دولت الکترونیک به مطالبه عمومی تبدیل شود

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رییس مرکز برنامه‌ریزی، نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری خوزستان گفت: ارائه خدمات الکترونیک توسط دولت باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. اگر مطالبه‌ اجتماعی که در سطح شبکه‌های اجتماعی وجود دارد در حوزه خدمات الکترونیک وجود داشت حتما وضعیت خدمات الکترونیک دولت از وضع موجود بهتر بود.

محسن سزاری در نشست خبری مشترک سومین نمایشگاه الکامپ که امروز، سه‌شنبه(۱۸ اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در سومین نمایشگاه الکامپ خوزستان قرار است خدمات الکترونیک دولت معرفی شوند و برای این کار یک سالن مخصوص در نظر گرفته شده است. دولت خدمات الکترونیک مختلفی ارائه می‌دهد، برخی از این خدمات چند سال است که از سوی دولت ارائه می‌شوند اما مردم از آن‌ها اطلاعی ندارند.
وی افزود: در نمایشگاه امسال علاوه بر معرفی خدمات الکترونیکی که در حال حاضر ارائه می‌شوند برنامه‌های مختلف دولت در آینده نیز معرفی خواهد شد. مردم یا خدمات الکترونیک ارائه‌شده را نمی‌شناسند یا اگر هم می‌شناسند نیز آن را به عنوان حق خود از سازمان‌ها طلب نمی‌کنند. مثلا در مراجعه به ادارات از آن‌ها نمی‌پرسند چرا این مساله به صورت الکترونیکی انجام نشده و به صورت دستی انجام می‌شود.
رییس مرکز برنامه‌ریزی، نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری خوزستان ادامه داد: این توقعات را در مردم ایجاد نکرده‌ایم. به همین دلیل وقتی خدمات الکترونیک نیز ایجاد می‌شوند عملا بازخورد آن را در اجتماع نمی‌بینیم؛خدمات الکترونیک هنوز به یک خواسته عمومی تبدیل نشده است.
سزاری خاطرنشان‌کرد: بحث انتخابات الکترونیک نیز که استانداری متولی آن است در زمینه ارائه خدمات الکترونیک مطرح است. در نمایشگاه الکامپ تلاش می‌کنیم که آمادگی لازم را در این زمینه ایجاد کنیم. حجم برگزاری انتخابات الکترونیک با تجهیزات دقیق امروزی قطعا در انتخابات بعدی بسیار بیشتر خواهد بود. حتی ممکن است انتخابات بعدی به صورت کاملا الکترونیکی نیز برگزار شود.
وی گفت: طرح حذف کپی شناسنامه و کارت ملی بعد از ظهر امروز به صورت ویدئو کنفرانس در سه استان قم، سمنان و خوزستان انجام می‌شود و متولی این طرح خوزستان است. این طرح ابتدا به صورت پایلوت در خوزستان اجرا شد و سپس استان‌های قم و سمنان به آن افزوده شدند. عدم دریافت کپی شناسنامه و کارت ملی یک توقع است که باید از سوی مردم وجود داشته باشد.
رییس مرکز برنامه‌ریزی، نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری خوزستان با اشاره به این‌که چراها و خواسته‌های اجتماعی را رسانه‌ها به مردم منتقل می‌کنند، گفت: اگر این خواسته‌های اجتماعی را در جامعه گسترش ندهیم بسیاری از خدمات و سرویس‌های الکترونیکی توسعه پیدا نمی‌کنند. تلاش ما این است که کلیه سازمان‌ها، دفاتر پیشخوان و… در نمایشگاه حضور پیدا کرده و وظایف خود را بگویند.
سزاری تاکید کرد: در بسیاری موارد مردم نمی‌دانند برای حل مشکلات خود باید به کدام سازمان مراجعه کنند. وظایف دولت باید برای مردم مشخص شود تا حداقل مردم چشم‌اندازی از آینده و برنامه‌های دولت داشته باشند. مساله خدمات الکترونیک دولت هنوز به یک مطالبه عمومی تبدیل نشده است و تا به یک مطالبه اجتماعی تبدیل نشود پیشرفت چندانی نخواهد داشت. اگر مطالبه‌ای که در حوزه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد در حوزه خدمات الکترونیک وجود داشت حتما وضعیت خدمات الکترونیک از وضع موجود بهتر بود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.