۷٫۳میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از خوزستان انجام گرفت

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان بیان کرد: صادرات غیر نفتی سال ۹۶ استان بیش از هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون و ۳۹۹ هزار دلار بوده که نسبت به سال ۹۵ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته است.

عبدالکریم مزیدی فر بیان کرد: صادرات غیر نفتی از استان در سال ۹۶ به لحاظ وزنی ۱۹ میلیون و ۲۹ هزار و ۶۹۳تن و به لحاظ ارزشی ۲۵ تریلیون ریال بوده است.
وی همچنین با اشاره به میزان واردات به استان در سال ۹۶ عنوان کرد: در مدت مذکور ۱۵ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۸۴۶ تن واردات کالا به استان انجام گرفته که ارزش این واردات هفت میلیارد و ۳۶۹ میلیون و ۵۳ هزار دلار بوده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه اضافه کرد: کشورهای عمده هدف صادرات استان شامل عراق، چین، امارات، روسیه، کشورهای آسیای میانه، قطر و عمان بوده است و اغلب کالاهای صادراتی نیز شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی ، فلزات، محصولات کشاورزی، میوه و تره بار،فولاد، مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک،خرما،لبنیات و مواد غذایی بوده است.

مزیدی فر عنوان کرد: میزان صادرات استان به کشور عراق در سال گذشته از نظروزنی چهار میلیون و ۶۹۹ هزار و ۱۵۱ تن و به لحاظ ارزشی یک میلیارد و ۹۳۸ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۷۶۵دلار بوده است که نسبت به سال ۹۵ از نظر وزنی هشت درصد کاهش و از نظر ارزشی هشت درصد رشد داشته است که این آمار صادرات با ارزش افزوده بالا را نشان می دهد.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه ۱٫۲ میلیارد دلار جهش صادراتی برای خوزستان در نظر گرفته شده که در این برنامه میزان صادرات غیر نفتی سال ۹۶ استان۷٫۲ میلیارد دلار پیش بینی شده بود که این رقم تحقق یافت.

مزیدی فر این موفقیت را ناشی از عملکرد خوب فعالات اقتصادی و هماهنگی اعضای کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان و حمایت استاندار خوزستان دانست.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درادامه بیان کرد: آمارها نشان می دهد که ارزش افزوده کالاهای صادراتی استان به ویژه صادرات به کشور عراق در حال افزایش است که این اتفاق می تواند به اقتصاد و اشتغال استان کمک بزرگی کند.

وی گفت: در خوزستان ظرفیت های ظرفیت های بالایی وجود دارد که می توان با استفاده از این ظرفیت ها و با توجه به بخش خصوصیو برداشتن موانع و مشکلات بر سر راه صادرات و تسهیل آن ، صادرات غیر نفتی استان را به جایگاه واقعی خود رساند.

مزیدی فر با اشاره با شعار امسال ( حمایت از کالای ایرانی) اظهار کرد: در سال جاری می توان با استفاده از ظرفیت های استان، برنامه ریزی راهبردی و تعیین اهداف مورد نظر ،جهش مناسبی در صادرات غیر نفتی استان ایجاد کرد.

در سال ۹۵ صادرات کل استان ۶ میلیارد دلار بود که این رقم در سال ۹۶به ۷٫۳ میلیارد دلار افزایش یافت.
در استان تعداد ۱۲ گمرک و پایانه صادراتی وجود دارد.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.