طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر در خوزستان اجرا شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر برای نخستین بار در کشوربه صورت پایلوت در شرکت کشت نیشکر میرزاکوچک خان اجرا شد.

طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر در خوزستان اجرا شد
محمود شمیلی روز سه شنبه در جریان بازدید از مراحل اجرای این طرح با اشاره به اینکه پرورش ماهی با استفاده از زهاب نیشکر فعالیتی نوظهور در کشور محسوب می شود افزود: با انجام ارزیابی انجام شده بر اساس میزان مقاومت به شوری در ماهیان، برخی از ماهیان که توانایی رشد در این زهاب را دارند برای پرورش به این آبها منتقل می شوند.
وی با بیان اینکه در این نوع فعالیت حتی پساب خارج شده از حوضچه های پرورش ماهی نیز برای ما دارای اهمیت و قابل استفاده دوباره است بیان کرد: پسابی که از حوضچه های پرورش ماهی با زهاب نیشکر خارج می شود، غنی شده و سرشار از پلانکتون های گیاهی و جانوری است که از آن می توان برای کمک به حیات تالاب ها در استان و توزیع زیست شناورها در آنها استفاده کرد.
مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه این طرح نیازمند یک دوره تحقیقاتی و مطالعاتی هشت ماهه است خاطرنشان کرد:هر ۲ هفته یک بار باید این پروژه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و ضمن نمونه گیری منسجم ، روند پیشرفت در این فعالیت را مشخص کرد.
وی اضافه کرد: جواب این نمونه گیری ها نه تنها برای خوزستان بلکه برای استانهای دیگری مانند گلستان، مازندران و گیلان دارای اهمیت بسیار زیادی است.
شمیلی بیان کرد: غنی سازی زهاب نیشکر از این طریق و استفاده بهینه از آن می تواند به نوعی به حل بخشی از معضل ناشی از بحران های آبی در خوزستان نیز کمک کند.
وی پساب حاصل از حوضچه های پرورش ماهی را یک ‘کود سبز غنی ‘ شده برای استفاده در مزارع و تالاب ها عنوان کرد و گفت: از این کود سبز می توان به عنوان یک منبع غذایی برای رشد گیاهان و جانواران موجود در مزارع و تالاب ها نیز استفاده کرد.
وی افزود: چهارگونه ماهی شامل کپور ماهیان چینی برای پرورش با زهاب نیشکر در نظر گرفته شده و اگر کپورماهیان هندی نیز به شیلات خوزستان معرفی شوند در این طرح گنجانده می شود.
وی با اظهار اینکه در پایان مراحل آزمایشی این طرح، ماهیان بومی پرورش داده می شود گفت: پرورش ماهیان بومی با بهره گیری از زهاب نیشکر، به دلیل اینکه این ماهیان جزو ذخایر ژنتیکی شیلات کشور محسوب می شود برای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: امسال سه استخر پایلوت برای پرورش ماهی با استفاده از زهاب نیشکر در نظر شده که میزان شوری این زهاب ها سه برابر میزان شوری رودخانه کارون است.
وی گفت:احتمال می دهیم که از مزیت های پرورش ماهی با زهاب نیشکر جلوگیری از انباشته شدن چربی در این ماهیان باشد که به عنوان یک معضل در ماهیان پرورشی با آن رو به رو هستیم.
شمیلی سیاست کشاورزی پایدار را استفاده زنجیروار از زهاب ها دانست و افزود: میزان شوری زهاب های خارج شده از هر کشت باید برای استفاده بعدی سنجیده شود تا زهاب پس از تولید یک محصول، برای تولید محصولات بعدی هدایت شود و در پایان نیز ضمن جلوگیری از هدر رفت آن، برای استخراج نمک مورد استفاده قرار بگیرد.
ورود پساب های نیشکر به تالاب ها و رودخانه های خوزستان در سال های اخیر همواره یکی از دغدغه های کشاورزان و فعالان زیست محیطی و سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.
هفت واحد نیشکری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که در خوزستان فعال هستند با ۸۴هزار هکتار زمین زیرکشت به عنوان بزرگترین شرکت نیشکری در خاورمیانه مطرح است.
این شرکت به تنهایی ۴۰ درصد شکر کشور را تولید می کند.
شرکت های نیشکری هفت تپه و کارون در شمال خوزستان با قدمت بیش از ۶۰سال همچنان در زمینه تولید شکر فعال هستند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.