جاده حمیدیه برای رفع سنگ کلیه خوب است!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: وجود مسیرهای ترانزیتی در استان خوزستان که منتهی به بنادر و پایانه های مرزی می شود اهمیت جاده های خوزستان را صد چندان کرده اند خصوصا زمانی که این استان منبع اصلی تولید فرآورده های نفتی، پتروشیمی، شکر و کشاورزی است.

از سویی دیگر خیل جمعیت مشتاقان زیارت اربعین حسینی و اردوهای سیاحتی و زیارتی که خاصه خوزستان هستند سالانه جمعیت فراوانی را به سمت این استان زرخیر گسیل می دارد.

 

از گذشته های دور کشورهایی که آوای پیشرفت خود را سرداده و توسعه را سرلوحه امورات خود قرار دادند؛ به درستی دریافتند که با کم توجهی به خطوط حمل و نقل عمومی نمی توان هیچ پیشرفتی را حاصل کرد. لاجرم آغاز هر پیشرفت و کسب اقتداری می بایست با توسعه راه ها همراه باشد.

 

بر اساس آمار قدیمی روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی دانسته است.

 

هزینه مورد نظر در سال ۱۳۹۰ در حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان است. البته هزینه درمانی سالانه ۱۱ هزار میلیارد ریالی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه ۲۸۰ میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای هم باید در این آمارها محاسبه کرد.

 

آمار بالای مرگ و میر جاده ای در خوزستان

 

به آمار که بنگریم استان خوزستان نیز از قطار کشتار جاده ای عقب نبوده و متاسفانه به واسطه کیفیت اندک جاده ها، فقدان شانه راه در مسیرهای پرتردد، نبود گاردریل در مسیر های پرخطر و حتی فقدان خطوط مشخص کننده مسیر جاده ای در برخی از مسیرها، در مقاطعی گوی سبقت مرگ و میر ناشی از تصادفات را از سایر استان ها ربوده است.

 

بر اساس آمار پزشکی قانونی، ۷۵۶ نفر در تصادفات نوروزی سال ۹۵ در جاده‌های کشور جان خود را از دست داده‌اند که این رقم در مقایسه با نوروز سال گذشته ۴ دهم درصد افزایش داشته است. سال گذشته بیشترین کشته‌ها متعلق به خوزستان، فارس، گیلان، اصفهان و خراسان رضوی بوده است.

 

در سال جاری در چهار ماهه نخست سال جاری ۱۸۰ نفر در راه های برون شهری و روستایی استان خوزستان کشته شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۳۰ نفر) به میزان ۷/۲۱ درصد کاهش داشته است و جزء سه استان اول کشور در کاهش نرخ تصادفات و تلفات جاده ای در مدت یاد شده می باشد.

 

تیغ انتقاد هرگز به دو اداره کل متولی راه های استان نبوده و نیست. اگرچه انتقاداتی بر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان وجود دارد؛ اما بودجه اندک در کنار امکانات و زیرساختهای ناچیز دست مدیران استان را برای ابتکار عمل بسته است.

 

این رویه باعث شد دکتر علی ساری شب گذشته در جلسه کمیسیون عمران مجلس که با حضور عباس آخوندی برگزار شد مجادله ای را با وزیر راه و شهرسازی داشته باشد.

همین بهانه ای شد تا گفتگویی کوتاه را با این نماینده ترتیب دهیم؛

دکتر ساری در رابطه با اتفاقات شب گذشته جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که با حضور عباس آخوندی برگزار شد به خبرنگار تابا؛ گفت: بنده یکی از نمایندگان امضاء کننده طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی بودم بنابراین در جلسه مشترکی که شب گذشته با ایشان داشتیم مباحث مفصلی صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: در این دیدار وزیر راه و شهرسازی با ارایه آماری مبنی بر اینکه در طول دو سالی که از عمر مجلس می گذرد بیش از ۸۰۰ جلسه با نمایندگان داشته است بر حفظ تعامل با نمایندگان تاکید کرد.

