وضعیت رقت بار کارون؛

ورود فاضلاب بیمارستانی، کشاورزی و صنعتی به کارون

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: ستاندار خوزستان در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با تاکید بر مدیریت پساب‌ها و نجات بخشی و حفاظت از رودخانه کارون گفت: با توجه به خشکسالی ها و دبی کم آب، دفع فاضلاب ها در رودخانه شرایط را بدتر می‌کند لذا باید هر سه بخش فاضلاب خانگی، صنعتی و کشاورزی به صورت متوازن کنترل و مدیریت شوند.
غلامرضا شریعتی افزود: اگر کارها با جدیتی که در زمینه آب و فاضلاب شروع شده تا چند سال آینده به همین شکل تداوم داشته باشد قادر خواهیم بود از ورود بخش قابل توجهی از فاضلاب خانگی به رودخانه های خوزستان به ویژه کارون جلوگیری کنیم.
وی گفت:در حوزه حفاظت از منابع آب شورای حفاظت کیفی آب کارون فعال بوده و باید فعال‌تر شود و جلسات مرتب و منسجم برگزار شود و در حوزه فاضلاب صنعت وقت ویژه‌ای گذاشته شود.
استاندار خوزستان بیان کرد: علاوه بر پساب‌ فاضلاب خانگی و بیمارستانی، پساب صنایع هم به رودخانه کارون می ریزد که باید میزان آلودگی مشخص، و با آنها اتمام حجت شود.
وی ادامه داد: صنایع خوزستان باید به شورای حفاظت کیفی کارون دعوت شوند و به آنها فرصت دهیم که جلوی ورود فاضلاب به رودخانه را بگیرند در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.
شریعتی با بیان اینکه هم اکنون حفاظت منابع آب از همه چیز مهمتر است گفت: سازمان حفاظت
محیط زیست و آب و برق خوزستان، گزارشی از وضعیت کارون و دز تهیه،و سهم هربخش در آلودگی
آن مشخص شود و اینکه چه کارهایی برای اصلاح این وضعیت باید صورت گیرد.
وی ادامه داد: احیای کارون و رفع آلودگی آن جزو مصوبات برنامه پنج ساله ششم است و ما باید از این مصوبه نهایت استفاده را بکنیم.
وی اضافه کرد: این گزارش باید تا جلسه آینده این شورا تهیه شود و صنایع در برنامه زمانی مشخص از تخلیه فاضلاب در رودخانه ها جلوگیری کنند و اگر هم برای این کار نیاز به تسهیلات و وام داشته باشند در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
استاندار خوزستان گفت: سهم آلودگی زهاب های کشاورزی نیز باید مشخص، و راهکارهای مقابله با آن ارایه شود البته در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی طرح شورورزی در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت کارون در محدوده اهواز اهمیت مضاعف دارد افزود:سازمان آب و برق، آب و فاضلاب اهواز و شهرداری اهواز وظایف خود را به صورت جدی انجام دهند.
استاندار خوزستان با بیان اینکه تصفیه خانه شرق اهواز در حال اتمام است توضیح داد: امیدواریم عملیات اجرایی تصفیه خانه غرب اهواز نیز به زودی آغاز شود.
وی بیان کرد: سیستم کلکتورها (شبکه های جمع آوری) در شرق کارون به زودی شروع می شود و در غرب اهواز هم پیگیر آن هستیم تا این کار انجام شود.
شریعتی گفت: موافقت رییس جمهوری گرفته شده تا اگر کار ایستگاه های پمپاژ فاضلاب تسریع داده شوند و تا ۱۹ خرداد تکمیل شود، ۸۰ میلیون دلار هم از طریق فاینانس چین جذب شود و بتوانیم ایستگاه پمپاژ فاضلاب اهواز را در قالب فاینانس لحاظ کنیم؛ اگر این ایستگاه پمپاژ ساخته شود وضعیت فاضلاب خانگی اهواز تا سه سال آینده سامان دهی جدی می شود.
وی با اشاره به آلودگی ناشی از دفع فاضلاب بیمارستانی در کارون اظهار کرد: بیمارستان ها باید جدیت به خرج دهند و پیگیری شود که جلوی تخلیه فاضلاب بیمارستان ها در رودخانه گرفته شود.

