کسری ۵۰ درصدی سدهای خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: بارندگی ها تا پایان امسال، در خوشبینانه ترین حالت به ۵۰ درصد شرایط آبی پارسال در خوزستان خواهد رسید و تنها حدود نیمی از ظرفیت سدهای این استان را پر خواهد کرد

مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارندگی ها تا پایان امسال، در خوشبینانه ترین حالت به ۵۰ درصد شرایط آبی پارسال در خوزستان خواهد رسید و تنها حدود نیمی از ظرفیت سدهای این استان را پر خواهد کرد.
داریوش بهارلویی روز چهارشنبه در نشست ستاد مقابله با بحران خشکسالی در استانداری خوزستان اظهار کرد: امسال میزان آورد آب سدهای خوزستان تاکنون سه میلیارد و ۷۰۰ و پارسال ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب و متوسط دراز مدت ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده که ۴۰ درصد نسبت به پارسال و ۶۲ درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است.
وی ادامه داد: آورد آب در سدهای کارون نسبت به پارسال ۴۲ درصد، مارون ۶۹ درصد، دز ۴۳ درصد، کرخه ۲۰ درصد و جره ۲۴ درصد کاهش داشته و در مجموع، آورد آب همه سدهای خوزستان ۴۰ درصد نسبت به پارسال کاهش داشته اند.
مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بارش های اخیر گفت: بر اثر بارش های ۱۰ روز گذشته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب تا ۹ اسفند امسال وارد سدهای خوزستان شده که ۸۵۲ میلیون متر مکعب آن ذخیره سازی شده و حجم مفید سدهای استان را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: تا هشت اسفند امسال متوسط بارندگی خوزستان ١٢۴ میلیمتر مترمکعب بوده که نشان می دهد تنها ۴۶ درصد حد نرمال بارش داشته ایم.
بهارلویی با تاکید بر کاهش ذخیره سدهای خوزستان با وجود بارندگی های اخیر در کشور، بیان کرد: تا هشت اسفند به طور متوسط ۱۴۴ میلیمتر بارش کاهش را شاهد هستیم؛در مدت مشابه پارسال ۲۱۵ در حوضه های آبریز مختلف خوزستان بارش رخ داده که متوسط بلندمدت آن ۲۹۸ بوده و بیش از ۱۵۰ میلیمتر کاهش را نشان می دهد.
گفتنی است کاهش بارش باران در امسال بحث خشکسالی را که از سال های قبل کشور درگیر آن است جدی تر کرده و مسئولان را به فکر مدیریت بهینه برای جلوگیری از بروز بحران ها کره است.
خشکسالی امسال باعث شد که سازمان آب و برق خوزستان که پیش تر برخی کشت های بهاره و پاییزه را در بسیاری از نقاط خوزستان ممنوع اعلام کرده بود، در پایان بهمن با ارسال نامه ای به اداره کل شیلات ممنوعیت هرگونه کشت آبزی را اعلام کند.
بیشتر مسئولان تاکید کرده ند که با وجود بارندگی های ۱۰روز اخیر که کمک شایانی به افزایش حجم مفید سدهای خوزستان کرده، مشکل هم چنان باقی است و نباید این بارش ها را به معنای گذران یک سال بدون مشکل آبی دانست.
خوزستان با داشتن سدهای بزرگی همچون کارون ۳، عباسپور، دز ، کرخه، گتوند نقش مهمی در تولید برق این استان و کشور دارد. همچنین آب این سدها ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی این استان که در برخی از محصولات مهم رتبه های نخست تولید کشوری را دارد، داراست.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.