پایان تجمعات عربهای خوزستانی و پیگیری مطالبات از سوی علما و نخبگان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: در روزهای گذشته پخش برنامه نوروزی ببین و بساز از شبکه دوم حاشیه هایی را در استان خوزستان به وجود آورد.

در بخش مربوط به جانمایی عروسک اقوام در نقشه ایران، عروسک ملبس به لباس عربی مردم خوزستان در نقشه جایی نداشت و همین عامل سبب اعتراض مردم عرب ایران شد، پس از آغاز اعتراضات، آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی به این اشتباه صدا و سیما اعتراض و با صدور بیانیه ای خواستار عذرخواهی مسئولان رسانه ملی از مردم خوزستان شدند.

تهیه کننده برنامه ببین و بساز نیز در گفت وگویی ضمن عذرخواهی از مردم خوزستان اظهار کرد: این نقشه در طول دوره پخش برنامه ببین و بساز تکمیل می‌شود و عروسک ملبس به لباس عربی از روز نهم فروردین به بعد به این نقشه اضافه می شوند.

مردم اهواز نیز در روزهای گذشته با حضور در مقابل ساختمان صدا و سیمای خوزستان و خیابان های مرکز شهر به این برنامه اعتراض کردند. خواسته اصلی مردم خوزستان در این اعتراضات از مسئولان رسانه ملی توجه یکسان به همه اقوام با هدف تقویت اتحاد ملی بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز با تاکید بر لزوم عذر خواهی رسمی مدیر صداو سیما از مردم عرب خوزستان، بیان کرد:  این برنامه صد درصد محکوم و غیر قابل قبول است. چه اینکه تعمدی در کار بوده باشد یا خیر، عوارض منفی و آثار نامطلوبی  را در جامعه به دنبال داشت.

آیت الله حیدری افزود: مهمترین آثار نامطلوب چنین برنامه هایی ایجاد تفرقه بین اقوام ایرانی، نفرت و کدورت  است که هیچ کس جز دشمنان اسلام و ایران از آن بهره نمی‌برند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های امنیتی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه مصرانه  این مساله را بررسی و ردپای نفوذ را پیدا کنند، عنوان کرد: چنانچه ردپای نفوذ پیدا شد آن را ریشه کن کرده و اجازه ندهند دشمن از رسانه ملی در جهت اهداف شیطانی خود عمل کند.

حجه الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز نیز در خطبه‌های نماز جمعه اهواز با اشاره به مکدر شدن مردم عرب از اشتباه صورت گرفته در یکی از برنامه‌های صداوسیما، عنوان کرد: باید با بصیرت و هوشیاری از این مساله‌ای که صداوسیما جبران کرد، عبور کنیم و به دشمنان اجازه سوءاستفاده را نمی‌دهیم.

برخی از خوزستانی های فعال در فضای مجازی با رد مسائل مربوط به قوم‌گرایی، خواهان حضور رئیس سازمان صدا و سیما در اهواز و عذرخواهی رسمی وی از مردم خوزستان شدند چرا که معتقدند اشتباه صورت گرفته ناشی از کم توجهی رسانه ملی به ظرفیت‌های خوزستان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در روزهای گذشته تجمعاتی چند صد نفره در اهواز، ماهشهر، آبادان و خرمشهر برگزار شد و مردم نسبت به موضوع پیش آمده اعتراض کردند. علی ساری نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه نیز با صدور بیانیه ای ضمن دعوت مردم به آرامش، خواستار پایان دادن به تجمعات مردمی شد تا موضوع از راه های قانونی پیگیری شود.

امروز نیز شاهد برگزاری تجمع از سوی هموطنان نبودیم تا موضوع از طریق نخبگان، علما و نمایندگان مردم به صورت قانونی پیگیری شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.