ریزگردها افسردگی هم می‌آورند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: نویسنده: محمدرضا هادیلو

کافیست کمی به گذشته برگردیم. یعنی زمان جنگ تحمیلی که خوزستان به عنوان خط مقدم قلمداد می شد. در آن روزها تمام خوزستانی ها پا به پای رزمندگان جنگیدند و از آب و خاک این مملکت دفاع کردند و باعث شدند تا ایرانیان بتوانند طلایه داران ایثار و گذشت و مقاومت نام بگیرند. با این تفاسیر بی مهری های مسئولان به این استان باعث شده تا انتقادات زیادی به عملکرد و نوع نگاه دولتمران به خوزستانی ها به وجود بیاید به طوری که همین چند ماه پیش بود که نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به مشکلات عدیده این استان گفت:”شما مسئولان از مسائل استان خوزستان اطلاع ندارید زیرا اگر مشکلات را می‌دانستید این طور عمل نمی‌کردید.

آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری با تاکید بر این نکته که مسئولان کشور در تهران حواسشان به خوزستان نیست و توجهی به این استان ندارند، با اشاره به آمار بالای بیکاری در خوزستان ادامه داد:”وقتی مردم نزد ما می‌آیند و شرح حال خود و زندگیشان را می‌گویند شرمنده می‌شویم. حوزه‌های زیادی در نقاط مختلف خوزستان از جمله رفیع، هویزه و سوسنگرد وجود دارد اما وقتی می‌خواهند دو هزار و ۵۰۰ نفر در شرکت نفت استخدام کنند مردم خوزستان اولویت ندارند.”

تخریب سد خونی و مغزی

در میان تمام مشکلات خوزستانی ها شاید ریزگردها به دردی لاعلاج تبدیل شده اند که حالا تابستان و زمستان نمی شناسند و در تمام طول سال زندگی مردمان این استان را مختل کرده اند. به طوریکه حالا یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز می گوید: ” ریزگردها آثار مخرب و نگران‌کننده‌ای بر انسان دارند و به شکل بی‌سابقه ای باعث افزایش افسردگی و اضطراب در بین خوزستان ها شده اند.”

علیرضا سرکاکی با اشاره به اینکه در دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی استرس زیادی به مردم خوزستان وارد شد و در این شرایط اصلاً امکان یادگیری برای دانش آموزان و دانشجویان ما وجود نداشت و آنها تحت تأثیر منفی جنگ قرار گرفتند، ادامه می دهد: “ گرمای شدید و بی‌سابقه در تابستان و خشک‌سالی هم آثار منفی خاص خود را بر سطح یادگیری در جمعیت دانش آموزان و دانشجویان خوزستان داشته‌اند و اینها مشکلاتی نیستند که یک‌شبه حل شوند زیرا گرمای شدید و استرس‌های ناشی از آن بر عملکرد مغز، قلب، عروق و کلیه تأثیر منفی می‌گذارد.

بر اساس گزارش ها طی سال کذشته به خاطر ریزگردها و قطعی برق ، به طور میانگین هر ماه دوروز مدارس خوزستان تعطیل بود که همین امر هم می تواند بر روی میزان آموزش ها و یادگیری دانش آموزان تأثیر منفی بگذارد. طوفان‌های ریزگرد در استان خوزستان ماهانه حداقل دو بار اتفاق می‌افتد که اثرات نامطلوبی بر سیستم بدن دارد.مباحثی که در تحقیقات محققان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تأثیر منفی و مخرب آنها بر قلب و عروق انسان به خوبی مشخص و تایید شده است.

در همین رابطه هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز می گوید: “در کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی که هفته قبل در چابهار برگزار شد؛ سمپوزیوم تأثیر ریزگردها بر سیستم‌های بیولوژیک بدن توسط ما ایجاد شد. تیم تحقیقاتی ما، تأثیر ریزگردها را بر یادگیری، حافظه، افسردگی و اضطراب و فعالیت‌های حرکتی مطالعه کرد و مشخص شد ریزگردها به راحتی سد خونی و مغزی را تخریب و از این طریق وارد مغز می‌شوند و در آنجا التهاب و استرس اکسیداتیو ایجاد و یادگیری و شناخت را به طور کامل مختل می‌کنند.” به گفته سرکاکی ، افسردگی و اضطراب از دیگر صدمات ریزگردها به انسانهاست که به شدت باعث نگرانی گروه تحقیق شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.