وضعیت گونه های نادر جانوری بحرانی است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: عباس پاپی زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، وضعیت گونه های نادر جانوری مانند یوز و پلنگ را بحرانی خواند و گفت: هیچ گونه اراده ای در محیط زیست برای پیگیری مشکلات زیست محیطی و حفاظت از یوز و پلنگ ایرانی وجود ندارد؛ متاسفانه با وجود کارشناسان زبده در محیط زیست همیشه فردی در راس این سازمان قرار گرفته که هیچ گونه دغدغه محیط زیستی نداشته است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه حفاظت و حمایت از گونه های نادر جانوری برای سازمان حفاظت محیط زیست موضوعی کم اهمیت است و در کانون توجه قرار ندارد، افزود: نمره کلانتری در حفاظت از محیط زیست مردود است؛ هر چند بزرگترین چالش آینده کشور محیط زیست و آب است اما متاسفانه شاهد اقدامات موثری از سوی محیط زیست نیستیم و این دستگاه هنوز به باور وضعیت بحرانی یوز و پلنگ نرسیده است.

وی حفاظت از گونه‌های در حال انقراض را مستلزم تلاش بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست و اختصاص اعتبارات لازم دانست و گفت: زمانی می توان به بهبود وضعیت گونه های نادر امیدوار شد که اگر بر اثر تصادفات جاده ای و یا از سوی شکارچیان مورد تهدید قرار گرفت نگرانی در این رابطه نداشته باشیم.

پاپی زاده با انتقاد از اینکه شاخص‌های زیست محیطی در مناطق چهارگانه وضعیت مطلوبی ندارد، تصریح کرد: متاسفانه در برخی مناطق به ازای هر ۵ هزار کیلومتر مربع تنها سه محیط بان وجود دارد که این کمبود منجر به کشتار گونه های نادر از سوی شکارچیان غیرمجاز شده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس دهم افزود: مناطق بکر کشور به دلیل کمبود محیط بان و اعتبارات رها شده است و نسل حیات وحش این مناطق به دلیل کمبود نیروی محیط بان و بودجه از سوی شکارچیان غیرمجاز در معرض تهدید قرار دارد؛ برای احیای نسل یوز و پلنگ ایرانی نیاز است روش های نگهداری، تکثیر، نظارت، پایش و مطالعه مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، حفاظت بهتر از گونه های نادر جانوری را نیازمند تامین بودجه مناسب، تجهیزات پیشرفته و افزایش تعداد نیروی محیط بان دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید از امکانات و بودجه در اختیار به درستی بهره ببرد./

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.