چرا تیر وزارت نفت در بحث آزمون استخدامی به خطا رفت؟ /سیاست گذشتگان آینده نخبگان را تیره و تار کرد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: کارشناسان براین باورند که بی‌تدبیری و ناهماهنگی مسئولان در تدوین برنامه‌ها، باعث شده است تا اکنون بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کشور و وزارتخانه ها توان جذب نیرو را نداشته باشند.

این روزها تنور آزمون استخدامی وزارت نفت داغ است، به طوری که مدام خبرهایی مبنی بر برگزاری و یا لغو آن از سوی مسئولان به گوش می‌رسد.

طی ماه های اخیر استخدام شرکت نفت به دلیل دارا بودن شرایط و ضوابط خاص با اعتراضات زیادی از سوی مسئولان و افراد شرکت کننده مواجه شد. به عنوان مثال اعتراض بسیاری از مسئولان استان خوزستان از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و استاندار خوزستان را در پی داشت. همچنین در پی این موضوع برخی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در مقابل وزارت نفت دست به اعتراض زدند اما متاسفانه کار به جایی نبردند.

می توان گفت نحوه برگزاری این آزمون مدام با پیچ‌وخم های زیادی روبه‌رو بود تا جاییکه در پی شکایت از وزارت نفت به جهت درج موارد تبعیض آمیز و خلاف قانون در دفترچه آزمون استخدامی این وزارت و تقاضای صدور دستور موقت برای توقف این روند، شعبه ۳۹ دیوان عدالت اداری مستند به مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری دستور موقت توقف ثبت نام آزمون استخدامی وزارت نفت را صادر کرد. هنوز مهر امضای این ابلاغیه خشک نشده بود که وزارت نفت نیز خبر از لغو این آزمون داد، حتی عنوان کرد که هزینه استخدامی افراد را برمی‌گرداند.

بنابراین آنچه براساس بررسی نحوه استخدام ها در این وزارت‌خانه مشخص است، اگر کسی بخواهد وارد مجموعه نفت شود یا باید همچون دختر نماینده مجلس ژن خوب داشته باشد، یا باید نماینده مجلس حامی زنگنه باشد و یا اینکه همچون نعمت زاده پیر و ناکارآمد…

آنچه قابل توجه و سوال است این است که آیا وزارت نفت دولت روحانی که گذر از هفت خوان ناممکن برای جذب دانشجویان نخبه و ممتاز دانشگاه نفت در نظر گرفته است، برای استخدام دختر نماینده مجلس و نعمت زاده و … نیز به همین میزان سخت گیری کرده و از آن ها نیز به شیوه استخدام دانشجویان بدون رانت و پارتی مصاحبه می‌گیرد؟

سعید ساویز کارشناس نفت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص بحث آزمون استخدامی وزارت نفت اظهار کرد: وزارت نفت یک وزارتخانه عریض و طویل است که به شدت با حجم بزرگی مواجه است نمی توان گفت افرادی که در وزارت نفت استخدام می‌شوند شرایط کار برایشان مهیاست.

او تصریح کرد: در هیچ جای دنیا، هیچ شرکتی یا بنگاه اقتصادی و صنعتی با این همه نیروی مازاد مواجه نیست. می توانستیم وزارت نفت را با نیروی کمتری با کیفیت بهتر اداره کنیم. منتها براساس وظیفه ای که دولت در راستای ایجاد اشتغال و انجام خدمات اجتماعی در کشور دارد بایستی سالانه نیروهای جدیدی را جذب کند.

ساویز تاکید کرد: در دوره ۸ ساله دولت قبل به شدت بدون برنامه ریزی اصولی نیرو انسانی جذب شده است و این امر باعث شد که وزارت نفت علاوه براینکه بدهکار آن دوران شود بلکه با نیروی مازاد نیز مواجه شود؛ به عنوان مثال نیروهای قراردادی و پیمانی جذب شدند اما متاسفانه وزارتخانه توان پرداخت منابع مالی آنها را ندارد. هم اکنون بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کشور و وزارتخانه ها توان جذب نیرو را ندارند، همچنین میزان رکود و تورم در کشور افزایش پیدا کرده است.

او خاطرنشان کرد: بنابراین افرادی که در وزارتخانه ها مشغول به کار شدند نمی توان آنها را از کار برکنار و نیروی جدید را جذب کرد از طرف دیگر مجلس هم عواید بودجه وزارت نفت را کاهش داده است. با توجه به اینکه ۱۴٫۵ درصد از عواید فروش نفت به وزارت نفت اختصاص یافته اما با وجود این کفاف هزینه جاری نفت را نمی دهد. در کنار این موضوع از وزارت نفت انتظار این می رود که شرکتهای بزرگ دنیا رقابت کند و از نظر تکنولوژی خود را به سطح کشورهای خارجی برساند . وقتی هزینه ها کفاف وزارتخانه را نمی دهد چطوری می توان انتظار داشت که وضعیت بهتر خواهد شد.

این کارشناس نفتی افزود: ما باید هر چه سریعتر به سمت خصوصی سازی حرکت کنیم. متاسفانه در کشور ما خصوصی سازی به روش غلط انجام شده است که بایستی در این زمینه تدابیری اتخاذ شود.

او تاکید کرد: زمانی که دست به استخدام قارچی در وزارت نفت می زدند باید به فکر این زمان نیز بودند. بنابراین مدیران و مسئولان در زمان مدیریت به گونه‌ای سیستم را اداره می‌کنند که وقتی شخص دیگری مسئولیت را برعهده می گیرد بایک سقف فروریخته مواجه می شود. بنابراین هم اکنون وضعیت وزارت نفت هم مانند سقف فروریخته است. تنها راه برون رفت از این معضل واگذاری بخشی از فعالیت ها به بخش خصوصی است تا با کوچک سازی، دولت را چابک کنیم. نکته دوم اینکه ما باید جلوی بسته شدن کارخانجات تولید و صنعتی را بگیریم.

ساویز ادامه داد: متاسفانه هم اکنون نمایندگان مجلس دست تو جیب کارمندان نفت (صندوق بازنشستگی) کرده اند. چگونه مجلس تعیین تکلیف کرده که می خواهد همسان سازی پاداش کند. همچنین این فشاری که در خصوص استخدام به وزارت نفت وارد می کنند درست نیست، چرا که وزارت نفت به دلیل کمبود منابع پاسخگوی نیروهای استخدامی نیست.

می توان چنین استنباط کرد که با این روشی که وزارت نفت برای استخدام نخبگان در پیش گرفته نباید انتظار داشت که آینده روشنی در پیش‌روی جوانان باشد. بنابراین برای اینکه بتوانیم امید را در بین جوانان زنده کنیم باید تمام موانع ومسایل بوجود آمده را با نهایت دقت بررسی و راهکارهای اصولی را برای رسیدن به اهداف توسعه اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال جوانان تحصیلکرده در این حوزه همسو با شعار رهبر انقلاب ارائه داد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.