** فاضلاب از ۲۴ نقطه به کارون می ریزد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز گفت: ۲۴ نقطه فاضلاب به رودخانه کارون می ریزد که با استفاده از مشاور بررسی و دبی سنجی شد که بیشترین دبی را نقاط شرق و غرب کارون دارند.
حسن کریمی بیان کرد: از این ۲۴ نقطه پنج نقطه بیشترین حجم فاضلاب را به خود اختصاص می دهند که چهار نقطه در شرق کارون و یک نقطه در غرب کارون واقع شده و ۱۵۴ هزار متر مکعب فاضلاب وارد کارون می‌ کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با اشاره به آخرین اقدامات شورای حفاظت رودخانه کارون بیان کرد: تشکیل کارگروه حفاظت کیفی رودخانه های کارون و دز در شهرستان های حوضه این ۲ رودخانه(دزفول، شوش، اندیمشک، گتوند، شوشتر ، اهواز ، شادگان، آبادان، خرمشهر) و تهیه
برنامه اجرایی کاهش آلودگی رودخانه کارون و ارایه آن به معاون اول رییس جمهوری از جمله این اقدامات است.
احمدرضا لاهیجان زاده ادامه داد: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون، ردیابی ایزوتوپی و شناسایی آلاینده های فلزات سنگین در مخزن و محدوده پایین دست سد گتوند علیا، بررسی منابع شوری، کیفیت آب، آلاینده های فلزات سنگین و هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای رودخانه های کارون و دز و بررسی کیفیت رسوب رودخانه های کارون و دز، از جمله فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در این حوزه هستند.
وی افزود: راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان فاطمه زهرا(س) اهواز، شروع عملیات ساخت تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان شرکت نفت سجد سلیمان، پیگیری مداوم به منظور ساماندهی فاضلاب های بیمارستانی، تفکیک و جداسازی پسماند و نصب و راه اندازی سیستم های غیرسوز در بیمارستان‌های خوزستان از جمله اقدامات در دست پیگیری در این حوزه به شمار می رود.

** ۹۵ درصد بیمارستان های خوزستان سیستم تصفیه فاضلاب دارند
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:هم اکنون کلیه بیمارستان های شهرستان اهواز به سیستم تصفیه خانه فاضلاب مجهز بوده و در کل خوزستان از ۵۲ بیمارستان ۹۵ درصد دارای سیستم تصفیه خانه فاضلاب هستند.
وی همچنین بیان کرد: در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبارات طرح احیای کارون از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور مشخص شد و توزیع اعتبارات و اولویت پروژه های اثر گذار طی چهار جلسه با محوریت سازمان برنامه و بودجه و با حضور ارگان های مربوطه مشخص شد که با وجود پیگیری انجام شده تخصیص اعتباری صورت نگرفت.
وی افزود: در سال ۱۳۹۶ نیز مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال تعیین شد که تاکنون نیز نتیجه ای نداشته است.

** وضعیت کارون رقت بار شده است
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز گفت: وضعیت کارون با وجود خشکسالی و میزان دبی فعلی در مقطع اهواز وضعیت رقت باری پیدا کرده که باید فکری به حال آن شود.
کیامرث حاجی زاده افزود: با توجه فاضلاب‌هایی که به کارون می‌ریزد، بوی نامطبوع آن در حاشیه کارون مردم را اذیت می‌کند.
وی با اشاره به چاره اندیشی برای نیزارهای روییده در کارون گفت: هنوز تکلیف این موضوع که متولی نگهداری و بهره برداری از کارون چه کسی است مشخص نشده و بین شهرداری و سازمان آب و برق بلاتکلیف است؛ این موضوع باید هر چه سریع‌تر حل شود.
به گزارش ایرنا حوضه آبریز کارون بزرگ شامل استان چهارمحال و بختیاری، بخش‌های از استان‌های لرستان و خوزستان و بخش‌هایی از استان‌های مرکزی، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس است آبراهه اصلی حوضه، رود کارون است که شاخه اصلی آن از کوهرنگ زردکوه سرچشمه می‌گیرد. ۲ شاخه دیگر در بهشت‌آباد به آن می‌رسند و رود کارون تشکیل می‌شود. پس از تلاقی با رود خرسان به سوی شمال غربی جریان می‌یابد و پس از گذر از شمال ایذه، به سوی جنوب غربی متمایل می‌شود. در شمال شوشتر به ۲ شاخه تقسیم و به سوی جنوب خوزستان سرازیر می‌شود. در بند قیر دوباره ۲شاخه به یکدیگر می‌پیوندند. در همین نقطه، رود دز نیز به آن متصل می‌شود و در نهایت، در آبادان وارد اروندرود می‌شود.
شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در مورخ ۱۶تیر سال ۸۱ به استناد اصل ۱۳۸قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توسط هیات وزیران تصویب شد.

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.