قول های وزیر راه بی سرانجام است

 

ساری با ابراز ناخشنودی از عملکرد وزرات راه و شهرسازی حوزه انتخابیه تصریح کرد: تعامل ها بایستی دوسویه باشند؛ نمانیدگان موظف هستند مطالبات مردم را از دولت پیگیری کنند و در قبال این مطالبه گری دولت نیز ملزم به پاسخ نیازهای منطقی مردم است، اما آنچه که باعث رنجش ما از وزیر شده بی اهمیتی ایشان و معاونان وزیر نسبت به مطالبات به حق مردم شهرستان اهواز است.

 

نماینده مردم شهرستان اهواز خاطر نشان کرد: آنچه که بیشتر بنده را از عملکرد وزیر نگران کرده است قول های بی سرانجام ایشان است. در یکی از همین ۸۰۰ دیداری که وزیر عنوان کرد، بنده به صراحت از مشکلات راه های شهرستان گزارشی دادم و وزیر نیز قول های مساعدی در زمینه ترمیم جاده ها به ما داد؛ اما دریغ از یک لیتر قیر در طول این دوسال!

 

ساری با تاکید بر لزوم رسیدگی به جاده های استان خوزستان گفت: در همان آغاز دوره نمایندگی با جناب آخوندی دیداری داشتم و اگرچه نیازهای منطقه را به ایشان اعلام نمودم اما معاونین وی به ما وعده های بی پایان می دهند.

 

عضو مجمع نمایندگان خوزستان با اظهار تعجب از دیدگاه وزیر نسبت به جاده حمیدیه اظهار کرد: از سوی مجموعه ناظر بر راه های روستایی وزارتخانه، جاده حمیدیه به عنوان بهترین و با کیفیت ترین راه روستایی کشور معرفی شده بود!

 

جاده حمیدیه برای رفع سنگ کلیه خوب است

 

نماینده لیست امید اهواز افزود: این ادعای دروغین در حالی صورت می گیرد که استاندار خوزستان گفته بود این مسیر برای افرادی مناسب است که دچار سنگ کلیه هستند و برای رفع آن نیاز تکان های شدید است.

 

ساری با اشاره به فقدان ایمنی در جاده تصفیه شکر (دغاغله) تصریح کرد: این جاده به دلیل فقدان حداقل ایمنی لازم برای مسافران به صورت مکرر باعث ایجاد تصادفات جاده ای و مرگ و میر شهروندان می شود که اصلا قابل قبول نیست. شب گذشته من به وزیر گفتم که بارها برای ایمن سازی جاده ملقب به جاده مرگ مکاتبات فراوانی را انجام داده ایم ولی تاکنون کوچکترین پاسخی از مجموعه وزارتخانه راه و شهرسازی به خواسته های ما داده نشده است.

 

نماینده مردم شهرهای اهواز، باوی، حمیدیه و کارون ادامه داد: موضوع سومی که در جلسه شب گذشته به وزیر راه و شهرسازی گوشزد کردم این بود که دو سال است طرح جامع شهر اهواز تقدیم آن وزراتخانه شده، چرا تاکنون این طرح تصویب و ابلاغ نشده است؟!

 

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان عدم تصویب طرح جامع شهر کارون را نیز یکی از موارد مهمی دانست که وزارتخانه راه و شهرسازی بدان توجه نداشته است و افزود: مدتهاست از وزیر درخواست تدوین طرج جامع شهر کارون را کرده ام اما در این مدت اقدام مثبتی صورت نگرفته است. از این جهت ارزیابی مثبتی از عملکرد آخوندی ندارم.

 

ساری در پایان تاکید کرد: در مجلس شورای اسلامی علیرغم پیگیری مطالبات سیاسی و پایند بودن به انتخاب مردم، مطالبات حوزه انتخابیه را اولویت خود می دانم و سوای از حمایت از شعائر سیاسی دولت تدبیر و امید، با مجموعه دولت در تا حصول منافع مردم منطقه سازشی وجود نخواهد داشت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.