خوزستان همان‌طور که در بحث طرح‌های انتقال آب کوهرنگ و بهشت‌آباد محکم پای کارایستادند و دولت را زیر سوال بردند در این زمینه نیز پیگیر هستند. البته نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در خصوص عدم اجرای این طرح‌های انتقال آب اقدام کردند. در خصوص طرح خرسان با یک مطالعه دقیق و آمار و مطالبه دقیق ورود می‌کنیم و از آقای رئیس جمهور و معاون اول توضیح می‌خواهیم.
ساعدی بیان کرد: یقین داریم استان اصفهان و فلات مرکزی همانند استان‌های دیگر با کم‌آبی مواجه هستند زیرا چاه‌های آب این استان‌ها جوابگوی کشاورزی و تأمین آب صنعت‌شان نخواهد بود بنابراین باید محدودیت‌هایی در کشت و منابع آب‌بر لحاظ کنند. دولت هنوز با سیاست غلط گذشته صنایع آب‌بر را توسعه می‌دهد و می‌خواهد به هر نحوی آب را به فلات مرکزی منتقل کند.
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار کرد: متأسفانه این نگاه غیرکارشناسانه است و زندگی پنج میلیون نفر مردم خوزستان را به مخاطره می‌اندازد. دولت باید طرح مطالعات دقیق را انجام دهند و نباید منطقه‌ای توسعه یابد و منطقه دیگری از بین برود. این سیاست نامطلوب است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.